Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella  (läst 62278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« skrivet: 24 oktober 2011, 07:59:10 »
Jag undrar hur nödvändigt det är med temperaturhöjning för att döda legionellabakterier och om det behövs, i så fall hur ofta.

Jag har en Nibe 1110 med en separat mantelvärmd varmvattenberedare. Jag har inte ställt in pumpen på regelbundna temperaturhöjningar överhuvudtaget, utan brukar en gång om året, manuellt sätta på den inbyggda 3 kW värmepatronen i beredaren för att dra upp temperaturen till 85 grader och i detta sammanhang också spola igenom alla kranar och duschslangar med det heta vattnet.
Jag har hört att ett av problemen med legionella är att den kan finnas i duschslangar och eftersom de flesta (inte jag) har en blandningsventil på utgången av varmvattenberedaren som normalt begränsar varmvattnets temperatur till ett värde som ligger under den som dödar legionella, så har väl en temperaturhöjning i beredaren inte någon effekt på eventuella bakterier i rörsystemet efter beredaren.

Har någon överhuvudtaget dött av legionella orsakad av varmvattenberedaren i ett enfamiljshus eller är legionellan ett rent hjärnspöke?
« Senast ändrad: 24 oktober 2011, 08:00:53 av gunnarb »
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2011, 08:51:21 »
Bakterierna behöver minst 20 grader för att föröka sig, så det är ingen risk med duschslangar inomhus som används någorlunda regelbundet.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/saeker_vatten/pressrelease/view/allt-fler-smittas-av-legionella-463091
Mörkertalet är stort, och risken att smittas är lika stor oavsett boendeform...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2011, 11:23:13 »
Jag kör varannan vecka.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2011, 18:51:19 »
Är det någon som vet hur ofta som man egentligen behöver höja temperaturen. Varannan vecka verkar vara litet i överkant.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2011, 19:14:31 »
Dagens pumpar höjer en gång per vecka, annars så säger säkervattten att du med din typ av beredare ska hålla den i 60 grader minst jämt.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2011, 20:38:47 »
Var 28e dag... men kusarna börjar väl dö före man nÃ¥tt 50  ºC? IsÃ¥fall kan man ju säga 3 ggr dagligen eller hur ofta den nu gör varmvatten...
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2011, 21:05:39 »
Nej det kan man inte säga. De börjar dö vid 50 men om man tillverkar 50 finns det inte en chans att fÃ¥ det i hela din dubbelmantlade VVB. Sedan sÃ¥ kallnar det igen och grogrunden börjar bli fin igen.  Är detta ett problem? vet ej   men sÃ¥ är det

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2011, 21:49:43 »
Citera
Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder.
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygga-nytt/Tappvatten/Legionella/

Citera
Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.

jag skulle vilja hävda att den sista meningen i sista citatet är ganska intressant.

Tillväxt sker framförallt mellan 35-40 grader. Över detta dör bakterier, om än i väldigt långsam takt. Men dom ökar inte i antal.

Min VP gjorde nyss VV. Det var då 54 i övre givaren och 49 i nedre. Det görs VV 4 gånger per dag i min 180l beredare med VVC slinga. Enbart om nytt vatten spolas in, dvs att "gammalt" vatten spolas ut, går VV tempen i botten ner till 35-40 grader. Och då under en ganska kort tid. För vi vet ju alla vad som händer när VV tempen i botten av en 180l beredare är på 35 grader. Ganska snart så kommer en körning. I en mindre inbyggd beredare kan man fråga sig hur länge det står vatten med en temperatur på 35-40 grader.

Jag skulle vilja hävda att bortsett från när någon aktivt spolar ur vatten ur beredaren så är botten-tempen mycket sällan under 40 grader, där legionellatillväxt sker. Jag skulle vilja hävda att min vv-beredare spenderar avsevärt mycket mer tid ovanför gränsen för när legionellatillväxt sker. Dvs på en temp där legionella dör, om än sakta.

Utifrån detta resonemang så har jag känt det som lagom att köra legionella var 14e dag.

Andra anlägningar skiljer sig avsevärt och det rätta är ju så klart att alltid följa de rekommendationer som finns.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2011, 22:12:27 »
Stängde av detta samma dag vi flyttade in i vårt nya hus, pumpen har alltid stått på läge ekonomi, och håller 47gr.

Good or anus, i dont know..

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2011, 22:33:15 »
Kan inställningen för influens av startgivare påverka detta måntro? Jag har den för tillfället på 0% eftersom vi bara är två som duschar och 300l vv räcker ändå. Ska vi bada höjer jag den tillfälligt. Min tanke är att det kanske blir för bra grogrund för bakterier i beredaren då eftersom körningar sker bara ca 1ggr/dag. Dessutom vet jag egentligen inte om jag sparar energi på mitt resonemang...
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2011, 22:36:22 »
Om du vill starta på 44 grader och vill att det ska vara 44 i botten, ja då ska du ju ha 100%.

Du kan testa dig fram. Ta en vanlig dag med normalt tappande från VV. Kolla ett par gånger under dygnet på vanliga VV temp samt den varmvatten temp du ser i installationsmenyn där du ställer viktning.

På så sätt kan du bilda dig en uppfattning om hur temperaturen är i din tank mellan körningar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2011, 22:41:04 »
Citera
I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier.

Också från http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygga-nytt/Tappvatten/Legionella/

Är det någon som vet hur lång tid det tar för bakterien att växa till?

Men Ã¥ andra sidan, med tonÃ¥ringar (och deras pojk- och flickvänner) ständigt stÃ¥ende i duschen kan jag inte pÃ¥stÃ¥ att jag har nÃ¥got stillastÃ¥nde vatten alls... knUp  ...oavsett temperatur...
« Senast ändrad: 24 oktober 2011, 22:42:54 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2011, 22:59:12 »
Jag känner inte till att vattnet skulle behöva vara stillastående för att få legionella tillväxt.
Det tror jag är ett missförstånd.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2011, 23:56:33 »
Jag känner inte till att vattnet skulle behöva vara stillastående för att få legionella tillväxt.
Det tror jag är ett missförstånd.

Stillastående länge nog hemma hos mig för att bakterier ska hinna växa till.
Om de inte är ruskigt kvicka rackare med ett gott lokalsinne, så tänkte jag att de nog försvinner ut genom avloppet innan de hunnit mobiliserat några större armeér... ;)

(även om jag vet att tillväxt troligen är vanligare i kopplingar och slangar efter vvb. Men nu var det ju vvb-temp och tid vi diskuterade.)

Citera
...Legionellabakterien frodas i stillastående varmvatten och
särskilda temperaturriktlinjer finns för att motverka
denna bakterietillväxt...

...I normalt dricksvatten och varmvatten finns
tillräckligt med näringsämnen för att bakterien skall
kunna växa till. Förutom gynnsam temperatur, är
tiden för tillväxt av mycket stor betydelse. Ju längre
tid vatten står stilla i vattenledningar, ju större risk
för legionellabakterier
Källa: http://www.koppar.com/files/legionella_sv.pdf   Kanske inte den trovärdigaste källan... Sc:,h

Citera
Legionella do not form spores. There are two major phases to the life cycle. The first is called the replicative phase. During this period, the bacteria are nonmotile and have a low toxicity. In the second phase, called the infectious phase, the bacteria are shorter and thicker. They have developed flagella and are highly toxic.
Källa: http://microbewiki.kenyon.edu/index.php/Legionella

Under tillväxtfasen är de tydligen inte särskilt farliga. Så frågan är hur lång tid de behöver på sig att bli farliga?


« Senast ändrad: 24 oktober 2011, 23:58:11 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!