Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F1230 mot ackumulatortankar, har jag tänkt rätt?  (läst 2707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F1230 mot ackumulatortankar, har jag tänkt rätt?
« skrivet: 19 januari 2015, 23:00:09 »
Hej.
Jag är helt oerfaren när det gäller värmepumpar, så jag tänkte höra om era åsikter angående detta.
Jag har efter lite grubblerier skrotat planerna att koppla in en lvvp mot mitt system då det verkar allmänt struligt, dålig livslängd och har begränsad effekt och cop vid lägre temp och högre framledning.

Däremot har jag precis köpt en 1230-6 med söndrig beredare som jag tänkte koppla förbi beredaren på så att den blir som en 1130 med lite sämre inställningsmöjligheter. Det dyra blir ju hålet i backen, men det känns som att det är en bättre investering än att lägga pengarna på en lvvp.
Hålet är planerat att bli på 200m.

Planen är att köra med flytande kondensering emot underdelen av tankarna samt fast för laddning av varmvatten till tanktopparna. Dubbla växelventiler är planen.
Likt detta:
http://www.nibe.se/nibedocuments/12954/M10812-3.pdf

Mitt system idag består av en vedpanna, 1000l tekniktank med dubbla slingor och en 3000l slavtank med avtängningsventiler emellan.
Tankarna står i ett uthus men är väl isolerade.
Bivalent shunt, styrning och extern pump skall användas för cirkulerande till radiatorer.

Framledningstempgivaren skall kopplas emot tekniktanken, samt tempgivare från beredaren skall med flyttas. Cirkulationspumpen till tankladdning skall väl också kopplas ihop med köldbärarpumpen så att den inte piskar runt vattnet i tanken i onödan.
Sen ska man väl ha en klaff backventil för att förhindra varmt vatten att nå pumpen vid vedeldning.


Bör detta vara genomförbart, är det något jag missat?

Mvh Gordon

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1230 mot ackumulatortankar, har jag tänkt rätt?
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2015, 20:46:21 »
Är det ingen som har några åsikter?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: F1230 mot ackumulatortankar, har jag tänkt rätt?
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2015, 20:50:47 »
Borde funka bra men det gäller att se till att det inte blir självcirkulation mellan tank och vp när du eldar men det kanske räcker med backventil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1230 mot ackumulatortankar, har jag tänkt rätt?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2015, 21:41:40 »
Tack för svaret.
Då är det ju att bara att börja planera vilket material som behövs skaffas.

Jag såg att du kör med en värmefälla också, det kan man ju med bygga. Hur djupt U har du gjort på ditt?

Jag har precis fått lite offerter på borrning. Billigast för 200m med kollektor, köldbärarvätska, utan grävning för 33500 efter Rot, det måste väl vara ett skäligt pris?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: F1230 mot ackumulatortankar, har jag tänkt rätt?
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2015, 17:14:58 »
Tror mitt U är ca 80 cm tycker du fÃ¥tt helt ok pris pÃ¥ borrningen  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1230 mot ackumulatortankar, har jag tänkt rätt?
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2015, 10:02:02 »
Nu är 200m hål borrat och pumpens installation är klar förutom temperaturgivarna.
Pumpen är inkopplad och uppstartad. Dock har inget behov funnits för att dra igång kompressorn ännu.
Drifttimmarna är ca 34000 och lika många starter.

Om jag har förstått rätt så styr en Nibe F1230 varmvattnet med hjälp av varmvattenberedarens manteltemperaturgivare. Den som sitter i toppen på beredaren verkar bara vara till för visning av varmvattentemperatur.

Kollar man på dockningsprinciper på en F1130 som inte har inbyggd beredare så kopplas bara manteltempgivaren emot tanken.
Tror ni att jag tänker rätt?

På vilken nivå bör jag sätta temperaturgivaren i tanken? Tanken jag har är utrustad med två slingor, en i tankens nederdel, och en i överdelen.



Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: F1230 mot ackumulatortankar, har jag tänkt rätt?
« Svar #6 skrivet: 19 augusti 2015, 10:20:19 »
Kommer du köra flytande mot nederdelen sÃ¥ bör ju givaren sitta över den nivÃ¥n i alla fall ett visst avstÃ¥nd är säkert bra sÃ¥ inte zonerna blandas men blir det för stort avstÃ¥nd lär du fÃ¥ dÃ¥ligt med vv. Givaren borde kunna sitta stax ovan returen frÃ¥n tanken till vp vid vv laddning tror jag  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1230 mot ackumulatortankar, har jag tänkt rätt?
« Svar #7 skrivet: 19 augusti 2015, 14:02:35 »
Tack för dina åsikter.
Det är så jag har tänkt ungefär.
Jag tänker försöka sätta den en bit under inloppet på slingan. Då borde ju slingan alltid hållas varm.

Kommer du köra flytande mot nederdelen sÃ¥ bör ju givaren sitta över den nivÃ¥n i alla fall ett visst avstÃ¥nd är säkert bra sÃ¥ inte zonerna blandas men blir det för stort avstÃ¥nd lär du fÃ¥ dÃ¥ligt med vv. Givaren borde kunna sitta stax ovan returen frÃ¥n tanken till vp vid vv laddning tror jag  Sc:,h

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: F1230 mot ackumulatortankar, har jag tänkt rätt?
« Svar #8 skrivet: 19 augusti 2015, 15:11:39 »
Borde bli kanon  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!