Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avgiven värmemängd  (läst 2976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BosseJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Avgiven värmemängd
« skrivet: 20 december 2005, 09:27:09 »
Avgiven värmemängd

Hej jag har en fundering angående avgiven värmemängd. Tycker att min värmepump verkar avge en hel del mindre värmemängd än angivet ~8 kW.

Driftdata: Kbin = 0, Kbut = -4, tute =-3, vbfram = 42, vbretur=38, rumsbörvärde=20, tinne=18,7 grader

Vid kontinuerlig drift har jag ett delta t på värmebärare som ligger stabilt på 4 grader (38->42). Om jag nu ställer upp rumsbörvärdet för att starta tillsatsen (3 kW) ökar detta delta t direkt med 2 grader  och därefter har jag ett delta t som varierar mellan 6 och 7 grader.
Anledningen till att det varierar mellan 6 och 7 grader är att temperaturen på fram och returledning hela tiden ökar.

Kan man göra följande resonemang för att uppskatta avgiven effekt? Delta t vid 3 kW tillskott = 6 grader, delta t vid endast kompressordrift = 4 grader. Cp och flöde antas vara konstanta. Använder man ovanstående antaganden och löser ut teoretiskt avgiven effekt från kompressorn blir detta 6 kW. Är detta rimligt från en 8 kW värmepump.

Är det någon som vet något annat bättre sätt att kolla avgiven effekt?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avgiven värmemängd
« Svar #1 skrivet: 20 december 2005, 10:28:06 »
Avgiven värmemängd

Hej jag har en fundering angående avgiven värmemängd. Tycker att min värmepump verkar avge en hel del mindre värmemängd än angivet ~8 kW.

Driftdata: Kbin = 0, Kbut = -4, tute =-3, vbfram = 42, vbretur=38, rumsbörvärde=20, tinne=18,7 grader

Vid kontinuerlig drift har jag ett delta t på värmebärare som ligger stabilt på 4 grader (38->42). Om jag nu ställer upp rumsbörvärdet för att starta tillsatsen (3 kW) ökar detta delta t direkt med 2 grader  och därefter har jag ett delta t som varierar mellan 6 och 7 grader.
Anledningen till att det varierar mellan 6 och 7 grader är att temperaturen på fram och returledning hela tiden ökar.

Kan man göra följande resonemang för att uppskatta avgiven effekt? Delta t vid 3 kW tillskott = 6 grader, delta t vid endast kompressordrift = 4 grader. Cp och flöde antas vara konstanta. Använder man ovanstående antaganden och löser ut teoretiskt avgiven effekt från kompressorn blir detta 6 kW. Är detta rimligt från en 8 kW värmepump.

Är det någon som vet något annat bättre sätt att kolla avgiven effekt?



Tyvärr har vi inga decimaler på tempgivarna annars skulle det gå bättre att uppskatta effektan på detta sätt. Nu brukar det vara så att angivna effekten på din VP brukar vara vid 35 grader på framledningen och den sjunker med ökad framledningstemp. Om du anger vilken VP du har så kan jag uppskatta uteffekten vid 42 grader.

Sen så tror jag du har lite för lågt delta VB, om din VP har R407C som köldmedia, då ska delta VB ligga över 5 grader, 6-7 tror jag är optimalt. Under 5 grader kan du får ofullständing kondensering (på grund av köldmediats glide) och detta sänker uteffekten på din VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BosseJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avgiven värmemängd
« Svar #2 skrivet: 20 december 2005, 11:00:21 »
Värmepumpen är en thermia TWS8 installerad i Ã¥r. 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Avgiven värmemängd
« Svar #3 skrivet: 20 december 2005, 11:12:48 »
Metoden som sådan är korrekt men det finns felkällor. Tillsatspatronen behöver inte ge exakt 3 kW. Temperaturmätningen måste vara rätt noggrann som Carl N påpekar. Värmepump + tillsats gör att pumpens effekt minskar jämfört med när pumpen går utan tillsats pga högre temperaturer. Det är bättre att jämföra pumpen med 6 kW från enbart elpatronen.

Ett eller två snäpp lägre fart på cirkulationspumpen rekommenderas. Skillnaden fram-retur bör vara 7-10 grader när pumpen går utan tillsats.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avgiven värmemängd
« Svar #4 skrivet: 20 december 2005, 12:52:41 »
Värmepumpen är en thermia TWS8 installerad i år. 

Den borde ge uppåt 7,8-7,9 kW vid 42 grader. Jag tror du får ut mer kräm om du ökar på delta VB lite grand då Thermia TWS använder R407C som köldmedia.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Avgiven värmemängd
« Svar #5 skrivet: 20 december 2005, 17:46:14 »
Hej
Jag försökte skatta avgiven värmemängd på min vp och kom fram till ett givet värde. Därefter köpte jag och installerade en beg fjärrvärmemätare (från Rickard) och det visade sig att jag låg minst 20% fel i min skattning.
Man måste veta flödet vilket jag inte gjorde. det finns förstås andra metoder att mäta flöden tex en strypfläns och tryckdiff men det är krångligt.
Bonus är dessutom att man kan mäta vbf och vbr med en helt annan nogranhet än med de utanpåliggande termistorer jag använt tidigare.
Det finns inga genvägar man måste veta ovh mäta!!!

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Avgiven värmemängd
« Svar #6 skrivet: 20 december 2005, 20:56:37 »
enligt databladet ska pumpen ge 7,73 kW vid 0/50
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad BosseJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avgiven värmemängd
« Svar #7 skrivet: 22 december 2005, 16:04:38 »
Hej igen

Har enligt rekomendation minskat cirkulationspumpen till läge I. Detta ger en temperaturdiff med enbart kompressor på ca 6 grader. Enbart 6 kW eltillskott ger 5 grader och kompressor + 3 kw ger 9 grader. Löser man ut kompressoreffekten från dessa samband så ser man att det ligger nära angiven effekt, 8 kW.
Vet ej om det är sant men upplever att kompressorn går något tystare nu när temperurskillnaden på vb ökats från 4 till 6 grader. Temperaturväxligarna ute har varit relativt stora så det är svårt att avgöra om det gjort någon skillnad i verkningsgrad. Det kan dock konstateras att temperaturen inne inte har minskat trotts en ökning i värmebärardifferens och samma kurva.
För ännu bättre värmekomfort kommer jag nog att i framtiden öka cirkulationspumpen till II och strypa in elementen induviduelt så att de ger motvarande temperaturskillnad på värmebäraren som idag, har ett nyinstallerat element som är något kallt.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avgiven värmemängd
« Svar #8 skrivet: 24 december 2005, 20:21:10 »
enligt databladet ska pumpen ge 7,73 kW vid 0/50

En servicekille kom och mätte upp min pump efter att jag klagat på att den gav lika mycket som 6kw elpatron.

Resultat: 0/45  gav ca 7,4-7,5kw  (var nere på 7kw vid varmvatten) diff värmebärare 6 grader, köldbärare 3-4 grader.
Han kunde inte ge en bra förklaring på att elpatron(6kw) gav lika mycket, den gav kanske mer vad vet jag?
« Senast ändrad: 24 december 2005, 20:22:51 av puttrik »
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!