Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga sätt att koppla till acktank? Vilken är bäst?  (läst 16401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perpendicular

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala, typ
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ska installera en ackumulatortank (inte knäpptank) i min VP/golvvärmeanläggning.
Tänkte skaffa en 500-literstank med solslinga i botten och förvärmningsslinga+varmvattenslinga i toppen.
Frågan är hur man bäst kopplar ihop pumpen med tanken och golvvärmen.
Alla alternativ förutsätter separat cirkpump och shunt till golvvärmen efter tanken.

Jag har fått dessa alternativ när jag kollat runt:

1) Koppla tanken med T-kopplingar på framledning och retur mellan VP-golvvärme.

2) Koppla VP till toppen och botten på tanken. Ta ut golvvärmen strax under VP-framledning och retur strax över VP-retur i tanken.

3) Koppla VP till solslingan och på så sätt erhålla en skiktad tank där golvvärmen kan tas ut i topp och botten.

Min egen fundering:
4) Koppla VP till topp och botten på tanken och sedan ta ut golvvärmen från den övre VV-slingan.
Detta ger ju möjlighet att köra solfångare i botten.

I samtliga fall tänkte jag förvärma kallvattnet till VP:ns inbyggda beredare genom förvärmningsslingan.

Vore tacksam för diskussion kring för- och nackdelar med de olika inkopplingsvarianterna.
Två fulla plan 160 m2, två vuxna, ett barn.
Viessmann 343 6kW, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga. FTX Flexit SL4R.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Varför ska du installera en tank ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Perpendicular

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala, typ
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Väljer att installera acktank pga:

1) Många starter och stopp under uppvärmingsperioden, ända upp mot 4 ggr/tim med korta körningar. (Stort slitage på kompressor)
2) Pumpen hinner inte slå av när rumstermostaterna stänger, ger väldigt hög framledningstemp/högtrycksstopp. (Dålig värmekomfort/högt slitage)
3) Kollar på solvärmelösning, f.n. endast styrning för VV i pumpen. Tänker mig även kunna nyttja solen för husvärme under vår och höst.

Kan detta ge bättre bakgrund för svar på min fråga?
Två fulla plan 160 m2, två vuxna, ett barn.
Viessmann 343 6kW, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga. FTX Flexit SL4R.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om du har golvvärme i hela huset så ger inte förvärmning av vv så mycket pga av den låga framledningen.
kan du inte skippa termostaterna så du får cirkulation hela tiden och kan klara dej med knäpptank så slipper du en extra cirkpump.
Här finns några kopplingsförslag http://www.nibe.se/sv/Produkter/Ackumulatortankar/Produktsortiment/UKV/

 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Perpendicular

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala, typ
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad gäller termostatventiler så är läget som sådant:
Nybyggt hus, välisolerat, 300 under plattan, 250 i väggar, 500 i tak, U-värde 1,1 i fönster. Stora glasytor mot söder, nästan inga glasytor mot norr. Det gör att halva huset blir varmt under dagen och halva kallare. Golvvärme på bägge plan gör att övervåningen kyls ut snabbare under natten. Har svårt att se hur jag skulle kunna få till ett medelflöde i systemet som ger en god komfort hela tiden. Men det kanske någon kan hjälpa mig med.

Vad gäller förvärmning av tappvatten förstår jag att det inte "ger så mycket" men en sparad pumpstart är en sparad pumpstart. Även kallvatten förvärmt till 20 grader är varmare än 5 eller 10.

Dessutom är jag intresserad av resonemangen kring de olika sätten att koppla, framförallt skiktad vs omrörd tank.
Två fulla plan 160 m2, två vuxna, ett barn.
Viessmann 343 6kW, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga. FTX Flexit SL4R.

Utloggad stanem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
En inte helt enkel fråga och tittar man runt hittar man lika många exempel som värmepumpar... själv kör jag just nu acktanken som "hjärtat" i systemet på både gott och ont (nuläget pelletspanna som ska bytas mot bergvärme). Ska behålla acktanken då jag har solfångare så jag har undersökt de olika alternativen så gott som man kan - ibland får man gå på magkänsla. Själv strävar jag efter skiktad tank då det för mig varit mest ekonomiskt, samtidigt som det varit mycket strul som i efterhand visat sig bero på för dåliga "bromsar" d.v.s vattnet pumpats in i tanken med för koncentrerad stråle... man lär sig varje dag ...
En skrift i ämnet kommer från Högskolan i Dalarna http://dalea.du.se/research/archive/5227407b-9054-4c28-a786-89e8a1d80196/01248bb1-ee63-4daf-9a53-a1faf4ede3ad.pdf. Sen finns det ju Peter Kovacs skrift "Ackumulatorsystem- en installations- och dimensioneringsguide" att låna på biblioteket om man vill grotta ned sig.

Utloggad Perpendicular

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala, typ
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för litteraturtipsen stanem!  Thumbsup

Berätta gärna vad du har för tank och hur du tänkt koppla in din VP till den.
Två fulla plan 160 m2, två vuxna, ett barn.
Viessmann 343 6kW, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga. FTX Flexit SL4R.

Utloggad stanem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Jag har en helt ren 750 liters tank med 22cm rockwool-isolering, solvärmen laddas in via plattvärmevxl i nedre 1/3del av tanken.
Varmvattnet också via plattvärmevxl anslutet mellan topp och botten som styrs den via flödet dvs när kran öppnas så startar cirkulationspumpen (som ska bytas ut till varvtalsstyrd).
Radiatorkrets anslutna via bivalent shunt (som ex. 2A i skrift från Högskolan...).
Värmepumpen blir en CTC Ecopart som kommer att anslutas på mittre 1/3del av tanken.
Elpatron på övre halvan (som 2A) för att kunna spetsa upp VV-temp 1 ggr/vecka (tidsstyrd).
Jag har alla anslutningarna i tanken i storlek R32, detta för att minska flödeshastigheten något. På alla inlopp där flödet är högt har jag egenhändigt konstruerade "flödesbromsar" dvs grova kopparrör som går in till andra ändan av tanken, pluggade i ändan och perforerade horisontellt - detta med idéen att sprida flödet horisontellt i acken för att därigenom öka skiktningen...

Om detta fungerar? Tja - har det varmt i huset i alla fall i dag, hur det blir med VP återstår att se...
Visst är det omständigt men samtidigt kul att experimentera.

Ett annat lästips är http://www.energimyndigheten.se/Global/Forskning/Bränsle/Handbok_BiosolNov_2008_2.pdf
« Senast ändrad: 28 oktober 2010, 10:05:23 av stanem »

Utloggad Il Duce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Jag kommer att köra min vp mot dalatanken m skiktrör. Den är inte skapt för att för att ta ut värme på mitten (missar förvärmn av vv). Ist kommer den att gå som lågtemp-tank -och laddas m sol oxå såklart. Tror att den är bra just ur skiktningssynpunkt. Till en början kommer vv att spetsas m vvb. Sommartid täcker sol vv-behov, vår/höst går all sol t värme och vinter är framledningstemp så hög att det (nästan?) räcker att värma vv.
Solpanelerna sitter uppe å 60 rör ligger i garaget å väntar på att få kopplas in bara tanken leveraras nångång...
Följdaktligen använder jag alltså ditt alt 2
Tegelvilla -63 90+90 (uppvärmd källare)
Förbr: 60-70-tal ~4,5m3 olja
         80-00-tal ~30-35000 kWh
Nibe 1145-8, 180m borra. inst. sep -10
60 sfinx-rör, 60gr vinkel, s-so. inst mar -11

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tror det blir lite konstigt med acktank och vp med flytande kondensering. Om det ska sitta en shunt i acktanken  mÃ¥ste tempen ut frÃ¥n vp ligga strax över eller samma som tempen som skickas ur acktanken dvs shunten i stort sett helt öppen vid värme drift utan soltillskott. Det innebär att vid vid 35 grader ut shunten mÃ¥ste vp jobba mellan 35 -45 grader om man skippar shunten och soltillskott i alla fall för värme och styr allt frÃ¥n vp och den beräknar fram ledning till 35 grader kommer den att jobba mellan ca 30-40 grader dvs med en lägre temperatur för samma värme i huset. Hur mycket dyrare drift det innebär med extra shunt vet inte jag men det finns säkert andra som kan svara pÃ¥ om det lönar sig med tanke pÃ¥ att solen ger rätt lite under värmesäsongen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
Om vi har VBin från VP kopplad på samma höjd i tanken som framledningen
shuntas ut till huset och det bara är VP som lämnar energi så SKALL förstås
shunten stå helt öppen om VP råkar lämna precis den temp som huset behöver.
Det är inget fel med det.

På samma sätt kommer shunten förstås att stänga när VP råkar avlämna mer
energi än vad huset behöver. Inget fel med det heller.

Detta har heller inget med flytande eller fast kondensering att göra.

Inkopplingen av VP till tanken och styrningen av VP har dock mycket att göra med
om det är en luft/vatten-VP eller en vatten/vattenVP.

Timman börjar bli sen, men det finns mycket att säga om detta ämne (i morgon)  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Om man ställer kurvan som styr shunten något högre än den som styr värmepumpen så är shunten alltid fullt öppen vid värmepumpsdrift.
Eller som jag gjort hemma, monterat en brytare i shunten som inte tillåter värmepumpsstart om inte shunten är helt öppen eftersom min styrning inte har möjlighet att arbeta med två kurvor.
Jag skulle koppla in enligt ditt alt.2 alltså.

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad stanem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Sobris sa:
Citera
Inkopplingen av VP till tanken och styrningen av VP har dock mycket att göra med
om det är en luft/vatten-VP eller en vatten/vattenVP.

Nu vart jag nyfiken - pÃ¥ vilket sätt skiljer de sig Ã¥t (inkopplingsmässigt förstÃ¥s)?   Sc:,h
« Senast ändrad: 29 oktober 2010, 08:27:58 av stanem »

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
Vi förutsätter här att motiveringen att skaffa ack.tank överhuvudtaget redan är avklarad.
Återstår då frågor om volymer och bestyckning av tank/tankar.

Vi börjar med skillnaden i inkoppling mellan L/VVP och övriga:
- Många L/VVP cirkulerar radiatorvattenut till en utedel, här bör man koppla med glykolslinga
- L/VVP går bättre när det är varmt ute än när det är kallt, detta ger möjlighet till dygnslagring
- Många L/VVP har väldigt enkel styrning (sammanfattas med begreppet fast kondensering)
  Med t.ex. tidur som växlar mellan tvÃ¥ olika givare kan vi "lura" en sÃ¥dan styrning att jobba
  mot en liten volym högt upp i tanken pÃ¥ natten och en stor volym (nästan hela tanken) pÃ¥ dagen

Detta om L/VVP, men trådskaparen hade ju en kombination av berg- och ytjordvärme om jag
förstår saken rätt? En sådan anläggning går lika bra dygnet runt och så länge vi inte har tidstariff
på elen så har vi heller ingen anledning att lagra energi från VP. I vilka fall kan vi då dra nytta
av ack.tanken:
- Knäppningar i rör när VP växlar mellan varmvatten och värme försvinner med ack.tank, nästan
  oavsett hur den kopplas in...
- Vi kan köra fullt ut med termostater i alla rum, vilket kräver ca 20-30 liter tank per kW värmeeffekt på VP
- Effektutjämning i värmesystemet kan åstadkommas genom att lagra energi i tanken.
  Om VP inte pÃ¥ egen hand klarar kalla nätter utan eltillskott sÃ¥ kan vi lÃ¥ta den jobba lite extra pÃ¥ dagen
  och spara den energin till natten. (Ja, "smurfen72", vi mÃ¥ste dÃ¥ lÃ¥ta VP tillverka högre temperaturer
  än vad som behövs pÃ¥ dagen, men allt är bättre än att köra eltillskott pÃ¥ natten).
  Shunten stänger dÃ¥ successivt mot den allt varmare tanken och huset slipper ta emot energi som det inte
  behöver just nu.
- Effektutjämning i varmvattenberedningen fås på naturligt sätt genom slingberedare från den kallaste
  delen av tanken/tankarna till den varmaste. Även en lite VVB klarar nu att slutbereda i princip
  obegränsade mängder varmvatten.

Hur inkopplingen i just detta fall skulle se ut går inte att säga förrän hela systemet är ritat.
Alldeles för många olika parametrar påverkar för att bara kunna peka på ett kopplingsexempel
i en rapport. En nackdel med TS förslag 2 är att värmeretur (och nedre uttag till VP) inte bör sitta
helt i botten av tanken. Det vi skall ha där är solslingan och kylning av densamma med inkommande
kallvatten och eventuellt förvärmning av brine till VP.

Det jag säkert kan säga är att trådskaparen är på helt rätt väg och jag fortsätter gärna att stötta. Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Är intresserad hur inkoppling mot acktank ska kunna funka utan att pumpen ska jobba från börvärdet och uppåt mig veterligt finns det inte shuntstyrning med gradminut reglering eller nån typ av hysteres (tror det kallas så på ivt) men en förklaring kommer säkert snart undrar även hur man löser styrningen så pumpen vet att det blir kallt nästa natt ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!