Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste man trycksätta systemet?  (läst 7985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Måste man trycksätta systemet?
« Svar #15 skrivet: 08 maj 2010, 19:58:39 »
Rätt gjort ska det inte bli några läckor. Till vp kan man ju använda slutet kärl men till fastbränsle panna vill man gärna använda öppna kärl. Tycker det är enklare med öppet kärl slipper hålla på och lufta.
Jo, tryckexpansionkärl blir ju rätt så stora vid fastbränsle system men hur klarar du kravet som säger att ingen del av tappvattenkretsen eller värmesystemet får vara anlaggt utanför husets klimatskal undantaget kulvert som mynnar i värmt utrymme?
Det blir i framtiden att antingen bygga varmvind eller använda sig av tryckexpansion, fast dom blir stora...

Ganska ofta man har demonterat öppna expansionskärl och kopplingen mellan det rostfria kärlet och järnröret formligen fallit sönder.. Det händer något galvaniskt där.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Måste man trycksätta systemet?
« Svar #16 skrivet: 08 maj 2010, 20:46:25 »
Rätt gjort ska det inte bli några läckor. Till vp kan man ju använda slutet kärl men till fastbränsle panna vill man gärna använda öppna kärl. Tycker det är enklare med öppet kärl slipper hålla på och lufta.
Jo, tryckexpansionkärl blir ju rätt så stora vid fastbränsle system men hur klarar du kravet som säger att ingen del av tappvattenkretsen eller värmesystemet får vara anlaggt utanför husets klimatskal undantaget kulvert som mynnar i värmt utrymme?
Det blir i framtiden att antingen bygga varmvind eller använda sig av tryckexpansion, fast dom blir stora...

Ganska ofta man har demonterat öppna expansionskärl och kopplingen mellan det rostfria kärlet och järnröret formligen fallit sönder.. Det händer något galvaniskt där.
Rätt monterat sitter en plast koppling mellan röret och expkärlet. Klimatskallet bör väl inte vara något problem om man lägger kärlet på vinden och isolerar över så sitter det innanför en del av klimatskalet inte värre än rör i golv och väggar. Hos mej sitter kärlet på en skrubb uppe under taket funkar bra fast det blir lågt tryck i elementen på övervåningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Måste man trycksätta systemet?
« Svar #17 skrivet: 08 maj 2010, 23:30:16 »
Jag vet då om flera som fått kopplingen mellan det öppna kärlet och rören bortrostade, resultatet har blivit vattenläckage från vinden till tak och väggar och ett jävla bekymmer.. Känns mkt onödigt att ha kärlen på vinden och det är inte på nåt vis ovanligt med vattenläck från de kärlen eller dess kopplingar som rostar eller vad det nu är som händer med dom, mitt va helt av i kopplingen så kärlet hängde i skvallret som gick ut på taket, bara att behöva ha ett skvaller ut via taket är ju onödigt och en ytterligare risk för att få in fukt och regn i nån läckande skarv...
Det som var mest retfullt för mig va att det nya kärlet lÃ¥g hos krökisen och skulle monteras in i källaren tvÃ¥ veckor efter läckan frÃ¥n kärlet pÃ¥ vinden blev, det hade hÃ¥llt i 40 Ã¥r men kunde inte till min fördel hÃ¥lla i 14 dagar extra  fiR:
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Måste man trycksätta systemet?
« Svar #18 skrivet: 09 maj 2010, 10:59:08 »
Har du haft samma kärl i 40 Ã¥r bör du vara rätt nöjd  ialla fall ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Måste man trycksätta systemet?
« Svar #19 skrivet: 09 maj 2010, 11:19:03 »
Har du haft samma kärl i 40 Ã¥r bör du vara rätt nöjd  ialla fall ;)

Jo de e väl inte illa iof  Thumbsup Men jag köpte huset i höst, beställde nytt kärl och Vp för att ha i källaren, tvÃ¥ veckor innan installation brast kopplingen pÃ¥ vinden och väggen mellan kök och vardagsrum blev vattenfylld, fan jag beställde ju kärlet för att slippa detta elände  huvuddunk
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Måste man trycksätta systemet?
« Svar #20 skrivet: 09 maj 2010, 11:57:47 »

Rätt monterat sitter en plast koppling mellan röret och expkärlet. Klimatskallet bör väl inte vara något problem om man lägger kärlet på vinden och isolerar över så sitter det innanför en del av klimatskalet inte värre än rör i golv och väggar. Hos mej sitter kärlet på en skrubb uppe under taket funkar bra fast det blir lågt tryck i elementen på övervåningen.

Nja,, så enkelt är det inte som att slänga på lite isolering, man måste bygga in det så ALL isolering hamnar över och runt expansionskärlet och inget nedåt.
Det är samma med rör, dom får inte längre läggas i isoleringen i väggar och golv, dom måste läggas mellan vägg/golv och isoleringen så dom hamnar innanför klimatskalet.
Ang. plastkopplingen mellan expansionskärl och rörledning så känns inte det så säkert när dom kopplingarna klarar momentant +95 ºC och bara +65 ºC i kontenerlig drift. vem kan lova att det inte blir varmare i expansionskärlet under en längre tid när man eldar non-stop på vintern?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Måste man trycksätta systemet?
« Svar #21 skrivet: 09 maj 2010, 16:20:43 »
Är nog ingen fara att exp kärlet blir över 65 grader mitt kan man hålla handen på även när jag eldar (nu är iofs mitt kärl oisolerat så det kyls väl en del )
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Måste man trycksätta systemet?
« Svar #22 skrivet: 09 maj 2010, 16:30:08 »
Är nog ingen fara att exp kärlet blir över 65 grader mitt kan man hålla handen på även när jag eldar (nu är iofs mitt kärl oisolerat så det kyls väl en del )
Det beror ju på hur det är kopplat, är det kopplat till stigaren från pannan, alltså övre röret, så lär det INTE gå att röra den när trycket börjar stiga. Vårt kärl blir lika varmt som pannan, 90-95 grader under hela eldningen.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!