Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoel med högt ström uttag.  (läst 5678 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #15 skrivet: 24 februari 2013, 14:04:30 »
Nu ligger huset utanför Malmö sÃ¥ vi har ju inte sÃ¥ kallt. Denna säsongen kan jag uppskatta 2 nätter kallare än 10 minus. AlltsÃ¥ ca 20 timmar. Men jag är medveten om att vid kanske tio minus kommer den bryta pÃ¥ hög retur. Han sa att elementen kändes varmare nu än igÃ¥r. Men skulle ringa mig när han stod vid pannan. Tänkte lite pÃ¥ det purjo skrev. Det är ju inte säkert strömkännarna är friska. Eller helt enkelt inte samma sort som borde sitta där och därför mäter dom fel. Nä, upp med justeringen nÃ¥gra grader sÃ¥ blir där nog varmare inne. Jag har hela tiden inbillat mig att pÃ¥ excel pannan har innegivaren nästan kunnat justera hur mycket som helst. Men sÃ¥ är det tydligen inte.  NÃ¥gon som vet hur mycket den kan parallell förskjuta kurvan? Känns som där är tid inblandat ocksÃ¥. För jag vet att det ofta stÃ¥r typ 25 grader beräknad fram när han eldar i kaminen länge. Därför har det varit svÃ¥rt att dra nÃ¥gra slutsatser hur det varit inställt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #16 skrivet: 24 februari 2013, 16:48:09 »
Jag får ändrad framledning om jag stegar upp innetempens börvärde till 21,5, men sen händer inget mer om jag ökar mer, men jag har å andra sidan valt en huskurva som ska ge rätt temperatur.

Apropå VPin-stopp. På en vanligt EcoAir är det väl 48 grader? Men det börjar falla redan vid -8 och faller ganska brant, så vid -10 är det bara 45 grader. Vid -5 värmer EcoAir vattnet bara 4-5 grader och det betyder att max VPut innan den stannar på för hög VPin är ca 52 grader. Och tempen på nedre tanken kommer vara nån grad lägre än VPin eftersom dykröret sitter lite lägre än mynningen på inkommande röret från VPn.

Framledning 45 vid 0 grader ute motsvarar väl dessutom kurva 58 utan justering, och om mina beräkningar stämmer så blir det i såna fall problem med för hög VPin redan vid -6, så Min utetemp borde stå på -5, och sen får elpatronerna gå in och sköta värmen.

Man ska ha otroligt billig ved om det ska löna sig att elda för att värma huset vid temperaturer där VPn funkar bra.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #17 skrivet: 24 februari 2013, 16:58:19 »
Jag misstänker också att kurvan borde vara 57-58. Men jag ville inte göra för drastiska ändringar igår. Men kurva 55 och förskjutning 2 eller 3 blir ju ungefär detsamma. Du har nog rätt att den bryter tidigare än tio minus. Jag har försökt förklara för honom att det inte är billigare att elda med ved. Men det är rätt svårt att få in ::). Oavsett om han eldar eller ej så ska ju det vara varmt i huset. Tror han eldat mycket mest på grund av att han alltid haft kallt innan. Och totalt ointresserad av värmepumpen har gjort att han inte kunnat öka värmen. Lite mitt fel också då jag trott innegivaren skulle fixa det ::)
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #18 skrivet: 24 februari 2013, 17:43:42 »
Justering med +3 gör att man får en flackare kurva, dvs om det blir rätt framledning vid -15 så blir det (relativt sett) för hög vid -1, och tvärtom om man kör minusjustering.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #19 skrivet: 24 februari 2013, 17:48:05 »
Justering med +3 gör att man får en flackare kurva, dvs om det blir rätt framledning vid -15 så blir det (relativt sett) för hög vid -1, och tvärtom om man kör minusjustering.
Jo det förstår jag. Men med tanke på att kurva 55 förmodligen inte räcker och jag är ganska säker på att justering 0 inte fungerar i ett såpass gammalt stenhus.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #20 skrivet: 24 februari 2013, 21:43:19 »
Men det är väl bara att vrida upp kurvan till 58 om det är det som behövs?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #21 skrivet: 24 februari 2013, 22:31:12 »
Jo visst är det de. Men jag menade bara att kurva 58 och justering 0 blir ungefär samma som kurva 55 och justering 3 vid just 15 minusgrader. Så jag tror 55 och 3 är mer rätt än 58 och 0 i det huset om man ska ligga någorlunda rätt när det är 10-15 plusgrader ute sen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!