Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT AirX 130 - VarmvattenfrÃ¥gor m.m  (läst 7620 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danny Vendel

  • Gäst
Danny Vendel
IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« skrivet: 19 december 2015, 20:39:57 »
Hej.

Har precis fått en IVT AirX 130 installerad för några månader sedan. Idag skulle min sambo bada och helt plötsligt tog varmvattnet slut. Har inte hänt tidigare på dessa månader som den varit installerad. Då har vi ändå badat både en, två och flera personer efter varandra utan problem. Det var därför lite konstigt att varmvattnet plötsligt tog slut idag vid endast ett litet bad.

Gick genast ner till pannan och tittade på lite temperaturer. Tittade på varmvattentemperaturen som stod på 49 grader. Märkligt tyckte jag då det vatten som kom ut inte alls var 49 grader. Tittade därför vidare lite i menyerna och hittade något som hette TW1 tanktemperatur som var nere på 25 grader och värmdes upp ganska snabbt tempo.

Nu är min fråga kan jag inte lite på varmvattentemp som står på 49 grader? Vad säger denna?
Vad är TW1 tanktemp och är det denna som är aktuell vad gäller vad som faktiskt kommer ut ur kranen?

Tack.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9565
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #1 skrivet: 20 december 2015, 09:37:27 »
Generellt brukar det finnas en övre och minst en undre temperaturgivare i tanken. Den övre bara visar hur varmt det är i toppen på tanken och därmed högsta möjliga varmvattentemp. Dock kanske det bara finns en liten mängd varmvatten med denna höga temp och längre ner i tanken kan det vara betydligt svalare om tanken inte är nyladdad. Då märks det snart att det blir kallare om man tappar upp mycket varmvatten. Varmvattnet passerar normalt också en blandningsventil och späds med en del kallvatten för att det inte ska bli för varmt i kranen. Kan det vara så att utetemperaturen nu är så mild att ev. el-patroner blockeras därmed inte kan hjälpa kompressorn att snabbt få upp temperaturen i tanken igen? Kompressorn kanske också måste tillåtas starta med kortare intervall när undre temperaturgivare visar lägre tanktemp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Danny Vendel

  • Gäst
Danny Vendel
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #2 skrivet: 20 december 2015, 17:31:58 »
Hej.

Tack för svar Josth. Dina tankar kring undre och övre tempgivare kan säkert stämma i detta fallet också.
Jag har då några egna funderingar som du kanske kan hjälp mig med.

Låt oss säga att Varmvattentemp är givaren i övredelen av tanken och TW1 är undre delen av tanken. Varmvattnet som kom ut i kranen var ca 25 grader vilket tyder på att vattnet i så fall kommer från den nedra delen av tanken och således inte nyttjade det varmare vattnet i den övre delen av tanken.

Finns det något sätt att lösa detta på. Kan få tappvattnet att ta från toppen istället? Kan jag få pannan att bättre blanda vattnet? Kan jag till en bättre funktion helt enkelt. Det jag menar är att det glädjer inte mig någonting att en del av vattnet i pannan är varmt om det som kommer ut i kranen är kallt.

Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Tack.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9565
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #3 skrivet: 21 december 2015, 09:39:29 »
Varmvatten tas frÃ¥n översta delen av tanken sÃ¥ om det bara var 25 °C när det visade 49 °C uppe i tanken är det väldigt konstigt Sc:,h  Modellnamnet pÃ¥ aggregatet utanför huset är alltsÃ¥ IVT AirX 130 men vilken del/delar sitter det egentligen inne i huset?

Inställningarna kan sannolikt ändras för att få en högre varmvattenkomfort. Ofta finns det en speciell funktion som kallas något liknande "extra varmvatten" eller "varmvatten-lyx" som kan aktiveras en stund innan man ska bada. Då höjs varmvattentemperaturen ett antal grader extra i tanken vilket ger mer 40-gradigt varmvatten i kranen. Om det gäller ett stort badkar rekommenderas dock ofta en extra vanlig varmvattenberedare kopplad i serie efter pannan.

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Danny Vendel

  • Gäst
Danny Vendel
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #4 skrivet: 21 december 2015, 13:45:01 »
Hej.

Innedelen är en IVT Airmodule E15

Nu vet jag inte om TW1 är under eller övre delen i tanken. Jag kan bara se att när vi tömmer tanken på varmvatten genom exempelvis ett bad så är det TW1 som sjunker omgående och fort medans den givare som i min enhet kallas är benämnd varmvattentemperatur står still eller sjunker oerhört lite. Oavsett uppe eller nere i tanken så verkar det som om TW1 är där uttappningen sker. Min fråga är då ska inte pannan försöka blanda upp vattnet så att inte TW1 sjunker så fort. Det verkar ju uppenbarligen som om det finns varmt vatten vid givaren "Varmvattentemperatur" som borde gå att använda.

Ja det finns en funktion för extra varmvatten som man kan slå på. Vi kan också öka varmvatteninställningarna som i nuläget är ganska lågt ställda. Jag vill egentligen bara bekräfta att just temperaturminskningarna i pannan ter sig på korrekt sätt så att jag kan utesluta att det är fel på pannan eller fel monterat.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9565
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #5 skrivet: 21 december 2015, 18:46:34 »
Tittade i installationsmanualen till IVT Airmodule E15. Finns inte så många temperaturgivare som jag först trodde. Det är TW1 som gäller för varmvattnet. Hittade tyvärr ingen schematiskt bild som visar var i varmvattenberedaren den sitter. Det som kallas "varmvatten" i menyn är troligen bara ett börvärde som den siktar på för varmvattnet beroende på inställningar och driftläge(?) Vill man ha mer varmvatten snabbare kan man också ändra inställningen för varmvattenprioritet så att varmvattenberedning startar nästan direkt när det finns ett behov istället för att det t.ex. dröjer 20-30 min innan den kopplar om från värmeproduktion till varmvatten (se vidare sid 50-51 i installationsmanualen).
« Senast ändrad: 22 december 2015, 08:08:29 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Danny Vendel

  • Gäst
Danny Vendel
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2016, 20:41:58 »
Använder min egen tråd igen för att komplettera med lite fler frågor nu efter pannan varit installerad en stund.

Vi blev lovade av installatören att varmvatten inte skulle vara några problem. Detta var ju en modern pump och kan/skall inte jämföras med andra äldre modeller. Jag ville verkligen säkerställa just varmvattnet eftersom det "bara" var en 180l tank och den vi hade i förra huset var på 300l och det hände en till två gånger att även det vattnet blev kallt när man duschade.

Nu har vi ett hus på 250kvm+ samt tre badrum varav ett badrum har vi stort badkar på 400l (Har inte ens testat att fylla det karet fullt ännu) samt en duschhörna med dubbeldusch. När vi använder båda duscharna samtidigt är ju varmvattnet slut på under 20min och det är ju under all kritik enligt mig i alla fall. Nu har jag ställt in varmvattenet på 65c vilket är max.

Nu till frågan. Kan jag göra någonting med med min panna för att få bättre varmvatten eller så att varmvattnet varar längre. Tänkte själv att det hade varit underbart om man kunde ställa in den att fläska på med 12kw elpatron om varmvattnet går under tex 30C. Finns det någon liknande funktion.

Så som pannan verkar fungera nu så ligger tröskelvärdet på 50C (Uppställt av mig) När den är under detta så börjar den värma på varmvatten men det är alltså utedelen som värmer på vattnet och elpatronen jobbar inte alls vad jag kan se. Jag tror det finns någon timer på detta som gör att elpatronen inte skall gå in om det inte behövs vilket säkert är bra för ekonomin men inte för oss stackare som har kallt vatten i duschen.

Om nu inte det finns någon bra inställning för att få till detta, hur löser jag detta dilemma enklast?

Tack.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2016, 22:03:11 »
Det finns en fördröjning för elpatronen man kan skruva ner för att få den att gå in tidigare.
Annars är det extra varmvatten funktionen som gäller. Men då måste man slå på det en stund innan alla duschar. Om det är ungefär samma tid på dygnet det brukar vara problem så kan man tidsstyra extra varmvatten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Danny Vendel

  • Gäst
Danny Vendel
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2016, 08:10:17 »
Tack Purjo. Det var väl detta jag inte ville höra egentligen men som jag nog redan hade förstått.
Tanken är helt enkelt för liten för vår stora familj och våra duschvanor.
Finns det något sätt jag kan lösa detta på med befintlig panna. Kan jag installera ackumulatortank?
Fungerar det med vilken ackumulatortank som helst.

Eftersom hela källaren är nybyggd och klar så finns det inget bra snyggt ställe att placera en ack-tank på så jag skulle nog vilja ha en "lite" 100l som man kan gömma i ett av skåpen i tvättstugan precis bredvid befintlig panna.
Måste ack-tanken vara från IVT?

Tack.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2016, 08:41:03 »
Acktank behövs inte. En vanlig elberedare efter VP'n borde lösa problemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2016, 09:47:17 »
Du använder ju het klart mer varmvatten än normal familjen.
Om du förklarat för säljaren som sålde vp till dig hur mycket du använder så är han inte schysst som påstår att det skulle räcka för dig.
Som sagts innan. Prova kör schema lagd varmvattenhöjning. Hör med IVT om man kan ändra så den går ännu högre än 65 grader.
Upp mot 75-80 grader hade kanske kunnat hjälpa dig. Är dock tveksam till att styret klarar av att göra det.
Annars blir det en extra elberedare i serie för dig. jag hade försökt få dit en 200 liters som du ställer in på ungefär samma temp som vp till att börja med.
Då kostar den inte mycket i drift. Räcker inte det får du helt enkelt höja elberedarens temperatur tills du blir nöjd.
Enklaste sättet är kanske att försöka fördela ut duschandet i hushållet på morgon och kväll om det går.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2016, 10:52:04 »
Duscha samtidigt.  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Danny Vendel

  • Gäst
Danny Vendel
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2016, 12:19:06 »
Hej.

Åter igen, tack för alla snabba svar och er kunskap.

MR.Henrik. Jag kan inte höja mer än till max 65C. Utöver detta kan jag trycka på en knapp på pannan för extra varmvatten. Det som då händer är att den höjer till 70C. Den knappen gör väl varken till eller från eftersom den bara höjer 5C. Dessutom vill jag inte planera mitt/vårt duschande och trycka in den knappen 30min-60min innan.

Med en elberedare i serie brevid så fungerar det säkert hur bra som helst, men jag skulle ju vilja dra nytta av den fina kompressorn (Heter det så?) som står ute och kan värma upp vattnet ekonomiskt och bra. Det var kanske själva idén med inköpet :)
Kan jag då inte liksom "lura" pannan med en ack-tank att den nu har tex 280l tank istället genom att placera en ack-tank på 100l bredvid?

Purjo: Vi duschar samtidigt där av problemet. Står vi båda i dubbelduschen så kan vi bara stå där i kanske 15min. Vi vill ju stå där i alla fall 40-50min om vi skulle vilja utan att oroa oss för kallvatten.

Ett annat problem med elberedare eller ack-tank är att rummet pannan nu står ej inte är planerad för en extra tank. Finns det sådan man kan få in i tex ett underskåp eller så?

Tack.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2016, 12:42:43 »
Jag förstår hur du menar med en "volymtank" för att öka volymen. Men det blir i princip samma sak med en beredare om den är inställd på lite lägre temperatur än din vp.
Men att duscha i 40-50 minuter i en dubbeldusch eller vad du kallar det krävs ju enorma mängder varmvatten eller skyhög effekt på vp. Det kan du lägga ner om du inte sätter en beredare i serie. Du kanske kan sätta en volymtank på 200-300 liter bredvid pannan och koppla ihop med någon temperaturstyrd cirkpump som startar i samband med att vp ska göra varmvatten. Men då kommer du till problemet att vp får göra mycket varmvatten och under den tiden hinner den inte med att göra värme till huset. Då halkar du efter där.
Nä, en elberedare på 200 liter i serie och du kan duscha ungefär dubbelt så lång tid som idag. Räcker inte det så är det höja tempen i elberedaren som gäller.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX 130 - Varmvattenfrågor m.m
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2016, 12:49:21 »
Dessutom är det ju så att kompressorns slits hårdare ju högre temp den kan jobba med, så sätter du en elberedare i serie och sänker tempen i VP'n några grader så kommer förhoppningsvis kompressorn att hålla lite längre.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!