Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?  (läst 9043 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mackchirac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« skrivet: 07 november 2011, 21:50:11 »
Hej,
Jag köpte i början av året en kåk från 1946 och trodde i min enfald att uppvärmingssystemet bestående av L/V-pump dockad till elpanna skulle vara helt okej att värma huset med.

Dessvärre visade det sig att jag var helt fel ute. Det har blivit en dyr resa som ännu inte är över och därför skriver jag nu hit för att få lite råd om vad jag kan göra för att minska min energiförbrukning.

Huset är byggt 1946, beläget i Halmstad, inte tilläggsisolerat någonstans och har klassiska tvåglasfönster. Trästomme med putsad fasad. 132 kvm bostadsyta, 1,5 plan samt 82 kvm källare. Ca 40 kvm är uppvärmda med golvvärme, resten med radiatorer. Eluppvärmt golv i badrum, ca 5 kvm.
L/V-pumpen är en Aermec AN0307H från 2004, enligt spec på 10,3 kW värme men min röris pratar om 7,4 kW nominell effekt. Dockad till olje-/elpanna TMV/Nibe Attack 2000 med effekt 9 kW och en pannvolym på 120 liter. Dessutom är systemet ihopkopplat med VVB (CTC Drabant) där den bidrar med lite värme men VVB har även egen uppvärming.

När vi flyttade in fanns ingen styrning/logik mellan pump o panna utan man fick manuellt ställa in värmen på pannan när inte pumpen orkade med. Vi har sedan i våras ett reglersystem från Ulricehamns El- o Termoteknik EVR-CA installerat. Pumpen är också genomgången med bytt högtryckspressostat, nyfylld med gas, alla filter rengjorda samt genomgångna cirkulationspumpar.

Nu till mitt problem, vi har ca 20 grader inomhus och systemet drar vad jag tycker väldigt mycket energi för att vi ska kunna ha det så. I källaren har vi ca 16 grader. Framledningstemp vid 8-10 grader ute är närmare 28-32 grader och shunten i läge 7.
Pumpen går minst 3 ggr per timme dygnet runt året runt. Vi behöver eltillsats vid 1-2 plusgrader ute. Värmekurva 3, parallellförskjuten 3 grader. Rumsgivare är också installerad, inställd på 21 grader.

Elförbrukning (inkl. hushållsel) sen april när styrningen monterades:
April: 1739 kWh, medeltemp ute 10,4 grader
Maj: 1379 kWh, 12,2 grader
Juni: 761 kWh, 17,2 grader
Juli: 753 kWh, 18,6 grader
Augusti: 822 kWh, 17,6 grader
September: 1108 kWh, 14,6 grader
Oktober: 1748 kWh, 10 grader

Huset beräknade årsförbrukning är 29500 kwH, stämmer väl överens med tidigare ägares förbrukning.

Vår röris säger att vi ska klara oss på 10000 kWh per år för värme o varmvatten. Samtidigt säger han att nu är allt optimerat i systemet och mer går inte att förbättra. Och i nästa andetag att vi kanske ska fundera på markvärme…eller att pumpen är för liten i förhållande till huset.
För en dryg vecka sedan träffade vi en säljare från CTC som också ansåg 10 000 kWh som rimlig förbrukning samt att han tyckte att vi skulle byta till en ny elpanna (EcoEl) för att se vad som händer samt i nästa steg byta till lämplig värmepump…

Vad tycker ni experter? Är min förbrukning rimlig? Innan jag påbörjade mitt förbättringsarbete(?) förbrukades det ca 4500 kWh per månad, iofs i början av året men ändå. Vad är ett bra nästa steg i mitt arbete?

Vad förbrukar andra med liknande förutsättningar?

/Marcus



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #1 skrivet: 07 november 2011, 22:25:00 »
Jag jämför juli månad direkt med din, mitt hus drog 425 kWh, ditt hus 753 kWh.
Eftersom värmebehovet denna månad är i princip noll så har du troligen en hel del elprylar som käkar el?

Fast detta är inte hela förklaringen, april månad har du ca 1000 kWh mer än mig i förbrukning så grejerna är inte speciellt effektiva. En sån månad borde en luft/vatten värmepump ha lika bra COP som en bergvärmepump.

Så nått är inte så bra med installationen, ett problem med el/oljepanna är om det drar ut värme genom skorsten?
Se till att det inte kan dra luft genom pannan!
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #2 skrivet: 07 november 2011, 22:42:20 »
Håller med Carl, det är lite märkliga siffror. Varmvatten och hushållsel sommartid är ca 750 kWh per månad. Om 750 kWh för varmvatten och hushållsel antas gälla också för april och maj skulle uppvärmningen av huset de månaderna dra ca 1000 resp. ca 630 kWh.

Mina motsvarande värden (pumpens elförbrukning (separat elmätare på den) resp. månad - genomsnittet för pumpens elförbrukning sommarmånaderna då enbart varmvatten görs) var 350 resp. 210 kWh.

Visserligen är huset större än mitt men det är ändå höga siffror med tanke på att det var vårmånader med rätt hög lufttemperatur. Halmstad borde också vara lite varmare än Stockholm.

Det är också konstigt att pumpen går 3 gånger per timme sommartid. När inget varmvatten förbrukas bör den gå med några timmars intervall.

Nästa steg tycker jag borde vara att stänga av värmepumpen något dygn och köra enbart elpannan och notera elförbrukningen under den tiden. Elförbrukningen och utetemperaturen ger en bild av husets värmeförluster. Utifrån det värdet går det att uppskatta vad som borde vara rimlig förbrukning för värmepumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #3 skrivet: 07 november 2011, 23:59:44 »
En stor bov är din panna (Nibe Attack) som det försvinner en massa värme genom.

Man kan minska denna värmeförlust sommartid genom att putta in en plastkasse med isolering i rökröret för att minska att det drar luft genom pannan som kyler ner den.
(Man får dock inte glömma ta bort denna påse innan man startat olja/pellets brännaren igen på hösten)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #4 skrivet: 08 november 2011, 06:56:55 »
Har bytt ett antal VP av din modell....de tillhör inte direkt toppsegmentet effektmässigt  :(
Men dina förbrukningssiffror tyder även (som sagts ovan) på att energin "läcker" nån stans i ditt system...vilket gör det hela än värre.

En intressant fråga är hur många ni är i hushållet, samt duschvanor ?
du har ingen tokigt förlagd/briställigt isolerad VVC ?
drag genom pannan ?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Mackchirac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #5 skrivet: 08 november 2011, 08:40:05 »
Glömde en del detaljer...
Vi är bara 2 vuxna med normala duschvanor. Har försökt spara på alla elprylar så mycket det nånsin går, led- och lågenergilampor, avstängda prylar etc. Tätning av rökröret gjordes också direkt i våras vid första besöket (av många) av min röris. Vad jag vet så har vi ingen VVC.
Ska ta en bild på anläggningen ikväll så kan ni få se hur det är kopplat.

Vad är problemet med just Attack 2000?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #6 skrivet: 08 november 2011, 09:53:12 »
Är eluppvärmningen av golvet i badrummet på även sommartid?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mackchirac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #7 skrivet: 08 november 2011, 12:03:24 »
Golvvärmen i badrummet har varit på men termostaten har varit nedställd till under 20 grader sommartid. Nu försöker jag hålla ca 21-22 grader.

Utloggad Mackchirac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #8 skrivet: 08 november 2011, 21:23:07 »
Här kommer några bilder på superanläggningen...
Först en bild på hur kopplingen ser ut mellan VP o pannan, sen en på de olika temperaturerna just nu. Framledningstempen till höger 35,1ºC (utetemp 6,7 grader just nu). Mittenmätaren på röret som går in i botten på pannan 37,7ºC samt vänstra på toppanslutningen 36,4ºC. När VP går så ändras förhållandet mellan topp o botten så topp blir ca 4ºC varmare momentant men efter max fem minuter är förhållandet som på bilden. VP är ställd lite lägre i maxtemp men ska ge ca 45ºC just nu enligt röris.

Utloggad Mackchirac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #9 skrivet: 10 november 2011, 05:47:57 »
I förgår 8/11 körde jag bara VP. Medeltemp ute var 6,2ºC. Min energiförbrukning blev 79,9 kWh.
Igår körde jag enbart elpannan, förbrukning 107,7 kWh, medeltemp ute 6,1ºC.

Vad kan vi dra för slutsatser av detta?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #10 skrivet: 10 november 2011, 06:49:22 »
Att du har ett värmeeffektbehov på 4,5kw vid +6 grC = högt behov.
Samt att du antingen har extrema förluster just när du kör värmepumpen....eller är något tokigt med pumpen.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #11 skrivet: 10 november 2011, 09:37:06 »
Normal hushållsel ligger väl kring 500-1000 W, eller 12-24 kWh/dygn.
Räknar man bort 18 kWh/dygn så blir det 62 resp 90 kWh i värmeenergi.
Jag skulle tycka att en LVVP ska dra max 1/3 av elpannan vid denna utetemp sÃ¥ den är nog inte särskilt effektiv.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #12 skrivet: 10 november 2011, 10:03:26 »
Kan bara instämma med föregående inlägg. Räknar man med 14 graders temperaturskillnad inne-ute och lite över 4 kW värmebehov (varmvattnet kräver en del som inte skall tas med) drar huset ca 0,3 kW/grad. En rätt rimlig siffra om källaren är lite uppvärmd. Mitt hus drar ca 0,23 kW/grad men då är det mindre yta och ingen värme i källaren.

Något är konstigt med värmepumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #13 skrivet: 10 november 2011, 10:07:55 »
Hej,
Jag köpte i början av året en kåk från 1946 och trodde i min enfald att uppvärmingssystemet bestående av L/V-pump dockad till elpanna skulle vara helt okej att värma huset med.

Dessvärre visade det sig att jag var helt fel ute. Det har blivit en dyr resa som ännu inte är över och därför skriver jag nu hit för att få lite råd om vad jag kan göra för att minska min energiförbrukning.

Huset är byggt 1946, beläget i Halmstad, inte tilläggsisolerat någonstans och har klassiska tvåglasfönster. Trästomme med putsad fasad. 132 kvm bostadsyta, 1,5 plan samt 82 kvm källare. Ca 40 kvm är uppvärmda med golvvärme, resten med radiatorer. Eluppvärmt golv i badrum, ca 5 kvm.
L/V-pumpen är en Aermec AN0307H från 2004, enligt spec på 10,3 kW värme men min röris pratar om 7,4 kW nominell effekt. Dockad till olje-/elpanna TMV/Nibe Attack 2000 med effekt 9 kW och en pannvolym på 120 liter. Dessutom är systemet ihopkopplat med VVB (CTC Drabant) där den bidrar med lite värme men VVB har även egen uppvärming.

När vi flyttade in fanns ingen styrning/logik mellan pump o panna utan man fick manuellt ställa in värmen på pannan när inte pumpen orkade med. Vi har sedan i våras ett reglersystem från Ulricehamns El- o Termoteknik EVR-CA installerat. Pumpen är också genomgången med bytt högtryckspressostat, nyfylld med gas, alla filter rengjorda samt genomgångna cirkulationspumpar.

Nu till mitt problem, vi har ca 20 grader inomhus och systemet drar vad jag tycker väldigt mycket energi för att vi ska kunna ha det så. I källaren har vi ca 16 grader. Framledningstemp vid 8-10 grader ute är närmare 28-32 grader och shunten i läge 7.
Pumpen går minst 3 ggr per timme dygnet runt året runt. Vi behöver eltillsats vid 1-2 plusgrader ute. Värmekurva 3, parallellförskjuten 3 grader. Rumsgivare är också installerad, inställd på 21 grader.

Elförbrukning (inkl. hushållsel) sen april när styrningen monterades:
April: 1739 kWh, medeltemp ute 10,4 grader
Maj: 1379 kWh, 12,2 grader
Juni: 761 kWh, 17,2 grader
Juli: 753 kWh, 18,6 grader
Augusti: 822 kWh, 17,6 grader
September: 1108 kWh, 14,6 grader
Oktober: 1748 kWh, 10 grader

Huset beräknade årsförbrukning är 29500 kwH, stämmer väl överens med tidigare ägares förbrukning.

Vår röris säger att vi ska klara oss på 10000 kWh per år för värme o varmvatten. Samtidigt säger han att nu är allt optimerat i systemet och mer går inte att förbättra. Och i nästa andetag att vi kanske ska fundera på markvärme…eller att pumpen är för liten i förhållande till huset.
För en dryg vecka sedan träffade vi en säljare från CTC som också ansåg 10 000 kWh som rimlig förbrukning samt att han tyckte att vi skulle byta till en ny elpanna (EcoEl) för att se vad som händer samt i nästa steg byta till lämplig värmepump…

Vad tycker ni experter? Är min förbrukning rimlig? Innan jag påbörjade mitt förbättringsarbete(?) förbrukades det ca 4500 kWh per månad, iofs i början av året men ändå. Vad är ett bra nästa steg i mitt arbete?

Vad förbrukar andra med liknande förutsättningar?

/Marcus

Förutom ovanstående råd o tips skulle jag börja med att åtgärda tvåglasfönsterna.
Energiglas invändigt monterade på befintligt fönster plus nya bra tätningslister ger direkt en minskning av u-värde från ca 3 nu till ca 1.2
Ger 25-30% minskning av uppvärmningskostnaderna, kallras försvinner och som ytterligare plus en rejält mycket tystare inomhusmiljö!
En investering som "är betald" på mindre än två år.
Här en länk till en seriös aktör som utför det hela skräddarsytt till ett pris på 10-15% av vad det kostar att byta ut fönstren och man behåller husets extriör och intriör dessutom.
(Efter braskaminen och luft/luft-värmepumpen den bästa investeringen jag gjort i huset)
http://www.boklimat.se/
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #14 skrivet: 10 november 2011, 13:08:59 »
Som andra redan påpekat bör du ta en titt på isolering och kanske senare även fönster för att försöka få ner förbrukninen.

En annan sak jag reagerade på var din panna
När det blir tillräckligt varmt och shunten stänger så har du bara pannans volym att tillgå
Den är på 120liter och VP har en effekt på 10kW vilket betyder ca 10Liter/Kw vilket är ganska litet vilket gör att pumpen väldigt snabbt får tillbaka varmt vatten och stannar.

Detta är nog anledningen till att VP atartar 3 ggr/timma.

Du skulle för optimal drift kanske ha den dubbla volymen (ca 200liter) vilket skulle bli ca 20Liter/kW vilket skulle öka driftiden samt minska antalet starter.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!