Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ROT-avdrag infört, hur mycket billigare blir det  (läst 24552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marcas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: ROT-avdrag infört, hur mycket billigare blir det
« Svar #45 skrivet: 07 februari 2009, 13:18:28 »
Har grävt lite i vad som kommer att gälla denna gång för ROT avdraget, då jag själv håller på att ta in offerter. Det bistra svaret från finansdepartementet och skatteverket är att det inte blir klart förrän skatteverket har tolkat den nya lagen. Dvs det kan bli så att hela borrkostnaden ( avskrivningar på rigg mm.) går att dra av. Men det kan också bli så att det är bara är borrarens lön. Det kommer inte att vara specat i lagen som kommer i mars, det är för detaljerat för en lag enligt finansdepartementet. Det är upp till skatteverket att tolka lagen vilket förmodligen sker någon gång i juni. Så det är bara att chansa....
Skatteverket bekräftar det som redan skrivits att förra gången (2005) så fick man dra av hela kostnaden, men det är som sagt inte säkert denna gång

Utloggad pajas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: ROT-avdrag infört, hur mycket billigare blir det
« Svar #46 skrivet: 07 februari 2009, 14:03:31 »
hej!
Enl min borrare så har det gått ut direktiv från borrbranschen att det är ok med 25-30 % som material,och resten som arbete...
Jag fick min faktura enl den specen iaf...

ser bra ut...cirka 15 papp tillbaka på skatten....( Bara på borrhålet)

Med egat arbete så landar jag nog under 100` för komplett installation.
Vet inte riktigt vad arbetet var på själva inst...
« Senast ändrad: 07 februari 2009, 14:05:29 av pajas »
kalmar län ,hus byggt -86 ,värmer ca 160 m2 med 13 enkelradiatorer i ett ettrörssystem.Thermia Optimum 8kw, Volymtank 100 liter ,160m djup energibrunn. Finns även ett nyinstallerat värmeåtervinningsystem för ett bättre klimat i huset.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: ROT-avdrag infört, hur mycket billigare blir det
« Svar #47 skrivet: 08 februari 2009, 02:38:38 »
Citera
Har grävt lite i vad som kommer att gälla denna gång för ROT avdraget, då jag själv håller på att ta in offerter. Det bistra svaret från finansdepartementet och skatteverket är att det inte blir klart förrän skatteverket har tolkat den nya lagen. Dvs det kan bli så att hela borrkostnaden ( avskrivningar på rigg mm.) går att dra av. Men det kan också bli så att det är bara är borrarens lön. Det kommer inte att vara specat i lagen som kommer i mars, det är för detaljerat för en lag enligt finansdepartementet. Det är upp till skatteverket att tolka lagen vilket förmodligen sker någon gång i juni. Så det är bara att chansa....
Skatteverket bekräftar det som redan skrivits att förra gången (2005) så fick man dra av hela kostnaden, men det är som sagt inte säkert denna gång

Det är det här som  jag redan pÃ¥ ett tidigt skede i trÃ¥den försökte varna för, man mÃ¥ste vara försiktig och avvakta myndigheternas beslut och prejudikat.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ROT-avdrag infört, hur mycket billigare blir det
« Svar #48 skrivet: 12 mars 2009, 15:46:44 »
FRÃ…N DI idag:
Husavdraget omfattar därmed till exempel målning, tapetsering, tvätt och städning. Avdraget gäller bara den faktiska arbetskostnaden och inte till exempel kostnader för maskiner vid borrnings- och grävarbeten.


Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: ROT-avdrag infört, hur mycket billigare blir det
« Svar #49 skrivet: 12 mars 2009, 17:38:46 »
Äntligen nån som läst på. Maskinkostnaden ingår inte och således är det bara mantimmarna som återstår. Avdraget för blir inte mer än några få tusenlappar. Detta med reservation för att skatteverket inte uttalat sig färdigt än. Man gör nog bäst i att vänta till efter halvårsskiftet då avdraget görs vid betalning istället för vid deklaration.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad marcas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: ROT-avdrag infört, hur mycket billigare blir det
« Svar #50 skrivet: 12 mars 2009, 18:08:29 »
Utdrag ur propositionen på regeringens hemsida: "Markarbeten bör kunna ingå endast när de avser ledningar, för exempelvis elektricitet eller elektronisk kommunikation, anläggningar för värmeförsörjning, m.m. i direkt anslutning till byggnaden eller komplementhuset. Arbete vid borrning för bergvärme bör anses ingå, liksom arbete med borrning av brunn om vatten dras in i ett bostadshus."

Skall bli intressant att se hur definitionen av "Arbete vid borrning" blir. Om det bara är lönen hos borrarna, kommer vi snart att se en grupp med mkt höga löner ;-)

Skatteverkets chefsjurist uttalade sig tidigare i denna artikel: http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/skatterdeklarationer/artikel_1082267.e24

Citat: "– När det gäller arbeten utanför bostaden blir det lite mer komplicerat, och vilka markarbeten som ska räknas in är oklart. Om du gräver en brunn eller borrar för bergvärme är inte den person som gör jobbet så dyr jämfört med maskinkostnaden. Det kommer antagligen att bli möjligt att dra av även för maskinkostnaden, men det är inte klart ännu, säger Pia Blank Thörnroos."

Och det är ju skatteverket som skall tolka lagen....


Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: ROT-avdrag infört, hur mycket billigare blir det
« Svar #51 skrivet: 12 mars 2009, 18:18:48 »
Citera
Är ni säkra på att en installation av värmepump omfattas av rotavdraget. ROT betyder som bekant Reparation-Om och tillbyggnad. Jag skulle nog kolla med Skattemyndigheten om avdraget även gäller installationer. Detta avdrag införs ju för att hålla igång byggsektorn i en kristid, så jag ställer mig skeptisk till att det även skulle gälla dylika installationer. För övrigt så skulle en mycket stor del av själva installationskostnaden utgöra en kostnad för hyra av borrutrustningen. Man skulle då endast kunna få ersättning för mantimmar vilket skulle utgöra ca två dagars arbetstid för två man som sköter borrutrustningen, plus ca en dags arbetskostnad för en rörmokare.
Finansminister Anders Borg, sa på Radionyheterna för en stund sen (2009-03-12 kl 18:00) att, borrning för bergvärme innefattades inte av rotavdraget. Endast kostnader för mankraft är avdragsgilla. Hans uttalande stämmer väl överens med min tidigare profetia
« Senast ändrad: 12 mars 2009, 18:27:27 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: ROT-avdrag infört, hur mycket billigare blir det
« Svar #52 skrivet: 12 mars 2009, 18:46:22 »
Får be borrarn använda spade istället ;-)
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad pkson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: ROT-avdrag infört, hur mycket billigare blir det
« Svar #53 skrivet: 12 mars 2009, 22:23:30 »
Så här står det på skatteverkets hemsida:

http://www.skatteverket.se/skatter/rotavdrag.4.58a1634211f85df4dce80009465.html#B

BERGVÄRME
Arbetskostnad för borrning och installation av bergvärme ger rätt till skattereduktion.

VÄRMEPUMP
Arbetskostnad för inmontering eller byte av värmepump ger rätt till skattereduktion.

Ska bli spännande att se vad man får tillbaka till slut! :)

/PK

Utloggad BraT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: ROT-avdrag infört, hur mycket billigare blir det
« Svar #54 skrivet: 12 mars 2009, 22:38:09 »
Så här står det på skatteverkets hemsida:

http://www.skatteverket.se/skatter/rotavdrag.4.58a1634211f85df4dce80009465.html#B

BERGVÄRME
Arbetskostnad för borrning och installation av bergvärme ger rätt till skattereduktion.

VÄRMEPUMP
Arbetskostnad för inmontering eller byte av värmepump ger rätt till skattereduktion.

Ska bli spännande att se vad man får tillbaka till slut! :)

/PK


Man va fasiken.....

Skall man ta konverteringsbidrag på 30% av arbete & material av vattenburna systemet. Vilket i mitt fall verkar bli rätt lite.... har ju 180k kr för hela rubbet.... jordvärmen lär knappast gå på under 100k, men säg 110k kr för jordvärmen, 70k för vattenburna systemet = 21000kr i bidrag.

ELLER ska man ta ROT-avdrag, men vet ju inte vad som ingår i det. Vet inte ens hur många arbetstimmar dom har räknat in i priset iofs....

HÃ¥rt liv man har.  :(

Utloggad Butcherswe

  • Hotscarfer
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: TorsÃ¥ker/Sweden
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ROT-avdrag infört, hur mycket billigare blir det
« Svar #55 skrivet: 13 mars 2009, 16:35:29 »
ja det här blir man ju yr i huvudet av huvuddunk
Hus på 210kvm med gamla varmvattenelement, Nibe 1235 10kw 200m borrhål 192m aktivt installerad 27/2-o9 separat elmätare
Bor i Torsåker Gästrikland med en dut på -23
(nu ska jag bara lära mig hur den funkar he he) total novis jag:-P

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ROT-avdrag infört, hur mycket billigare blir det
« Svar #56 skrivet: 13 mars 2009, 17:40:48 »
en pÃ¥ jobbet installerade eco el plus ecoair  8000 i arbetskostnad var specad pÃ¥ fakturan
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ROT-avdrag infört, hur mycket billigare blir det
« Svar #57 skrivet: 13 mars 2009, 20:21:07 »
Hej!

Ja hur mkt billigare blir det eg? Låt oss säga att ett arbete kostar 50000:- Då får jag en skattereduktion på 25 000:-
Men är det 25 000:- över i plånboken eller hur räknar man eg? (har varit en del diskussion om detta på mitt jobb).

Mvh John
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ROT-avdrag infört, hur mycket billigare blir det
« Svar #58 skrivet: 14 mars 2009, 08:11:30 »
men vad jag läst så är det endast manstimmar man får rotavdrag på så är de hemma och borrar ett hål och säg att det tar 20 timmar
timmkostnad för borraren är 500    500*20=10 000   resten är material + maskinkostnad
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!