Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur länge räcker hÃ¥let & värmen i berget ?  (läst 13594 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #15 skrivet: 19 april 2006, 20:29:32 »
Tråden startade med :
Citera
Det tar ju slut en dag, det skulle jag vilja veta ? .... expertis bland .....

Expertens utsaga pÃ¥minner mig om nÃ¥got som sades för mÃ¥nga Ã¥r sedan i radions P1. I all korthet: När ett vattenkraftverk producerar el tar man energi ut ur vattnet. Detta leder till att vattnets temperatur sänks. I trakter där det är relativt kallt fÃ¥r denna i och för sig lilla temperatursänkning en stor betydelse för klimatet när elproduktionen fÃ¥tt pÃ¥gÃ¥ i mÃ¥nga Ã¥r  För länen i norra Sverige har denna pÃ¥verkan nu gÃ¥tt sÃ¥ lÃ¥ngt att riksdagen mÃ¥ste besluta om att vattenkraftverken frÃ¥n och med nästa Ã¥r mÃ¥ste stängas av under perioden 16 dec till 1 mars.

Radioprogrammet sändes den 1.4 , någon gång på 70-talet ..
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #16 skrivet: 20 april 2006, 13:03:10 »
Det måste ju vara det ultimata, synd att Vi inte har lite av Islands möjligheter i Sverige.

Jag undrar hur det gick med "Dala Djupgas". De borrade ju efter gas utan resultat. Används detta hål till något nu tro? Undrar har varmt det är i botten. De var väl nere 6-7 km?

Jag läste någonstans att det fanns massor med varmt vatten under siljan.Det var i mora man hade borrat.
Hittar inte artikeln..
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #17 skrivet: 21 april 2006, 21:46:23 »
Borra 165 hål....
http://www.nyteknik.se/art/41334

....eller borra 5000 m
http://www.nyteknik.se/art/34295

..hitta ett meteorintedslag....
http://www.nyteknik.se/art/14717
Siljan är ju en meteorkrater....värma både Mora & Rättvik kanske?

Vi har ju haft diskussioner här om värmen kommer uppifrån, eller nerifrån.
Efter att ha grävt ner mig lite i ämnet och kommunicerat med diverse stofiler (en är glaciolog) har jag kommit fram till följande:
Benämningen bergvärme är tveksam! Det är alltid vattnet i berget som håller, transporterar och leder värme. Bergets egen värmeledning är blygsam. Det är grundvatten och markvatten som ger oss möjlighet att ta värme ur berget.
Djuphålsborrningen söker efter nivåer i berget med höga vattenflöden eller sprickzoner, där man kan injektera vatten som sedan uppvärmt tas upp ur ett annat hål en bit bort. Vi arma satar får nöja oss med grundvattnet. Ju mer det finns och ju mer det rör sig desto bättre.

Så länge det finns vatten som kan röra sig i berget finns det värme att hämta.






Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #18 skrivet: 21 april 2006, 22:46:56 »
Borra 165 hål....
http://www.nyteknik.se/art/41334

....eller borra 5000 m
http://www.nyteknik.se/art/34295

..hitta ett meteorintedslag....
http://www.nyteknik.se/art/14717
Siljan är ju en meteorkrater....värma både Mora & Rättvik kanske?

Vi har ju haft diskussioner här om värmen kommer uppifrån, eller nerifrån.
Efter att ha grävt ner mig lite i ämnet och kommunicerat med diverse stofiler (en är glaciolog) har jag kommit fram till följande:
Benämningen bergvärme är tveksam! Det är alltid vattnet i berget som håller, transporterar och leder värme. Bergets egen värmeledning är blygsam. Det är grundvatten och markvatten som ger oss möjlighet att ta värme ur berget.
Djuphålsborrningen söker efter nivåer i berget med höga vattenflöden eller sprickzoner, där man kan injektera vatten som sedan uppvärmt tas upp ur ett annat hål en bit bort. Vi arma satar får nöja oss med grundvattnet. Ju mer det finns och ju mer det rör sig desto bättre.

Så länge det finns vatten som kan röra sig i berget finns det värme att hämta.








Varför har då jag så varm borra? jag hade ju väldigt ont om vatten!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad hano

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #19 skrivet: 25 maj 2006, 09:15:40 »
Hej,
Installerade min anläggning i höstas och har precis i dagarna kopplat in poolen. Nu blir jag lite nervös när jag ser att KB-in har sjunkit till 0,5 grader (frÃ¥n ca 3 grader under hela vintern) efter att jag slagit pÃ¥ poolvärmen. Första dygnet jag värmde poolen steg pooltemp med tre grader, dag tvÃ¥ steg pooltemp med 2 grader och nu den tredje dagen verkar pooltempen bara öka med 1 grad. Det känns som om pumpen börjar sacka lite i takt med att KB-in svalnar. NÃ¥gon som har erfarenhet eller teorier? Sabbar jag hÃ¥len med min pooluppvärmning nu tro?  Sc:,h
NIBE 1230 -10 med pooltillsats Pool 11
2 hål om vardera 120 meter
2-plans villa i Stockholm om 210 kvm 
Pool 7X3

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #20 skrivet: 25 maj 2006, 10:10:29 »
När du tar mycket energi ur hålet så kyls det ner, men kommer att återhämta sig. Att poolen värms mindre för var dag beror bl a på att det varmare vattnet avger mer energi till omgivningen bl a genom avdunstning. Det går åt mer energi för att hålla en varmare pool i temperaturbalans.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad hano

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #21 skrivet: 25 maj 2006, 12:13:25 »
När du tar mycket energi ur hålet så kyls det ner, men kommer att återhämta sig. Att poolen värms mindre för var dag beror bl a på att det varmare vattnet avger mer energi till omgivningen bl a genom avdunstning. Det går åt mer energi för att hålla en varmare pool i temperaturbalans.

Aha!! :)
Vilket bra forum detta är, -här är man lite bekymrad på morgonkvisten och ställer en fråga på forumet. Någon timme senare har man fått ett svar som gör en på bättre humör.
Tack! *vinkar*
NIBE 1230 -10 med pooltillsats Pool 11
2 hål om vardera 120 meter
2-plans villa i Stockholm om 210 kvm 
Pool 7X3

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!