Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fuktig under varmepumpe  (läst 2751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sunde

  • Gäst
Sunde
Fuktig under varmepumpe
« skrivet: 11 november 2014, 11:30:53 »
Hei,

Vi har en Daikin bergvarmepumpe installert i Norge. Jeg ser at det blir litt fuktig under varmepumpen i venstre fremre hjørne, altså rett ned til venstre når jeg står og leser display på pumpen. Skal det være slik? Noe som evt vet hva det skyldes?

Har spurt rørlegger, men ikke fått noe godt svar. Jeg spør her siden jeg generelt ikke får noen gode svar fra rørlegger.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fuktig under varmepumpe
« Svar #1 skrivet: 11 november 2014, 12:50:17 »
Det kan vara flera orsaker till det.
Enklast är att du öppnar skåpet och ser varifrån vattnet/vätskan kommer.

Det kan vara kondens från kalla köldbärarledningar, vilket beror på att isoleringen av kölbärarrör eller cirkpump inte är 100% välgjord.

Det kan vara en säkerhetsventil för tappvarmvatten som spottar ut lite vatten när tappvattnet värms, om den ledningen inte dragits till avlopp.

Det kan vara ett läckage i någon koppling inuti värmepumpen, både på inkommande kallvatten, tappvarmvatten, radiatorkrets eller köldbärarkrets.

Men som sagt, öppna pumpen och kolla, hittar du varifrån det kommer, ta en bild och bifoga så kanske vi kan säga vad det är som läcker, varför det läcker, och vad du skall göra för att åtgärda det.

Ofta är denna typ av "små" problem bättre/enklare att lösa på egen hand än att bråka med installatören om, tyvärr.
Det du eventuellt kan göra är väl att kolla med rörläggaren om det är OK att du öppnar pumpen för att själv kolla vad det kan vara.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 08

  • Husdata:
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Äntligen bergvärme
SV: Fuktig under varmepumpe
« Svar #2 skrivet: 24 november 2014, 21:15:27 »
Jag har noterat samma sak på min Daikin. Mindre vattenpöl vid pumpens främre vänstra fot. Den uppstår under en längre varmvattenladdning. Kondensvatten kanske?
Har justerat lutningen på kompressorn något så den tiltar mer bakåt och att de främre "transportskruvarna" går lättare (inte lättillgängliga skruvar direkt). Får se om det hjälper vattnet från tråget hitta rätt väg ut genom dräneringsröret.
170 m2, 1 1/2- plan, byggt 1980 i Stockholm. Energiprestanda enligt Boverket 95 kWh/m2 och år. Vattenburen elvärme via radiatorer. Ca. 50 m2 elslinga på undre plan. Daikin bergvärme med 180 m borrhål installerad November 2014.

2009: 29 MWh, 2010: 30 MWh, 2011: 23 MWh, 2012: 24 MWh, 2013: 18 MWh, 2014: 22 MWh

Sunde

  • Gäst
Sunde
SV: Fuktig under varmepumpe
« Svar #3 skrivet: 22 december 2014, 09:06:40 »
Nå har jeg kikket inni pumpa og tatt noen bilder. Det er nok kondens. Det er et oppsamlingskar nede i hjørnet, men det ser jo egentlig ikke ut som det skal renne ned på gulvet.

Hvordan laster jeg opp bilder her?




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fuktig under varmepumpe
« Svar #5 skrivet: 22 december 2014, 09:22:48 »
Måste man inte vara inloggad för att kunna bifoga bilder?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sunde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fuktig under varmepumpe
« Svar #6 skrivet: 22 december 2014, 09:25:45 »
Må være innlogget ja :)

Vannet kommer bare en gang i blant.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!