Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HP larm som gör att elpatronen gÃ¥r i tid och otid, eller ??  (läst 12255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Citera
Jodå, det kan de mycket väl vara. Har man igensatt kondensor och pressostaterna felar det minsta så är man i farozonen direkt.
Och, precis som du säger, när tillsatsen går in stiger tempen det där lilla extra och så klipper endera pressostaten.
Så en kyltekniker skulle behövas här
Då får man alla värden svart-på-vitt

Angående den Villa 90 jag var på så ska den växlaren syras. Ska bli intressant att se effekterna av detta. Denna maskinen körs inte alls under sommaren då huset använder en solanläggning, därav tror jag att kondensorn tar mer stryk när det smutsiga radiatorvattnet står still under ca 4-5 mån.

Lite info om den Villa 90 jag jobbade med.
Växlaren stod bortkopplad med en pump som körde runt citronsyra under ett dygn. Efter detta sattes den åter i drift. Efter lite justeringar av fyllnadsmängd (hade varit en kyltekniker där innan) så fick jag en differans på ca 3 gr mellan kondensering och framledning. Detta gjorde jag i mitten på december, och vid telefonkontakt med kunden härom veckan så har det rullat på utan problem sedan dess...
LITE bättre än 11 grader... Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad DG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #31 skrivet: 19 april 2011, 23:12:58 »
Hej igen

För drygt 3 månader sen hade jag mitt "sista" larm trodde jag, häromdagen kom det igen och elpatronen hade åter startat!!!!

Till er som försökt hjälpa mig tidigare har jag kanske lite nya uppgifter som ni jättegärna får försöka hjälpa mig och givetvis alla andra oxå.

Mitt synglas är helt klart fortfarande efter att kylteknikern va här och fyllde på gas men fick inga mätvärde av honom och jag tror inte han mätte nåt vidare heller för den delen!

Har för mig att jag läst någonstans på forumet tidigare att skillanden mellan KB till och KB från ska vá 3 grader och det har det varit tidigare vet jag men någon gång under sista månaden eller 2 så har det ändrats till 5 graders skillnad (t.o.m varit 6 graders skillnad under kortare stunder)är det ok ??

Har skrivit tidigare om VV pressostaten visar 1 (=sluten) för att sedan ändra sig till 0 när vv produktionen är klar men bara efter några sekunder så ändrar sig den till 1 igen fast varken vv eller värme går då !! Kan det vá riktigt??
(Har även tagit bort fronten och sett att "kontakten" eller vad det heter flyttar sig nedåt för att sedan gå tillbaks till ursprungsläget när vv produktionen är klar)

När den producerar vv så är värdena följande när den slår ifrån:
Framl 55  (55)
Retur 50  (48)
VV     52  (46)

när returen kommer upp till 48 i är värde så visar displayen " Returledning hög" , kan det vá det som ibland ger "HP larm" ??

Sitter ju en 150 lit vv beredare i denna, hur lång tid ska den klara att hålla vattnet varmt innan den startar igen, vet inte om jag bara fått för mig att det känns som att den går igång "ofta" , idag har det bara tagit knappt 1 timme från att den värmt upp vattnet till 52 grader till att det sjunkt ner till 46 då den startar igen utan att vi använt något varmvatten under tiden , ska det sjunka ner så fort ??

"Låter och skurrar" betänkligt mer från någonstans ovanför kompressorn (tror jag det kommer ifrån) när den producerar vv jämfört med när den bara producerar värme, kan jag heller inte komma ihåg att det varit sådan skillnad tidigare, ska det vá det ??

Detta vá många frågor och påståenden, hoppas ni orkar ta er tid en runda till med att ge mig svar på detta om ni kan så kanske jag har lite mer kött på benen innan jag nog måste kontakta vvs killen eller kylteknikern igen

//Dan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
På min VP så tar det 6-8 timmar mellan VV-laddningarna om ingen använder varmvatten, så det låter som att växelventilen inte håller tätt. Kanske är växelventilen orsaken till det andra problemet också, den kanske hänger sig ibland i VV-läge?

I övrigt så bör du rensa filtret på KB-ledningen, det brukar sitta en "filterball" på denna.
Kolla även smutsfilter på varma sidan då du ändå håller på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej
Tycker det låter som växelventilen krånglar för dig.Du kan ta loss styrdornet och smörja pinnen lite eventuellt byta insatsen på
ventilen.Vet inte om du har gjort rent smutsfilter pÃ¥ bÃ¥de kalla och varma sidan som carl  skriver men det är nog dags för det.
Vidare bör du ställa upp retur värdet (48) till ett högre värde så den inte bryter på hög retur, Risken är att om den bryter på
hög retur så går elpatron in i stället . Vet du om servis killen gjorde rent dina filter?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
Jo det låter som växelventilen är problemet.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
LÃ¥ter som ett VXV-problem ja.
Citera
ar skrivit tidigare om VV pressostaten visar 1 (=sluten) för att sedan ändra sig till 0 när vv produktionen är klar men bara efter några sekunder så ändrar sig den till 1 igen fast varken vv eller värme går då !! Kan det vá riktigt??
(Har även tagit bort fronten och sett att "kontakten" eller vad det heter flyttar sig nedåt för att sedan gå tillbaks till ursprungsläget när vv produktionen är klar)

(RP= Reglerpressostat, detsamma som vv-pressostat)
RP är sluten under ordinarie förhållanden, alltså värmeproduktion och vv produktion. När VP gör VV så trycks "knappen" ner på vxv och flödet går från radiatorerna till vvb. VV produktionen pågår tills RP öppnat vid 26,5 bar (e). När RP öppnat ändrar VP tillbaka till värmeproduktion, om behov finns fortsätter kompressorn att arbeta, annars stannar komp.
Precis i detta läget ändras värdena i displayen, samt vxv växlar. Under en kort tid kan du få "Hög retur" innan kallt radiatorvatten kommit in och börjat sänka temperaturerna. RP ligger också öppen tills dess att rad vattnet kylt kondensorn och köldmedietrycket sjunkit ner så att RP åter sluts.
Har man vxv problem och kompressorn fortsätter att gå efter VV produktion så finns det risk för HP-larm.

Går knappen ända upp i ett svep eller hackar den sig sakta uppåt? Finns det glapp när den stannat i "toppen" eller är det så gott som stumt?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad DG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #36 skrivet: 21 april 2011, 18:33:17 »
  Hej
 
Tack för ni tar er tid, verkar ju som ni är överens om att det är vxv som är dålig

Gjorde service på den för ca 1 år sedan och då sa han att han gjort rent filtret har jag för mig, kommer inte ihåg att han sa 2 filter!!
(inget jag vågar mekka med iaf så det får jag nämna när han kommer hit)

Tänkte  att jag kollar det du frÃ¥gar Tobocop innan jag svarar och ser man pÃ¥, "knappen" stÃ¥r nere, i displayen stÃ¥r det att vv prod pÃ¥gÃ¥r men det är inte ett liv i maskinen!!!
Pillar lite på den men den verkar låst (vet inte hur hårt man vågar trycka) sätter den i läge Off och då flyttar sig knappen mjukt å fint uppåt men den stannar ca ½-1 cm innan "toppen" läget och där är det ju glapp när man pillar på den.

Hoppas på att det jag skriver här nu då bekräftar det ni va ganska säkra på, att den är kass!!
(då kanske det isf äntligen är slut på mina bekymmer)

Ha en Glad PÃ¥sk
//Dan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!