Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: säkring löser ut vid extra vv  (läst 2480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad visman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
säkring löser ut vid extra vv
« skrivet: 24 maj 2005, 11:46:15 »
Hej

Jag har problemet att en av säkringarna för vp löser ut när jag kör extra vv, dock inte vid tillskottsvärme, har en 1215/5 säkrat med 16A och 2,5 kvadrats kabel enl anvisningar, inga andra förbrukare på värmepumpens 3 säkringar.
Problemet har dykt upp efter ca 5 mån drift.

Nån annan som råkat ut för detta?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: säkring löser ut vid extra vv
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2005, 12:10:19 »
Har du någon möjlighet att kolla belastningen på de tre faserna, t.ex. med en tångamperemeter så skulle det vara bra, då kan du se om belastningen är ojämn. Skiljer det mer än 2 A vid vv-spets är det nog något som är galet. (typ kortslutning i steg 3:s elpatron)

Ligger alla tre faserna på gränsen kan cirkpumparna vara det som avgör vilken fas som går, enligt kretsschemat ligger både KB-pump och VB-pump på samma fas, om alla tre faserna ligger nära 16 ampere skulle du kunna lägga KB-pumpen på den fas som har den lägsta amperen.

Alternativt koppla om eltillskottet så att steg tre bara innebär 1 kW extra värme (totalt 5 kW istället för 6 kW)
Eftersom säkringen inte löser ut vid tillskott för husets uppvärmning så kan det vara fel på elpatronens steg 3 (tillskottet går förmodligen aldrig in med mer än första eller andra steget vid tillskott för husets behov), alternativt att cirkpumparna och steg tre belastar samma fas.

Du bör ha en elektriker som hjälper dig med detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad visman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: säkring löser ut vid extra vv
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2005, 12:15:56 »
hmm tack för synpunkterna, jag tycker dock att det är konstigt att inte problemet uppträtt från början, faktum är att installatören var hos mig och fixade en läcka, de tog då lös elpatronen, de påstår dock att de inte rört kablarna men efter denna reparation började problemet, nu har jag ju garanti så jag förutsätter att de åtgärdar problemet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: säkring löser ut vid extra vv
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2005, 12:22:49 »
Det kan det vara så att det blivit ett nytt läckage vid elpatronen (trasig packning eller att den sitter snett) med överslag som följd när steg 3 startas.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!