Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ROLPeR
« skrivet: 14 september 2007, 11:54:31 »

Du kommer att bli nöjd. Har du kört ett tag utan så är det bara och ansluta och allt blir bättre!
[/quote

Ja, ALLT kommer att bli bättre med innegivare.  ;)

MVH // Rolle
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 14 september 2007, 11:29:45 »

Du kommer att bli nöjd. Har du kört ett tag utan så är det bara och ansluta och allt blir bättre!
Skrivet av: nic2
« skrivet: 14 september 2007, 09:38:23 »

Det verkar ju vara "lätt" att få till det med innegivare! ;)
Inspirerad så beställde jag lite komponenter från ELFA, tänkte bygga en egen.
Kostnad 117kr.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 13 september 2007, 23:15:04 »

48 tog jag ur minnet.  Sc:,h
Jag får väl läsa på lite mera  b00k

Gammal vind skack o sne huvudet inte på skaft precis  :D  så ja tyckte 48 var nära  8)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 september 2007, 08:51:24 »

Min är på 49 sidor.

Vilken sida har du rivit ur?
Kurvlutning?

 ;)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 12 september 2007, 21:56:45 »

48 sidor enbart med instruktioner för hur den fungerar (ja Regon alltså) den kan vi utantill eller hur   b00k :,v(
Det är som med katekesen läsa lite varje kväll   b00k  *vinkar*
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 12 september 2007, 19:43:36 »

Det blir lätt lite hypat när man plötsligt kan laborera med tiondels grader hit och dit


Benson....är du avundsjuk på min IVT/Rego600?

Hmm....när man plötsligt kan  Sc:,h
Skrivet av: Benson
« skrivet: 12 september 2007, 19:26:29 »

Varför inte välja rätt kurva vid kyla (bara då man kan hitta rätt kurva för övrigt).
Blir det sen för varmt vid varmare väder så kan du paralellförflytta kurvan vid +5 +-0 och -5 ute.

Det ger en sänkning av kurvan även vid lite varmare väder...

Det är väl enklast och kommer att funka!

Så rätt det kan bli i mina ögon!  Thumbsup

Jag tror jag är tvärsäker  ^-^ på att detta kommer att fungera!

Det blir lätt lite hypat när man plötsligt kan laborera med tiondels grader hit och dit, det bästa är att
prova sig fram praktiskt med insikt i hur det fungerar teoretiskt.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 12 september 2007, 18:25:26 »

<Bertil>Det var ungefär så jag tänkte, att ställa kurvan vid svinkyla och räcker det sedan med att knäcka kurvan vid -5, 0 och +5 så är ju det det bästa. Men upplever jag att det inte räcker så kanske Lexus idé med extra termostat kan vara bra...den garanterar ju att jag slipper VP-Start vid övertemp...
Om ett år vet jag nog lite mera...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 12 september 2007, 17:14:04 »

Varför inte välja rätt kurva vid kyla (bara då man kan hitta rätt kurva för övrigt).
Blir det sen för varmt vid varmare väder så kan du paralellförflytta kurvan vid +5 +-0 och -5 ute.

Det ger en sänkning av kurvan även vid lite varmare väder...

Det är väl enklast och kommer att funka!
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 12 september 2007, 16:47:37 »

Då ska vi se om jag förstår dig rätt Lexus.
Om dina och mina farhågor besannas i vinter med att jag måste välja en för hög kurva för att få varmt inne så löser jag det på följande sätt:
Jag väljer den kurva som ger rätt inne-temp när det är svinkyla (-30). Och för att då motverka den övertemp som blir vid mildväder så utnyttjar jag nattsänkningsfunktionen genom att koppla en termostat i serie med ett 10kOhms motstånd till den och på det viset tvinga ner kurvan tills övertempen är borta...

Men då låter jag den gå med följande inställningar tills vidare...och utan vidare modifikationer
Kurva: 30
Önskad innetemp: 20.5
Rumsfaktor: 4

Och så får jag skruva upp kurvan om jag ser att innetempen börjar leta sig under 20 grader. Blir det då för varmt till våren får jag fundera på din lösning Lexus.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 12 september 2007, 01:21:50 »

En enkel lösning borde vara, som någon nämnde tidigare, att man borde kunna ställa olika rumsfaktor vid över resp. undertemp. T.ex upp till 10ggr rumsfaktor vid övertemp och kanske 4ggr vid undertemp.
Då skulle 1 grads övertemp med innegivare och rumsfaktor 10 sänka ber.FL-temp. med 10grader vilket borde räcka långt.


Ja, det var jag som föreslog det.

Den funktionen får du med mitt förslag
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15197.0

Går utmärkt att köra bägge varianterna d.v.s. orginalgivare och alternativ givare tillsammans. Då blir det 0-10 vid övertemp och 0-4 vid undertemp.

Kör du endast med alternativ rumsgivare, så kanske det är lättare att få en fungerande värmekurva.

Mitt föreslag alternativ rumsgivare och kurva 32 rum 20, ger VB-f 40° vid utetemp -20°. Den ger 2° för hög framledning vid ±0° som då bidrar till att rumsgivaren släcker ner pumpen d.v.s. du får långa stopp/gångtider samt överkapacitet som motverkar en eventuell undertemp.

Då längre stopptider bidrar till att kompressorn får starta med lägre framledningstemperatur, kvittas det med det högre börvärdet som annars skulle bidra till lägre COP.

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 11 september 2007, 21:51:14 »

Särskilt viktigt att ha en utegivare blir det när man har liten tillgänglig (billig) effekt.
Tex värmepump då gäller det som nämns att pumpen (kompressorn) kan jobba "i tid" med temperatursänkningar.

Så gott som alla vp på marknaden jobbar med utegivare ev kompletterad med rumsgivare.
Där rumsgivaren enbart hjälper till vid avvikelser från önskad temp, genom att ändra värmekurvan (paralellförflytta)

Det du nämner kring annan rumsfaktor vid över resp undertemp skulle va en bra grej!!

Det man själv kan göra är att välja ett högt värde, ev sänka lite under den kallare delen av vintern.
Det som händer om man kör max under kallaste perioden är att en iofs acceptabel avvikelse kan trigga igång elpatronen. Tex efter ett stort vv uttag... Men skillnaden är inte stor, ev liten vinst också när det uppstår övertemp.
Första åren körde jag max känslighet ca 9 månader/år osså lite mindre kallaste delen. Men nu orkar jag inte det!

En sak som man också kan göra är att vrida ned rumsgivaren så mycket som det går under icke eldningssäsong. Då finns ingen risk att vp startar oaktat om det blir kalla nätter om man har lagom temp inne.
Här hos oss kan det ju va frost under ALLA årets månader. Men vi har inte värmebehov under sommaren oavsett hur nattkallt det är.




Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 11 september 2007, 20:59:05 »

Med en utegivare hinner värmen "gasa" lite innan kylan har gått igenom väggarna och värmen pendlar mindre särskilt viktigt blir det om man har tröga system som med golvvärme. Jag har sysslat ganska mycket med direktverkande el, som ju är ett mycket "snabbt" system, men även där kan man märka en liten fördel hos dom system som använder utegivare. Värmen blir komfortablare och den behöver inte "gasa" på lika mycket när kylan kommer in utan ökar temperaturen lite tidigare än system med enbart innegivare. Rent energimässigt har det nog ingen betydelse men komforten blir lite bättre.
Skrivet av: ROLPeR
« skrivet: 11 september 2007, 20:50:45 »

Varför kan man inte konstruera en VP-styrning som bara styr på innetemperatur? Detta fungerar ju utmärkt på shuntade system(Av egen erfarenhet).

CTC har shunt och det är valfritt med innegivare som är ett komplement till utegivaren. Utegivaren kan inte plockas bort. Utegivaren tar hand om de stora svängningarna.

MVH // Rolle
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 11 september 2007, 20:41:42 »

Nej inte heller i IVT´s maskiner har vi haft vår hand över, men medge att det skulle vara intressant!
Ivt introducerar sin nya styr på X15 den kommer på resterande produktprogram också.

Och?

Vad hjälper det heddan?


Citera
Massor med VP saknar TYVÄRR rumsgivare det är vi väl sams om!

Nu nämner du IVT och returtemp mellan bör och stopp. Det har vi diskuterat tidigare. Roland har dementerat att det skulle vara ett problem. Jag har stor respekt för Rolands uppgifter/inlägg/åsikter, och tar dessa på allvar.

Jag kan förstå att Roland dementerar det som ett problem, för det gäller att pumpen orkar med en returtemp som ligger stabil d.v.s. kompressorn jobbar på max utan varmvattenladdning med returtemp mellan bör och stopp....samt att utetempen ligger på exakt samma temp. Ja, teoretiskt utan rumsgivare ger det övertemp i huset.

Jag har skrivit tidigare, att IVT/Rego600 inte fungerar bra utan rumsgivare.

Förstår ändå inte vad det har med Thermias styr att göra.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 11 september 2007, 20:21:30 »

En enkel lösning borde vara, som någon nämnde tidigare, att man borde kunna ställa olika rumsfaktor vid över resp. undertemp. T.ex upp till 10ggr rumsfaktor vid övertemp och kanske 4ggr vid undertemp.
Då skulle 1 grads övertemp med innegivare och rumsfaktor 10 sänka ber.FL-temp. med 10grader vilket borde räcka långt.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 11 september 2007, 20:11:57 »

Oavsett vad Bertil, Rickard och övriga gradminuter-förespråkarna säger, så tycker jag det är totalt oacceptabelt att kompressorn drar igång trots lång tids övertemperatur, vilket pumpen lätt kan konstatera när man har inomhusgivare.  När den konstaterar att det råder övertemperatur så borde den nolla gradminutrarna.

I övrigt tycker jag att gradminuterstyrning verkar vara en bra idé.  Men det ÄR så att i alla fall i Nibes fall, så drar kompressorn under vissa förutsättningar igång och värmer ett redan övervarmt hus.  Kanske ingen katastrof, men också totalt onödigt och jag kan inte inse att det skulle innebära mer än 5 minuters kodning för att arbeta bort detta.

Det är lite grann löjeväckande att gradminutereliten inte kan erkänna att detta är fel och att detta fel faktiskt förekommer.

Skrivet av: Heddan
« skrivet: 11 september 2007, 19:56:49 »

OK, vet du mer exakt hur den reglerar efter inne tempen då?
Då kan man alltså plocka bort utegivaren på dom modellerna?
Skrivet av: Sture
« skrivet: 11 september 2007, 19:51:37 »

Varför kan man inte konstruera en VP-styrning som bara styr på innetemperatur? Detta fungerar ju utmärkt på shuntade system(Av egen erfarenhet).

Men det ät väl så IVT  och Rego 800 800 fungerar, om man har rumsgivare?

Sture
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 11 september 2007, 19:43:42 »

Varför kan man inte konstruera en VP-styrning som bara styr på innetemperatur? Detta fungerar ju utmärkt på shuntade system(Av egen erfarenhet).
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 11 september 2007, 18:58:07 »

Nej inte heller i IVT´s maskiner har vi haft vår hand över, men medge att det skulle vara intressant!
Ivt introducerar sin nya styr på X15 den kommer på resterande produktprogram också.

Citera
Du menar alltså att heddan inte ska gnälla över att han/hon inte kan ställa in en värmekurva som passar huset...för att pumparna i Jämtland fungerar så bra.

Jag sa
Citera
Hoppas vi får feedback från heddan senare när det blir kallt...

Jag UPPMANADE honom att berätta för oss hur det fungerar för honom.
 Gick det missuppfatta? Då beklagar jag verkligen!

Massor med VP saknar TYVÄRR rumsgivare det är vi väl sams om!
Jag blev avrådd av inst och KRAFTIGT avrådd av tillverkaren också!
Men du och jag kämpar för att rumsgivare ska installeras, eller hur! Där är vi väl sams!


Skrivet av: Lexus
« skrivet: 11 september 2007, 18:31:35 »

Men snälla du Bertil....nu får du ge dig.

Du menar alltså att heddan inte ska gnälla över att han/hon inte kan ställa in en värmekurva som passar huset...för att pumparna i Jämtland fungerar så bra.

Menar du att heddan blir hjälpt av att X15 har gradminuter?

Åsså kom det där igen...att du ger ett exempel på en IVT som saknar rumsgivare.
Hur låg nivå ska vi diskutera på?
Det här börjar likna lekskola.

Att installatörer ger taskiga råd, är väl inget nytt. Och dina erfarenheter från 25:an kan inte ligga till grund för en pump i villamiljö, om du kommer på tanken att göra det igen.

Tydligen är anfall bästa försvar. Men du...det är varken du eller jag, som har konstruerat regleringen i Thermia.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 11 september 2007, 18:01:13 »

Citera
Det är inte intressant för mig hur era pumpar fungerar

Fint Lexus du är inte intresserad av verkligheten...

Jag kör oxå ett flertal av marknadens ytjord/bergvärmepumpar. Det finns väl för och nackdelar med det mesta här i livet. Så ock med värmepumpar.

Minns du hur det blev med den nya IVT´n..... vilken styr anser IVT själv vara den bästa för sin "top of the line" maskin.
Visst har dom väl full koll på vad dom valt, jag antar att dom sett funktionen på en del konkurrenters pumpar.


Heddan slipper iallafall ha en maskin som utan kompensation timme efter timme riskerar att ligga över börvärdet utan att nånsin orka stanna....
Jag blev kraftigt avrådd av båda inst och tillverkare när jag insisterade på att en rumsgivare behövs på vår 25 kw IVT om rumsklimatet ska bli acceptabelt. Dom sa citat: du får acceptera skillnaderna i temp, det funkar inte med rumsgivare (heller) i en så stor byggnad.

Hoppas vi får feedback från heddan senare när det blir kallt...

Over and out...
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 11 september 2007, 16:03:43 »

Haas:
Vid loggbildens början och slut är det 1° övertemp. Mellan 8 och 9 är rumstempen på börvärdet.

Utegivaren sitter på en vägg som är vänd mot solen. (vet inte exakt väderstreck) Det innebär att pumpen går i sommarläge d.v.s cirkulationspumpen stannar och ger då olika temp på givarna.

Jag kan inte se några konstigheter med loggbilden, annat än att den startat ytterligare att antal gånger under dagen om utegivaren suttit där den ska sitta, samt att den startar trots övertemp. Komfortvärme endast 2 av dygnets 24 timmar.

I den tråden har jag skrivit:
"Hur ska jag göra för att kunna flytta utegivaren till norrvägg. Detta är viktigt, då huset är vindkänslig. Med sol, vind och minusgrader fungerar det inte bra med utegivaren på solvägg."
och
"Eftersom inställningarna fungerar bra de dagar som solen inte lyser, så kan man bestämma att värmekurva och parallellförskjutning är korrekta"


kocken:
Du har väl kurva 38°, vilket är högre kurva än gällande loggbild. Det innebär att även du har liknade driftfall om solen påverkar huset i samma omfattning. Nu har du gjort gällande att en svängning av rumstempen på endast 0,5° förekommer i ditt hus...vilket jag ställer mig tveksam till.

Det är inte intressant för mig hur era pumpar fungerar....då det inte ger heddan bättre förutsättningar att programmera en kurva som passar från +17° till -30°. 
Skrivet av: Haas.
« skrivet: 11 september 2007, 15:11:57 »

Lexus, ur din graf från 30.3:
Pumpen gör värme kl 12-12:15. Efter det stiger utetemperaturen (upp till 29 ºC) så att värme produceras först kl 20:30 (17-17:15 görs varmvatten). Trots att värme inte produceras så stiger innetemperaturen (solen värmer, antagligen). Kl 20:30 är innetemperaturen c. 23.5 ºC, dvs högre än det inställda värdet (21 ºC?) Efter kl 18:30 sjönk utetemperaturen drastiskt så att den kl 20:30, då värmeproduktionen gick igång, var c 2.5ºC. Efter det producerades värme igen kl 22. Trots dessa två värmeperioder sjönk innetemperaturen så att den strax efter kl 23 var nere i 21 ºC.
Jag, som inte har innegivare men däremot golvvärme, tycker att styren fungerade alldeles utmärkt då den gjorde så här. Detta pga golvvärmen, som är trö-ö-ö-g. Om min värmeproduktion går igång först då innetemperaturen är 21 ºC samtidigt som utetemperaturen sjunker så här dramatiskt så hinner rumstemperaturen sjunka alldeles för lågt innan betongen i golvet har värmts upp tillräckligt. Det som du upplever som ett fel (värmeproduktion vid för hög innetemperatur) kan för en annan med ett annat system vara en bra sak. Rent generellt är väl nog situationen den 30.3 ett specialfall med >30ºC temperaturväxling inom några timmar.
Förresten, hur kommer det sig att Radiator Retur är lägre än Rum mellan kl 14:15 och 17 samt mellan kl 19 och 20:30? Felkalibrerade givare? Inte konstigt om pumpen snabbt bygger upp ett gradminutunderskott. Och vad är det som får Framledning och Radiator Retur att tvärdyka kl 19?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 11 september 2007, 14:36:58 »

Jag vet inte om det beror på att vi är så förlåtande eller om det kan bero på att vi som har Thermia inte upplever dom problem som du tycks ha. Om jag jämför funktionen mellan dom Thermia, Nibe och IVT, som jag relativt ofta kommer i kontakt med ( jag är med och installerar, startarupp och trimmar in samtliga fabrikat), ser jag inga större avvikelser i fråga om rumstemperaturer och driftsekonomi. Dom skillnader jag ser beror i allra största grad på, värmesystem och huskonstruktion. Så det skulle vara kul för mig att få veta hur det kan komma sig att till exempel min anläggning fungerar så pass bra som den gör, har du några ideer?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 11 september 2007, 13:07:35 »

Bertil.

Blanda inte in IVT, för den ger inte Thermia bättre styr.

Javisst, vi har dragit det här tidigare, så jag fattare inte varför du skriver "Absolut inga problem med övertemp heller". 

Ska man ha liten hysteres, så kan den lika väl starta kompressorn när det finns plusminuter kvar. Nu startar Thermian onödigt mycket i alla fall, så det är olyckligt om den även startar på hysteres.

Exempel:
börvärde 49°.
deltaT 7°

Thermia hade tidigare en fabriksinställd hysteres på 7°. Det kunde ge en kompressorstart några minuter efter att kompressorn stoppat på noll gradminuter.

Kompressorn har betat av inställd VP-integral 99 med framledningstemp 50°, varför kompressorn stoppar och VB-f faller ner till 43°. (7° deltaT)

Hysters gör att kompressorn startar igen vid 42°. (VB-bör minus 7°) Aktuell VB-f vid kompressorstopp är endast 1° från gränsvärdet för hysteresstart. Tappar den ytterligare 1° efter 4 minuter, så startar den med 75 gradminuter kvar på räknaren.

Nu har de ökat det fabriksinställda värdet till 10. Det ger bättre förutsättning för att gradminuterna ensam får sköta värmebalansen.

Läs tråden
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15197.0
Titta särskilt på loggbilden, som visar en kompressorstart kl. 20:30 trots 2-3° övertemp.

Läs även det jag skrivit om fiktiva gradminuter.

Det är oerhört lyckligt för Thermia, att de har så förlåtande kunder.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 11 september 2007, 11:18:49 »

Citera
Blir jag tvungen att sätta mycket högre kurva när det blir svinkyla så är jag rädd för att det kommer att vara alldeles för varmt inne vid varmt väder.

Då kan du höja kurvan lite och sänka runt +-0 ute..
Men jag tror det blir ok utan åtgärd.

Lexus

Om börvärdet och ärvärdet får för stor diff nollas gradminuterna det ger omedelbart pumpstopp. Då styr den (lika klumpigt som en ivt  >:D )

Av den anledningen ska man inte öka på hysteres mer än att den inte tillåts styra med denna "nödfunktion" i normal drift.
Har man den ställd så att vid slutet av en normal driftcykel når man nästan inställt värde... då kommer maskinen vid ev övertemp inne nå över det inställda maxvärdet för hysteres och då stoppas den samtidigt som ev kvarvarande gradminuter nollställs.

Hysteres är således en funktion  på tex Thermia och Nibe som vid större avvikelser från det önskvärda tvångsstyr pumpen.

Drog vi inte det där tidigare Lexus?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 11 september 2007, 09:47:57 »

Absolut inga problem med övertemp heller. Det finns en funktion som släcker "onödiga" gradminuter om det blir övertemp.

Vilken funktion då?

Vad jag vet så samlar den minusminuter helt onödigt vid övertemp. Även vid undertemp samlar den onödiga minusminuter.

Skrivet av: Heddan
« skrivet: 11 september 2007, 07:45:04 »

Bara som förtydligande så har jag vedpanna med relativt ny cirk-pump, och fast jag körde den på lägsta fart så var delta-T bara 2-3grader med bra värme på alla radiatorerna.

Jag tycker Linnex idé om att feljustera innegivaren var intressant, jag får prova det om jag ser att det inte går att få jämn temperatur med nuvarande inställningar.
Nu kör jag med 20,5 som önskad innetemp på innegivaren och kurva:30 och det funkar bra nu när det pendlar mellan 0-15 plusgrader.
Blir jag tvungen att sätta mycket högre kurva när det blir svinkyla så är jag rädd för att det kommer att vara alldeles för varmt inne vid varmt väder.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 11 september 2007, 00:24:45 »


Bara som ett litet inlägg....

Gammal panna med dålig cirkpump kräver högre framledningstemperatur än nya grejor som är rätt intrimmade.

Vad menar du?
Lutningen blir väl densamma oavsett vilket deltaT heddan har haft på oljepannan.


Blir det?  ???

Jag trodde att hög deltaT (dålig cirkulation) kräver högre kurva för att tillräcklig värmeåtergivning
på dom sista raddisarna i slingan/slingorna.


Jag sa lutningen av kurvan...inte höjden.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 september 2007, 23:32:17 »

Helt rätt rumbör avaktiveras när man  kopplar in rumsgivare! (om inte några ändringar gjorts på senare tid!?) Därför ska rumbör stå på 20 grader när man ska hitta rätt kurva. Detta oaktat om man trivs med 24 grader inne!!

Koppla in rumsgivaren ställ in önskad rumstemp!
Välj kurva 30 om du behöver 30 fram vid +-0.

Blir det tokig temp vid +5 ute kan du knäcka där.
Kör rumsgivaren, du kan se om du har valt rätt kurva med rumsgivaren aktiv!!!!

Du ser ju om rumsgivaren försöker kompensera pga över eller undertemp inne mot det du önskat!
MEN det är lurigt för att så mycket utöver en stabil utettemp behövs för att se att rätt kurva valts.
Nu slipper du sol snart, men egna aktiviter inne blåst väderomslag mm. Det gör att rumsgivaren alltid "måste" göra sitt jobb pga av avvikelser i rumstemp. Men det är ju helt ok.

Med andra ord, stämmer önskad temp hyfsat med verklig temp inne (är och bör-värde) då har du ungefär rätt kurva.

Man brukar inte behöva justera nåt speciellt jag har monterat ett gäng rumsgivare inga problem vid kallt väder tex... Absolut inga problem med övertemp heller. Det finns en funktion som släcker "onödiga" gradminuter om det blir övertemp.

Men hos mig har jag kalibrerat rumsgivaren som Linnex nämnde. Det kan ge en paralellförflyttning om man behöver det.  Ex läge 3 på rumsfaktor ger tre graders paralellförflyttning om man kalibrerar rumsgivaren 1 grad (mot verklig rumstemp)

I sommar sänkte jag värmestopp rejält, kul med 1w elförbrukning för värmen när utettempen ligger kring 12 grader ute.
Inge problem alls med övertemp när väl VP startar i värmeläge.

Årsförbrukning 5850 kwh för värme o vv just nu i mitt pörte. 5 personer i huset! Apropå inget.

Lycka till!
Skrivet av: Linnex
« skrivet: 10 september 2007, 22:28:37 »

Jag orkar inte läsa hela tråden men jag tycker mig ha sett lite tvekan om hur rumsgivaren fungerar. Dess funktionssätt är: att den inställda rumsfaktorn multipliceras med rumstemperaturens avvikelse och påverkar framledningens temperatur så här, rumsfaktor 1 och avvikelse 2 = påverkan 2. Rumsfaktor 2 avvikelse 2 =påverkan 4. Rumsfaktor 4 avvikelse 2 = påverkan 8.
Påverkan ökar alltså beroende på avvikelsen i förhållande till vald värmekurva (RUM-värde).
Rumsgivaren ersätter inte utegivaren utan kompletterar den 

Det är nog vi alla med på. Frågan var främst om givaren kör över Rum bör. Dvs som heddan som vill köra på rum bör 18 och kurva 32 för att få det optimalt fast han håller 20,5 grader i huset. Men när han kopplar in givaren så verkar det som givaren kör över rumbör och lägger den alltså på 20,5 (inställt värde på giveren) istället för 18 vilket gör att kurvan inte blir optimal och givaren måste kompensera ner temperaturen när det är varmare än -10 grader.

Editerat:
Tydligen så räcker inte knäckningen till och bor där -35 grader inte är ovanligt.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 10 september 2007, 22:18:31 »

Jag orkar inte läsa hela tråden men jag tycker mig ha sett lite tvekan om hur rumsgivaren fungerar. Dess funktionssätt är: att den inställda rumsfaktorn multipliceras med rumstemperaturens avvikelse och påverkar framledningens temperatur så här, rumsfaktor 1 och avvikelse 2 = påverkan 2. Rumsfaktor 2 avvikelse 2 =påverkan 4. Rumsfaktor 4 avvikelse 2 = påverkan 8.
Påverkan ökar alltså beroende på avvikelsen i förhållande till vald värmekurva (RUM-värde).
Rumsgivaren ersätter inte utegivaren utan kompletterar den 
Skrivet av: Benson
« skrivet: 10 september 2007, 22:12:03 »


Bara som ett litet inlägg....

Gammal panna med dålig cirkpump kräver högre framledningstemperatur än nya grejor som är rätt intrimmade.

Vad menar du?
Lutningen blir väl densamma oavsett vilket deltaT heddan har haft på oljepannan.


Blir det?  ???

Jag trodde att hög deltaT (dålig cirkulation) kräver högre kurva för att tillräcklig värmeåtergivning
på dom sista raddisarna i slingan/slingorna.
Skrivet av: pafr
« skrivet: 10 september 2007, 22:01:53 »

Jag roade mig dock med att härleda formeln som styr framledningstemperature, då det INTE finns en inomhusgivare.

Kurvinställningen ger önskad framledningstemp vid 0 ºC.
För alla kurvor tycker jag att de går att extrapolera så att de alla ger framledning 20  ºC vid 20 ºC utomhustemperatur (vilket har använts i uträkningen). Lite svår avläsning på displayen och kurvorna påverkas också av utetempstopp.
Bortsåg också ifrån justeringar vid +5, 0, -5, vilka bara påverkar lokalt kring dessa värden.
VPrumbör är temperaturen som går att justera på pumpen.

Framledntemp(kurva, VPrumbör, utetemp)=(kurva-20)/20*utetemp+kurva+(VPrumbör-20)*3

Med hjälp av denna ekvation så går det att härleda rätt kurva och inställning på VPrumbör för att få rätt lutning och nivå på framledningstempkurvan.


Efter alla bud idag så är förstår jag inte hur inomhusgivaren påverkar framledningstemperaturen. Följande uttryck är hur jag trodde ekvationen skulle se ut för rätt framledningstemperatur med en inomhusgivare inkopplad:

innebör: är önskat värde på givaren
inneär: är faktisk inomhustemperatur
rumsfaktor: värdet som ställs in på pumpen som styr påverkan av inomhusgivaren

Framledntemp(kurva, VPrumbör, utetemp, innebör, inneär)=
=(kurva-20)/20*utetemp+kurva+(VPrumbör-20)*3+(innebör-inneär)*rumsfaktor

Med denna ekvationen så går det att ställa in en exakt kurva på pumpen med rätt höjd och lutning. Om huset påverkas av sol, kamin eller vind så kommer det att bli en avvikelse på inomhustemperaturen och framledningstemperaturen förändras för att kompensera för det.

Detta är som sagt hur jag skulle lagt upp regleringen om jag bestämde, vore bra om någon som är insatt kan säga hur uttrycket faktiskt ser ut med en inkopplad inomhusgivare.



Skrivet av: pafr
« skrivet: 10 september 2007, 21:55:14 »

Linnex/Pafr...kan ni tala om hur man ska justera en pump för bohovet VB-f 30° vid ±0° samt VB-f 40° vid -20° tillsammans med rumsgivare?

Naturligtvis ska kurvan ge önskad framledning vid +10° och -30° också, så någon knäckning vid ±0 hjälper inte.

Låter komplicerat och oklart hur inomhusgivaren påverkar framledningstemperaturen. Jag har skrivit hur jag har trott att det fungerar och hur jag anser att det borde vara i ekvationerna. Men det låter som om Thermia tänker annorlunda?? Sc:,h

Vet inte om jag missförstår något men utan inomhusgivare så borde du få dina önskade värden direkt på kurva 30. Den kurvan ger 30 resp 40 grader i framledning vid temperaturerna 0, -30. Fast din fråga var ju hur det görs med en inomhusgivare och då dess styrning verkar vara dolt i dunkel så passar jag för stunden.

Om jag i din formel

FL-Temp=((i-u)*0,5)+i
Där
i=innetemp
u=utetemp

sätter aktuell/önskad inomhustemperatur till 20 grader, vid en optimal styrning så ska de sammanfalla, så kan jag skriva om din formel enligt följande:

FL-temp=(20-u)*0,5+20= 10+20-0,5u=-0,5u+30

Detta är uttrycket för kurva 30!

Svaret känns elementärt, så något har jag missförstått. Skulle du kunna omformulera frågan så att jag förstår problemet.

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 10 september 2007, 19:36:16 »


Bara som ett litet inlägg....

Gammal panna med dålig cirkpump kräver högre framledningstemperatur än nya grejor som är rätt intrimmade.

Vad menar du?
Lutningen blir väl densamma oavsett vilket deltaT heddan har haft på oljepannan.
Skrivet av: Benson
« skrivet: 10 september 2007, 19:14:33 »


Jag skrev att någon knäckning hjälper inte....och då kommer två inlägg som säger att man ska knäcka.

heddan har skrivit:
----------------------------
"Efter att ha loggat vedpannan i två år så vet jag att jag behöver en framledningstemp ganska precis enligt denna formeln:
FL-Temp=((i-u)*0,5)+i
Där
i=innetemp
u=utetemp

Detta ger att jag behöver en FL-Temp på 30grader vid 0 grader ute. Och jag har ställt in det som kurva på pumpen..."
---------------------------

Två års loggning utesluter funderingar på vilken framledningstemperatur som krävs.

Heddan bor i Luleå, där det är både -25°, -30° och -35°. Nu föreslår du en kurva som endast passar temperatur vid -20° d.v.s. kurvan är för låg vid -25°, -30° och -35° samt för hög vid -15° och varmare. T.ex. vid -10° ger den kurvan nästan 2° övertemp.


Bara som ett litet inlägg....

Gammal panna med dålig cirkpump kräver högre framledningstemperatur än nya grejor som är rätt intrimmade.
Skrivet av: Benson
« skrivet: 10 september 2007, 19:11:12 »

Hela natten har det gnagt i huvudet det här med rum-inställningen och innegivare så imorse så åkte fronten av och jag började testa.
När jag INTE har rumsgivaren inkopplad så påverkas ber.FL-temp med 3 grader upp/ner för varje steg som jag justerar RUM-värdet. Precis som det står i instruktionsboken.
När jag har innegivaren inkopplad så påverkas INTE ber.FL-temp av RUM-värdet.
Alltså försvinner möjligheten att justera RUM-värdet när man har innegivare och därmed höjden på kurvan.
Då får Benson påstå vad han vill.
Så då får jag problem, om jag inte skall justera inställningarna under vinterns gång.

Efter lite nya beräkningar och kurvritande så skulle kurva:38/rum:17 gett mig bäst FL-temp.
Men nu vete f-n hur jag skall göra, eftersom jag inte kan ställa in rätt höjd på kurvan. Nu kan jag bara ställa in lutningen med hjälp av Kurva.
Kurva:38 ger mig rätt lutning men 9 graders för hög FL-temp över hela kurvan.
Kurva:30 ger mig för varmt vid +5, rätt vid 0 och för kallt vid -30.
Och dessa fel kan inte innegivaren rätta till utan att det blir flera graders temperatursvängningar.
Nu ska Thermia få förklara sig.



På Diplomat TWS vet jag med säkerhet att FL-tempen ändras, därimot så kan det ta en liten stund
innan det syns.

Jag anser fortfarande att du borde kunna köra kurva:38/rum:17!
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 10 september 2007, 16:27:35 »

<Linnex>Han jag pratade med hos Thermia verkade inte vara så insatt...fast han satt på supporten... Din installatör har tyvärr rätt enligt mina egna tester. Jag skall fundera igenom din tanke om felkalibrering, den kanske funkar...men man kommer att bli snurrig i huvudet...

Ett fel till som jag påtalade för Thermia var att hur jag än ställer in värmestoppet så börjar kurvorna att räknas från 17 graders utetemp.
Om jag inte behöver någon värme vid +10 grader ute så inte behöver jag en FL-Temp på 27-28 grader vid +9 grader ute...
Kurvan skall börja vid inställt värmestopp...

Skrivet av: Linnex
« skrivet: 10 september 2007, 16:19:05 »

Heddan.

Snabb fundering bara. Är lite stressad och hinner inte skriva mer.
Borde det inte gå att fuska sig förbi med att kalibrera givaren fel. Dvs att ställa önskad temperatur på givaren på 18 grader. Kalibrera den så att den visar 18 grader fast du då har 20,5 grader inne. Även om den då visar fel temperatur mot verklig så arbetar den då efter rum bör 18. För det var väl det du nådde det optimala. 32 i kurva och 18 i rum bör?
Skrivet av: Linnex
« skrivet: 10 september 2007, 16:09:09 »

Jag kan nog inte tillföra något mer



Jag fick uppgift från installatör att givaren kör över rum bör. Men jag läste om inläggen i topicen och heddan har fått uppgift från thermia support att ha olika värden på givare och rum bör för att få fram optimal kurva vilket talar emot.

Dvs två olika uppgifter.
Heddan har testat och det verkar uppföra sig som min installatör sa...

Jag inte kan tillföra något mer utan att själv testa vilket jag tyvärr inte hinner på närmare två veckor.

Editerat:

Heddan han komma in med ett inlägg
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 10 september 2007, 16:04:19 »

Det har hänt lite grann här sedan jag sist var in.
Jag fick svar från Thermia i dag och det var inte speciellt upplyftande, svaret var i princip att jag får acceptera den begränsningen i styrningen. Jag fick känslan av att killen jag pratade med (via mail) inte riktigt hängde med i svängarna med kurvlutningar och höjder...
Så med innegivare så kan du bara ställa in Kurva på pumpen och sedan ställer du in önskad temperatur på innegivaren. Att fippla med lite knäckningar runt noll hjälper föga. Om mina beräkningar stämmer så kommer jag få acceptera övertemp vid blida och undertemp vid kyla. Får bara hoppas att skillnaderna inte blir så stora.

<Linnex>Jag har ställt min innegivare på 20,5 eftersom det är min önsketemp. Och så får jag hitta en kurva som håller sig mellan 20,5 och 21grader när det är varmt ute. Och så får jag hoppas att det i vinter inte blir allt för kallt inne. Det gäller att hitta en kurva som svänger runt 20,5grader...
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 10 september 2007, 15:25:43 »

Jag kan nog inte tillföra något mer

?

Citera
Eftertanke... du gär väl på samma sätt som utan givare med skillnad att "Rum bör" då ställes in på givaren.

Så här skrev jag på sidan 1, då jag ansåg att kurva 33 och Rum 19 skpade en brantare kurva som heddan behövde.
---------------------------

Det är ju hur sjukt som helst. Det innebär att Jeff har tänkt att du behöver 3° högre framledningstemp för att öka rumstempen 1°.

Jadu....då finns inget botemedel.

För ställer du kurva 33, och rumbör 19, och den verkliga tempen är 21°....så knuffar den ner kurvan med rumfaktor.
-----------------------------

Det betyder att rumbör inte kan ersätta Rum, genom att verklig rumstemp justerar framledningen med rumär - rumbör x rumfaktor



Skrivet av: Linnex
« skrivet: 10 september 2007, 15:17:05 »


Jag skrev att någon knäckning hjälper inte....och då kommer två inlägg som säger att man ska knäcka.

heddan har skrivit:
----------------------------
"Efter att ha loggat vedpannan i två år så vet jag att jag behöver en framledningstemp ganska precis enligt denna formeln:
FL-Temp=((i-u)*0,5)+i
Där
i=innetemp
u=utetemp

Detta ger att jag behöver en FL-Temp på 30grader vid 0 grader ute. Och jag har ställt in det som kurva på pumpen..."
---------------------------

Två års loggning utesluter funderingar på vilken framledningstemperatur som krävs.

Heddan bor i Luleå, där det är både -25°, -30° och -35°. Nu föreslår du en kurva som endast passar temperatur vid -20° d.v.s. kurvan är för låg vid -25°, -30° och -35° samt för hög vid -15° och varmare. T.ex. vid -10° ger den kurvan nästan 2° övertemp.


Jag kan nog inte tillföra något mer utan att testa men i morgon drar jag iväg utomlands i drygt en vecka så.... *vinkar*
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 10 september 2007, 14:41:12 »


Jag skrev att någon knäckning hjälper inte....och då kommer två inlägg som säger att man ska knäcka.

heddan har skrivit:
----------------------------
"Efter att ha loggat vedpannan i två år så vet jag att jag behöver en framledningstemp ganska precis enligt denna formeln:
FL-Temp=((i-u)*0,5)+i
Där
i=innetemp
u=utetemp

Detta ger att jag behöver en FL-Temp på 30grader vid 0 grader ute. Och jag har ställt in det som kurva på pumpen..."
---------------------------

Två års loggning utesluter funderingar på vilken framledningstemperatur som krävs.

Heddan bor i Luleå, där det är både -25°, -30° och -35°. Nu föreslår du en kurva som endast passar temperatur vid -20° d.v.s. kurvan är för låg vid -25°, -30° och -35° samt för hög vid -15° och varmare. T.ex. vid -10° ger den kurvan nästan 2° övertemp.
Skrivet av: Linnex
« skrivet: 10 september 2007, 14:09:38 »

Linnex/Pafr...kan ni tala om hur man ska justera en pump för bohovet VB-f 30° vid ±0° samt VB-f 40° vid -20° tillsammans med rumsgivare?

Naturligtvis ska kurvan ge önskad framledning vid +10° och -30° också, så någon knäckning vid ±0 hjälper inte.

Eftertanke... du gär väl på samma sätt som utan givare med skillnad att "Rum bör" då ställes in på givaren.
Välj en kurva som ger 40 grader vid - 20 och sedan knäck +5, 0 och -5. så att du når 30 grader vid nollan. Om jag inte minns fel så kan man knäcka med max ± 5 grader.
Skrivet av: Linnex
« skrivet: 10 september 2007, 14:01:11 »

parf - Ändrar jag "önskad" temperatur på givaren så justerar den kurvan med 3 grader. Precis som "Rum bör" på värmepumpen. Skillnads är att kär måste man hitta att värdet på "Rum bör " överenstämmer med faktiska tmperaturen och inte bara är en parrallell försjutning. Därefter justerar givaren den framledningen med 1-4 grader per grads skillnad mellan den faktiska och önskade beroende på vad man ställt in att den skall justera med.

Lexus - Kan man verkligen beräkna det? Beror det inte mycket på vad man har övrigt för värme alstrande produkter i huset som håller samma konstanta effekt oberoende av yttertemperatur? Jag har tex att saltvattensakvarium där enbart belysningen ligger på dryga 500W. Ärsförbrukning är på ca 3000 kWh.
Det är väl därför man har knäckningsfunktion på +5, 0, -5 grader. Rätt kurva tycker jag man hittar först när det passerar -15 grader. Sedan får man som sagt knäcka.
Jag lät tiden utvärdera min kurva. Givaren fick jag installerad från början och jag gjorde så att jag ställde in önskad temperatur. tex 21 grader. Låg temperaturen hela tiden lite över så kompenserade jag ner eller vise versa.
Tror jag läste på forumet att det inte är fel att körta utan givare ett par månader för att "hitta" den exata kurvan.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!