Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillägsisolering pÃ¥ vinden  (läst 7509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Tillägsisolering på vinden
« Svar #15 skrivet: 17 januari 2011, 18:18:55 »
Håller i stort med dig Zibro, men du får det nästan att låta som att det bästa en fastighetsägare kan göra, åtminstone för äldre konstruktioner är att ha så lite isolering som möjligt, 100mm på kallvindan, och rejält med ventilation för att slippa eventuella fukt och mögelproblem.

 ::)
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Tillägsisolering på vinden
« Svar #16 skrivet: 17 januari 2011, 19:35:48 »
Då får du nog läsa vad jag skrev en gång till..

"Många tvärsäkra råd har levererats och levereras utan att ta hänsyn till olika tiders kontruktioner på hus. På detta forum går varje resonemang överstyr ganska snart då ngn med huvudet under armen straxt ramlar in med det tvärsäkra rådet att vindsventilationen skall ökas och isoleringen skall ökas. Detta rådet leder ovillkoren till att vinden börjar att mögla på majoriteten av det husbestånd vi har i landet."

I de huskonstruktioner jag skriver om och som det faktiskt är flest av i landet måste man vara mycket klar över vad man tilläggsisolerar med och hur mycket.. och hur ventilationen med uteluft ser ut.

Kallvinden på denna majoritet av hus skall balanseras med försiktigt och välavvägt intag av uteluft, diffussionsspärr av ngt slag från bostadsutrymme samt ett visst värmeläckage från bostadsutrymmet.

Just nu har vi en raskt stigande och omfattande skadeökning på huskonstruktioner med mögel och röta då man ej tagit hänsyn till dessa fakta.

Anticimex talar om att över hälften av inspekterade vindar har omfattande skador.

För bara några år sedan fick husägaren tom bidrag till en del av kostnaden för isolering av vindar men upphörde raskt när man fick för sig vad det åstadkommit i ett stort antal hus.

Tilläggsisolera vindar? Javisst men var noga med materialval med hänsyntagande till befintlig isolering. Var noga med att vinden kräver ofta ngn form av spillvärme i majoriteten av våra egna hem.
Ventilering med uteluft? Javisst men måste vara övervägd i förhållande till huskonstruktion, läge av hus och takisolering i övrigt.

Ersätta uppvärmning med olja, ved, pellets osv med en värmepump? Javisst men man måste noga överväga hur det påverkar ventilation mm i det aktuella huset för att på relativt kort sikt orsaka skador på huset!

På bara några år ser råden helt annorlunda ut vid tilläggsisolering av vindar pga av de omfattande skador som iakttagits.
Förstör inte välbyggda äldre hus pga dåliga och felaktiga råd från de som har svårt att ta till sig ny kunskap och de är tyvärr rätt många.



Chalmers forskningsrapporter inom området är rätt skrämmande.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Tillägsisolering på vinden
« Svar #17 skrivet: 17 januari 2011, 19:49:38 »
Jag behöver inte läsa en gång till, och anser fortf att det är det budskap du förmedlar!

Du kanske själv skall läsa vad du skrivit, och fundera på innebörden av det.. Sc:,h
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad kesv9087

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillägsisolering på vinden
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2011, 10:23:07 »
Nu har det gått en vecka sen vi fick den nya isoleringen men jag har samma framledning på ctc pannan och mer eller mindre sammma temp inne. Jag trodde man skulle kunna sänka den lite nu när man har 1000 mm isolering ?
Ecoel 1550 + ecoair 107  och en 300L vvb i serie efter Vp. Villan är pÃ¥ 230 m2 plus 40 m2 värme garage frÃ¥n 1968.
Tre barn och två vuxna.
Tilläggsisolerat vinden med 1m lösull. Nya 3 glasfönster
Framledning vid 0 ute är 29 och har då en temp inne på ca 21

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Tillägsisolering på vinden
« Svar #19 skrivet: 24 januari 2011, 11:43:51 »
Nu har det gått en vecka sen vi fick den nya isoleringen men jag har samma framledning på ctc pannan och mer eller mindre sammma temp inne. Jag trodde man skulle kunna sänka den lite nu när man har 1000 mm isolering ?

Kanske se över väggar och golv också?? Kanske låna värmekamera och kolla om värmeförluster finns på golv och väggar?
Så mycket isolering borde göra nytta, märker själv när snö ligger på taket så blir det varmare inomhus. Har gammalt hus med obefintlig isolering.

Skräckscenario är om din isolering har blivit våt.....Betyder ingen isolerverkan....Ber en bön!
« Senast ändrad: 24 januari 2011, 11:46:43 av hulta »

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tillägsisolering på vinden
« Svar #20 skrivet: 24 januari 2011, 13:31:02 »
Det kanske är hyfsat milt väder ute nu. Men du märker det kanske om det blir 20 minus ute.

En sak jag också tänkt på med fuktig isolering. Behöver aldrig isolering bytas ut på vinden pga ålder. Som tex vår isolering är ju snart 50 år gammal. Den borde ju dra åt sig fukt på kallvinden under alla dessa år den legat där?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Tillägsisolering på vinden
« Svar #21 skrivet: 25 januari 2011, 19:50:22 »
Har du varit upp på kallvinden en varm och solig sommardag?
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad kesv9087

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillägsisolering på vinden
« Svar #22 skrivet: 25 januari 2011, 20:07:51 »
Nä jag fick den nya isoleringen för en vecka sen
Ecoel 1550 + ecoair 107  och en 300L vvb i serie efter Vp. Villan är pÃ¥ 230 m2 plus 40 m2 värme garage frÃ¥n 1968.
Tre barn och två vuxna.
Tilläggsisolerat vinden med 1m lösull. Nya 3 glasfönster
Framledning vid 0 ute är 29 och har då en temp inne på ca 21

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tillägsisolering på vinden
« Svar #23 skrivet: 25 januari 2011, 20:10:13 »
Har du varit upp på kallvinden en varm och solig sommardag?

Ja det har jag. Du menar att det är varmt som fan så ev fukt skulle torka ur på sommaren? Med detta menar du då att det finns ingen anledning att byta pga ålder?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad kesv9087

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillägsisolering på vinden
« Svar #24 skrivet: 26 januari 2011, 20:25:14 »
Det jag har märkt nu när det har blivit kalare är att vp klarar sig utan el mycket längre nu är det -5 och vp klarar att värma huset själv. Innan vi isolerade klarade den bara till 0 grader utan el så nu får vi se hur många minus den klarar sig själv. :)
Ecoel 1550 + ecoair 107  och en 300L vvb i serie efter Vp. Villan är pÃ¥ 230 m2 plus 40 m2 värme garage frÃ¥n 1968.
Tre barn och två vuxna.
Tilläggsisolerat vinden med 1m lösull. Nya 3 glasfönster
Framledning vid 0 ute är 29 och har då en temp inne på ca 21

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!