Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalla element CTC ECO AIR + CTC ECO EL  (läst 5156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EinarF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kalla element CTC ECO AIR + CTC ECO EL
« skrivet: 06 oktober 2015, 16:59:04 »
Hej!

Jag vill be om hjälp med vårt värmesystem. Systemet består av CTC ECO AIR + CTC ECO EL, installerade 2005. Vi har elementen fördelade på 2 slingor. Problemet är att alla element är kalla. Önskad temperatur har jag ställt på 35 grader för att testa och rumsgivaren visar stadigt på 20,5 grader. Jag har luftat alla elementen samt provat att lufta systemet med säkerhetsventilen för varmvattenslingan på ECO EL. Därefter har nytt vatten fyllts på så att trycket är ca 1kPa. Jag får inga larm från systemet. Trots att jag testat under ett dygn så får jag ingen ökning av värmen med denna inställning. Jag har kontrollerat inställningarna på ECO EL och de är enligt grundinställningarna i manualen. Jag har för att felsöka testat att ställa in shuntventilen på manuellt läge med max värme ut samt ställa kompressorn till ej tillåten, för att testa om pannan kan värma vatten. Då får jag en stegring av temperaturen på röret ut från shuntventilen. Jag har rådfrågat en kyltekniker som tror att det sitter en trevägsventil som ska reglera inkommande värme från ECO AIR - Han tror att den ventilen eventuellt kan ha hängt sig. Nu undrar jag om det finns något sätt att kontrollera detta och om det kan vara något annat fel.
Tacksam för hjälp.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla element CTC ECO AIR + CTC ECO EL
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2015, 17:26:22 »
Hej!
Det finns ingen 3-vägsventil på ditt system.
Om bara röret blir varmt men inte elementen då du ställer upp shunten så har du ingen cirkulation på radiatorvattnet.
Cirkpumpen har en intern automatsäkring på 10A, kolla denna först, den återställs på panelen till vänster om displayen.
Det sitter en täckhuv över, lossa denna och tryck in knappen.

Är denna OK så kan pumphjulet ha fastnat, det brukar sitta en centrumskruv på cirkpumpen (den ovanpå EcoEl).
Lossar du denna kommer det vatten, men där under kan kan se om pumphjulet snurrar.
Man kan hjälpa igång pumpen med en mejsel.
« Senast ändrad: 06 oktober 2015, 17:28:07 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad EinarF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element CTC ECO AIR + CTC ECO EL
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2015, 18:08:17 »
Hej och tack för svaret! Röret ut från shuntventilen blir varmt men värmen verkar inte sprida sig med någon större hastighet till element-slingorna.
Jag har två st cirkulationspumpar. 1 sitter på ECO ELs undersida och cirkulerar vattnet från ECO AIR. Jag har öppnat locket på den, men den snurrar inte. Jag har provat att snurra pumpen för hand och den går lätt. Den pumpen och dess rörledningar är kalla. Jag har enablat kompressorn igen i menyn, med tanken att det gör att ECO AIR tas i bruk, samt ändrat shuntventilen till automatiskt läge. Säkringen till pumpen hade inte löst.
Den andra cirkulationspumpen sitter på återledningen från element-slingorna och jag har kontrollerat att den snurrar. Den pumpen och vattenledningen till och från den är varma, men bara i pumpens närhet.
Kan problemet vara att pumpen för ECO AIR har gått sönder, samt att något annat hindrar cirkulationen ut till elementen? Jag har inga injusteringsventiler till de enskilda slingorna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla element CTC ECO AIR + CTC ECO EL
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2015, 21:33:45 »
Hej!
EcoAir går bara vid behov, är det varmt i pannan så står kompressorn och cirkpumpen på undersidan still.
Men nått verkar hindra cirkulationen till radiatorerna, knepigt att de inte blir varma om cirkpumpen funkar och shunten står manuellt vidöppen?
Kolla smutsfiltret, det bör sitta på returen från radiatorerna.
Lossa även eventuella termostater på radiatorerna och kolla att piggen under fjädrar ut som den ska?
Bifogar en bild på hur smutsfiltret kan se ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Kalla element CTC ECO AIR + CTC ECO EL
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2015, 21:34:50 »
Normalt gÃ¥r laddpumpen (alltsÃ¥ den cirkulationspump som är kopplad till Eco Air) bara dÃ¥ kompressorn är igÃ¥ng eller om utetemperaturen är under 0 grader.  Man kan se nÃ¥gonstans i menyerna pÃ¥ Eco El om den för tillfället ska vara igÃ¥ng eller inte.

Går kompressorn och fläkten i Eco Air, och vad får du för mätvärden på vattentemperatur till och från värmepumpen samt på hetgastemperaturen?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Kalla element CTC ECO AIR + CTC ECO EL
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2015, 05:38:33 »
Har du läst av driftvärdena på EcoEl? Där finns ju uppgifter om vad temperaturen är i tanken, på framledningen till radiatorerna, inkommande till och utgående från EcoAir, utetemp, om pumparna är påslagna, osv.
Börja med att läsa av alla uppgifter du hittar där och skriva av dom här inne så vi får se.
Bara uppgiften att radiatorerna är kalla räcker inte som felsökning.

Om du inte har kvar manualerna, ladda hem dom från CTC:s web och läs på så du vet var du hittar alla uppgifterna och hur systemet är uppbyggt.



EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad EinarF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element CTC ECO AIR + CTC ECO EL
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2015, 14:16:12 »
Hej igen
Tack för ert engagemang och alla svar. Jag har nu fått värme på elementen igen! :) Felet var att något hindrade flödet genom cirkulationspumpen för radiatorerna. Jag har letat men jag verkar inte ha något smutsfilter monterat på returen. Jag bifogar en bild på cirkulationspumpen för radiatorerna. På vardera sidan av den sitter en mässingsmutter med något som jag tror är en ställskruv för flödet. Jag justerade så jag fick ett märkbart flöde genom pumpen. Dels hör jag flödet och dels kyls pumpen mycket bättre. Innan var den väldigt varm. Jag antar att något kan ha hindrat flödet innan. Jag vill passa på att fråga om era erfarenheter när det gäller att ställa flödet genom att reglera pumpens hastighet, finns 3 lägen, samt genom att justera skruvarna.
Jag har ett filter som ser ut som det Carl bifogade. Det sitter på utgående vattenledning till ECO AIR. Jag ska ta och rensa det vid tillfälle.
Mina inställningar:
ECOAIR
Inställning  Normal
Rumsgivardrift  Med
Kompressor  TillÃ¥ten
Max effekt elpanna  6kW
Temperatur elpanna  50C
Elp nedre   TillÃ¥ten
Temp nedre Elp   45C
Shunt fördröjd 180 min
Huvudsäkring 20A
Framl temp (vid -15 ute)   60C
Värme frÃ¥n vid utetemp   20C
Max tillÃ¥ten framl temp   80C
Min tillÃ¥ten framl temp   frÃ¥n
Nattsänkning   Nej

Diagnos
Kompr () Fläkt () EL: 1,5 + 0kW
H.gas __ C  Ute   13C
Framl   30C  Börvärde  36C
Elpanna   53C   Börvärde   50C
Elp nedre   42C   Börvärde  45
Värmepump   42C   Börvärde   41C
Shuntmotor  Stäng ()   Ã–ppna ()
Kompr avstängd (Utetemp 13C)
Nattsänkning ()
Strömuttag 5A   Huvudsäkring   20A
Shuntläge 50%
Prog   579961401  Dat 05-07-11


Logg
Total drifttid   87707h
Drift kompressor   27630h
kompressor senast 24h   0h 9min
Kompr starter senast 24h   1st
Elvärme drift   29782kWh
Antal larm   0st
Larm senast   Kompr fasföljdsfel (detta är ett gammalt larm)



Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Kalla element CTC ECO AIR + CTC ECO EL
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2015, 15:06:49 »
Ventilerna på båda sidor om cirkulationspumpen är inte till för att justera flödet med, utan syftet med dem är att kunna stänga av så man kan byta pump utan att tömma hela värmesystemet. Normalt ska de alltid stå fullt öppna (oftast så att skruvskåran står längs med rören).

Oftast låter man cirkulationspumpar gå på högsta hastighet till att börja med, och när värmesystemet väl fungerar kan man se om det går att sänka hastigheten ett eller två steg utan att några problem uppstår (t ex att vissa element inte blir varma).

Laddpumpen ställer man in sÃ¥ man fÃ¥r lagom temperaturskillnad  :dt: över värmeväxlaren i EcoAir, dvs att skillnaden mellan mätvärdena VP in och VP ut blir lagom stor dÃ¥ värmepumpen gÃ¥r för fullt. Se bruksanvisningen för lämpliga mätvärden, det brukar röra sig om 5-7 °C. Det är lämpligt att göra avläsningen dÃ¥ det är nÃ¥gra grader varmt ute, huset förbrukar sÃ¥ mycket värme att kompressorn gÃ¥r oavbrutet, och helst läser man av 10-20 minuter efter senaste avfrostning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kalla element CTC ECO AIR + CTC ECO EL
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2015, 15:50:43 »
På bilden ser det ut som att den högra avst. vent. vid cirk.pumpen är stängd. Mejselspåret skall peka i flödesriktningen.

Utloggad EinarF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element CTC ECO AIR + CTC ECO EL
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2015, 19:43:05 »
Nu är ventilerna rättställda och cirkulationspumpen går på högsta varvtal. Jag låter varvtalet vara så i några dagar för att eventuellt justera ner det sen.
Laddpumpens varvtal ska jag kontrollera lite längre fram på året när det är kallare.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Kalla element CTC ECO AIR + CTC ECO EL
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2015, 22:51:40 »
Det kan finnas en fara med att köra radiatorpumpen på högsta varvtal och det är att du får omrörning i tanken så att det inte längre är varmt vatten överst och kallare i botten av tanken. Om det händer så får du problem med EcoAir när temperaturen ute sjunker för då blir det ingen tydlig temperaturskillnad på inkommande och utgående vatten på VPn, och då stannar den i förtid pga för varm VPin.

Du kan kolla hastigheten på laddpumpen även såhär års. Det är egentligen bättre att göra det nu, så du ser att du har rätt diff på VPin/ut. Det ska vara ca 7-7,5 när det är 10-12 grader varmt ute men sjunker sen när det blir kallare. Det står i manualen vad du ska ha för värde vid vilken temperatur.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!