Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny firmware 1245 ?  (läst 6860 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
Ny firmware 1245 ?
« skrivet: 02 mars 2014, 21:21:32 »
Hej, laddade hem och installerade den idag - men vad är nytt ? Ställde in vb-sidan pÃ¥ Auto och sedan finns ju ett par olika val för golvvärme, radiator eller combo - jag har ju 75% radiator i mitt hus men sedan en röris-byggd schunt som inte är synlig alls för systemet/pumpen i menyerna utan ligger som en underslinga pÃ¥ matning och retur frÃ¥n radiatormatningen.  Hur ställer jag in den bäst ? Den upgrade beskrivning som följde med filen vinner nog inget litteraturpris i pedagogik  -  var finns manualen till de nya fina möjligheterna ?

Hälsningar

Olof
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2014, 21:29:35 »
Det som är nytt är att vp kalibrerar givarna vid uppstart samt att den justerar hastigheten på både kalla samt varma cp så att den håller (rätt) delta hela tiden. En annan grej är att i slutet av en värmekörning kollar vp av vv tempen och ligger den nära startvärdet påbörjas en vv laddning vilket ger mindre starter på vp samt ger vp mera tid till att värma huset. Sen är det nog en massa annat också som är nytt men det här är dom grejerna jag tycker är viktiga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2014, 07:15:50 »
LÃ¥ter ju kanon! Skall jag ställa in Golvvärme, Radiator eller combo ? jag har bara en utgÃ¥ende slinga frÃ¥n pumpen, sedan är det rörisen som kopplat pÃ¥ en separat men för pumpen helt osynlig extra shuntgrupp med egen regulator som tappar av lite utgÃ¥ende för källaren.  Ca 75% av effekten uppskattar jag gÃ¥r ut i huset som är radiatorer.

Tack för alla bra tips!

:-)

240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2014, 10:40:28 »
Bra frÃ¥ga Sc:,h  jag skulle ställa pÃ¥ radiatorer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2014, 12:05:25 »
I den officiella 1245-tråden finns det också en diskussion om nya firmware-versionen. Ungefär här (kolla både några äldre och senare postningar): http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25763.msg574491#msg574491

Sedan är den vanliga Installatörsmanualen från Nibe.se uppdaterad att i alla fall nämna de nya inställningarna (men utan att förklara så mycket).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2014, 20:58:28 »
Har precis uppdaterat till nya firmware och här är lite reflektioner/frågor:
Efter uppdateringen så har jag ett val Flödesinst. klimatsystem (den stod på radiator men jag ändrade till golvvärme då jag har just golvvärme). Misstänker att detta kan vara viktigt i samband med den nya automatiska justeringsfunktionen?

Under driftläge värmebärarhastighet finns valet auto eller intermittent. INGET val är ikryssat. Tidigare hade jag kontinuerligt men den finns inte längre??

Och slutligen så ändrades inställningen för gradminuter startdiff tillsats till 370 (vet ej om det är samma? tidigare hette det start tillsats och hade värdet -500 (minus)

Hur skall man egentligen tolka dessa förändringar?

PS: När gjordes automatisk kalibrering av tempgivarna? måste man göra ström av+på? och var ser man detta?
« Senast ändrad: 03 mars 2014, 21:09:20 av rhoddas »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2014, 21:09:33 »
Driftläge auto innebär att cp stoppar och vp ställer sig i sommar läge när det blir tillräckligt varmt ute. Driftläge intermittent då går cp endast när kompressorn går.
Gissar att du har gm för start av kompressor på -130 för 500-130=370
Hos mig skedde kalibrering vid uppstart och kalibrering sker vid varje start av vp .
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2014, 21:31:21 »
Driftläge auto innebär att cp stoppar och vp ställer sig i sommar läge när det blir tillräckligt varmt ute. Driftläge intermittent då går cp endast när kompressorn går.
Gissar att du har gm för start av kompressor på -130 för 500-130=370
Hos mig skedde kalibrering vid uppstart och kalibrering sker vid varje start av vp .
Ja det stämmer ju sÃ¥klart med 500-130  :)
Men det som är konstigt är att driftläge vbhastighet stod på kontinuerlig tidigare o det valet finns inte längre. Hur ser det ut hos er?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2014, 21:47:20 »
Men det som är konstigt är att driftläge vbhastighet stod på kontinuerlig tidigare o det valet finns inte längre. Hur ser det ut hos er?
Jo, det finns i meny 5.1.10 driftläge värmebärarpump. (Auto, eller intermittent)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2014, 22:16:16 »
Jo, det finns i meny 5.1.10 driftläge värmebärarpump. (Auto, eller intermittent)
Jo men inte kontinuerlig

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2014, 22:31:12 »
Ah, sorry.

Men Auto och Stopp av värme satt så högt att VP aldrig tycker det blir varmt nog att stänga av den (30 grader typ) kanske ger samma resultat (= att VB-CP går hela tiden).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #11 skrivet: 05 mars 2014, 07:45:10 »
har nu kört 1 dygn med nya programvaran. det verkar inte som gradminuterna räknar ner - står på 100 hela tiden. Kallt som tusan i morse. Vad kan vara fel???

Tacksam för tips!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2014, 08:36:29 »
Har ingen aning men prova starta om vp om inte det hjälper kan du manuellt ändra gradminuterna till ett värde så värmen drar igång så slipper du frysa i alla fall. Kör du usb loggning så bör det synas där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2014, 08:50:59 »
Har ingen aning men prova starta om vp om inte det hjälper kan du manuellt ändra gradminuterna till ett värde så värmen drar igång så slipper du frysa i alla fall. Kör du usb loggning så bör det synas där.
Det jag undrar lite runt. Tidigare hade jag VB pump kontinuerlig. idag finns inte det valet och jag innetemperaturen är nog uppnådd men golven känns kalla. Vet ej om detta an påverka på något sätt?
Vad är det som påverkar gradminuterna egentligen? Nånting verkar skilja sig med nya versionen av fw
« Senast ändrad: 05 mars 2014, 09:05:57 av rhoddas »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2014, 09:07:21 »
Som jag menade tidigare så torde Auto motsvara kontinuerlig nu på vintern. Men på sommaren kommer VB-pumpen stängas av när genomsnittstemperaturen ute är större än "stopp av värme"-inställningen.

Det finns ju en Viloläge (tror jag den heter nu, tidigare Ekonomi) -inställning för VB-pumpen i 5.1.10 (tror jag)-menyn. Den hastighet som VB-pumpen går i när kompressorn inte går. Vad är den inställd på?

(Vad är beräknad framledning respektive faktisk framledning? Det är ju dessa temperaturer som avgör om gradminuter räknas ner).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!