Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LjudnivÃ¥ nibe 1215-7?  (läst 3246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad david

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ljudnivå nibe 1215-7?
« skrivet: 04 februari 2005, 20:22:39 »
Hej! Jag har fått för mig att min pump låter ganska mycket. Kanske är så med kolvkompressor men man undra ju vad som är normalt. Har fått för mig att den jobbar tystare och mjukare när den tillverkar varmvatten.Jag har kört snart i två månader och har trimmat en del på inställningarna.Jag har bra värde på köldbäraren. Det kanske är helt normalt att höra den på vånigen över?Har ni några synpunkter vad som är normalt?

MVH David

admin

  • Gäst
admin
SV: Ljudnivå nibe 1215-7?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2005, 20:26:53 »
Det du hör är med allra största sannorlikhet ett stomljud, Kolla alla rörgenomföringar och se om det ligger an någonstans.

Ett rör i värmepumpens närhet som har kontakt med stommen i huset kan sprida ganska mycket "vibrationer" i huset.

Utloggad david

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ljudnivå nibe 1215-7?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2005, 20:36:03 »
Gäller det både värmebärare och köldbärarsidan? Rören måste väl sitta fast någon stans i pannrumet?

admin

  • Gäst
admin
SV: Ljudnivå nibe 1215-7?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2005, 20:48:56 »
Jo det är sant, men om rören ligger och vibrerar mot en vägg eller bjälke på en av rörsträckorna som inte sitter fast i ett klammer kan det fortplantas ljud i en större utsträckning än i själva fästpunkterna.

Själv har jag en hel del resonansljud i ekonomidelen där jag har utvändigt dragna rör, jag har lokaliserat att de största ljudkällorna är genomföringarna genom mellanväggarna där rören ligger an. om jag trycker dessa rör åt sidan så att de går fria från väggen så försvinner en stor del av ljudet.

Där rören går in till själva huset har jag sett till att centrera rören ordentligt i hålen, sen har jag satt latexfog för att täta och fixera rören i genomföringen.

I huset hör jag absolut ingenting av värmepumpen.

Nibe har inbyggda flexibla slangar, men jag har läst att de som kompletterat med externa flexibla slangar har fått ned bullret betydligt.

Gummikuddar under "fötterna" ger enligt uppgift även effekt, kan vara värt att prova. (om det går med tanke på rördragningen)

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå nibe 1215-7?
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2005, 20:53:36 »
Placera hockey-puckar under fötterna och montera flex-slangar första biten efter vp.

Är den placerad framför skorstens-stocken ? Kan bli som en resonanslåda.
Din vän i nöden.

Utloggad david

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ljudnivå nibe 1215-7?
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2005, 21:18:39 »
Ja den står precis framför murstocken direkt på betong golvet. Det går knappast att lyfta den nu pga av rören. Funderar att på att sätta bullerskivor i taket för att dämpa ljudet i rummet.Rummet är ju i sig ganska ekande det är ju putsade väggar och betong golv så det blir ju ganska mycket resonas bara där. Men ni tror inte det är något fel på pumpen som sådan? Kan tycka att den går hårdare när den nästan skall slå av kompresson kanske är så.

Måste säga att det är ett mycket bra forum

admin

  • Gäst
admin
SV: Ljudnivå nibe 1215-7?
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2005, 21:28:04 »
Är den placerad framför skorstens-stocken ? Kan bli som en resonanslåda.

Ja den står precis framför murstocken direkt på betong golvet.

Måste säga att det är ett mycket bra forum


Tack för berömmet!
« Senast ändrad: 11 februari 2005, 07:26:20 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!