Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 50 starter per dygn med ny mecaterm.  (läst 12118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2014, 20:58:05 »
Eftersom vp har shunt och kör ut en fast temp hela tiden sÃ¥ hjälper inte radiatorvolymen till att minska antalet starter därav min önskan att kunna köra över samt under temp pÃ¥ framledningen med shuntade system under kontrollerad former sÃ¥ man undviker tex knäppningar  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #16 skrivet: 16 januari 2014, 21:28:22 »
Smurfen. Du har så rätt så. Tänkte inte på det.
Värmeslösaren. Sitter det ett ledigt dykrör lite längre ner på tanken?
Kan du komma på något som kan vara negativt genom att flytta givaren lite längre ner?
« Senast ändrad: 16 januari 2014, 22:16:32 av Mr Henke »
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2014, 23:01:31 »
Du beskrev ovan en MasterQal 500, det är alltsÃ¥ inte en HPB500!  :)

Skillnaden är i huvudsak just den varvtalsstyrda laddpumpen.

HPB300 har ett dykrör längre ner så jag förutsätter att det sitter något liknande på MasterQal 500 (som har solslingor). På min sitter den nedre dykröret cirka 4 dm längre ner, det som normalt används sitter väldigt nära där VP laddar.

Nackdelen blir att VP laddar till lite högre temp i tanken när givaren flyttas ner. VP kan då stanna på hög temp (eller pressostat) när den fullkondenserar på sommaren, därför är det en god idé att sänka maxtemp i undre tank. Den högre temp ger en marginell sänkning av verkningsgraden naturligtvis.

Fördelen, förutom att givaren inte stoppar VP lika snabbt, är att den något högre panntempen ger bättre skiktning. Shunten behöver ta lite mindre vatten från pannan eftersom vattnet är varmare så flödet genom tanken från värmesystemet minskar. Liknande effekt kan uppnås genom att höja mintemp i undre del.

Smurfen har en poäng med under/övertemp men offrar man någon procent verkningsgrad uppnås samma effekt genom att höja diffen start/stop. Det hade jag absolut provat. Ger samtidigt lite högre temp i tanken, bättre skiktning.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2014, 23:17:05 »
Ja då är det en masterqual. Det är sant att där borde ju finnas ett dykrör till solslingan. För solslinga finns. Egentligen är det väl bara att testa stoppa in den där och köra några dygn? Sommarladdning när den ska värma hela tanken har jag sänkt till 45 grader. Det bör gå eftersom övre står på 47 eller 48 nu och då är undre runt 35-40. Och det finns gott. Om vv.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #19 skrivet: 17 januari 2014, 09:05:44 »
jag har testat en heldel på min VP en etc ecoheat.
flyttat givaren fungerar. men tycker det fungerar på samma sätt att öka tempdiff start/stop.
sedan använder jag startfördröjning. och får på så vis undertemp. dock bara vid lite lägre temperaturer.
mina inställningar  är tempdiff 10° och startfördröjning 40min.  max temp satt till 45°
just nu ute -13° framledning 36°. då startade VP på 29° och kör till 45°.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #20 skrivet: 18 januari 2014, 11:29:44 »
Jag inser att det kan vara bra med ett förtydligande.

Det första jag föreslår att göra är att öka diffen, det bör lösa problemet. I mitt fall, med golvvärme och dess låga returtemp i samband med en mintemp i undre del på 42°C, så skiktar undre del något helt otroligt bra.

Problemet är då att givaren inte mäter värmeinnehållet rimligt längre om den sitter längst upp i undre del. När VP startar är undre del därför väldigt kall. VP skickar då in väldigt kallt vatten som dessutom kyler övre del.

Effekten av ovanstående blir lågt VV-innehåll samt många laddningar av övre del. Flyttar jag givaren till det undre dykröret så motverkar jag detta. Med högre returtemp från värmesystemet, som då skiktar mindre i undre del, bör ökning av diffen ge samma effekt.

En Ecoheat går inte riktigt att jämföra då den aldrig behöver avfrosta. Avfrostning och uppvärming påverkar undre tanken i väldigt stor utsträckning.

/Marcus
« Senast ändrad: 18 januari 2014, 11:32:16 av Värmeslösaren »
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #21 skrivet: 18 januari 2014, 11:53:09 »
Vad säger tillverkaren/installatören ska man behöva flytta givare pÃ¥ nya grejer  Sc:,h eller tycker dom det är ok med 50 starter per dygn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #22 skrivet: 18 januari 2014, 12:09:29 »
Du blandar ihop problemen lite... Jag har aldrig haft 50 starter per dygn, säg 30 möjligen. Och den primära lösningen är ju att öka diffen, inte att flytta givaren - min givare är primärt flyttad eftersom pannan skiktar för bra.

Problemet med HPB är att den flödesreglerande ventilen inte reglerar så bra. Därför har MasterQal varvtalsstyrd laddpump istället.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #23 skrivet: 18 januari 2014, 12:19:48 »
Men är det inte TS (MrHenke) fråga som disskuteras i denna tråden? Jag blir helt förvirrad av att det nu verkar vara en anläggning med kanske 30 starter som åsyftas..

Så, vilken anläggning diskuterar ni egentligen?
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #24 skrivet: 18 januari 2014, 12:23:35 »
Jag är inne på anläggningen med 50 starter per dygn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #25 skrivet: 18 januari 2014, 12:33:12 »
Visst är det den anläggningen som diskuteras och huvudrådet till Mr Henke är att öka diffen. Därför förstår jag inte riktigt Smurfens inlägg - han blandar ihop saker lite. Ingen säger att man behöver flytta givaren, bara att det är ett alternativ.

Flytta givaren ger troligtvis samma effekt i anläggningar med vanliga radiatorer som inte skiktar lika hårt som min pga golvvärmen.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #26 skrivet: 18 januari 2014, 12:45:03 »
Ahh, då e jag med med på noterna ;)

Att flytta givaren ger säkerligen precs sammas sak som att ändra hysteresen, det gör det iallfall på min anläggning och det känns ju logiskt iom att processen inte ändras. Att flytta givaren kan ju bli intressant däremot ifall man behöver mer än max hysteres för att få rimliga gångtider, men det är säkert ovanligt att det behövs på kompletta system som hör ihop.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #27 skrivet: 18 januari 2014, 12:57:21 »
Japp! Lite av grejen med att flytta givaren är att VP i praktiken då laddar ett par grader högre i undre del, det blir ju precis som att öka hysteresen. Eftersom shunten då tar mindre vatten till värmesystemet så skiktar undre del lite bättre. Med lite sämre verkningsgrad som nackdel naturligtvis eftersom VP får ladda lite högre temp.

Med bättre skiktning så ökar start- och stoppintervallen också så effekten blir dubbel när hysteresen ökas. Flytta givaren är alltså en idé om den ökade diffen ger problem med VV-innehållet pga för bra skiktning (vilket i praktiken hör ihop med golvvärme och en returtemp på 25 grader). Annars är det absolut enklast att bara öka hysteresen.

/Marcus
« Senast ändrad: 18 januari 2014, 13:03:10 av Värmeslösaren »
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #28 skrivet: 18 januari 2014, 15:17:45 »
Öka diffen ger ju visserligen mindre antal starter men är det verkligen sÃ¥ tillverkaren har tänkt att anläggningen ska fungera att tvingas köra med onödig övertemp hela Ã¥ret eller har dom tänkt att man ska behöva justera diffen efter Ã¥rstiden och hur högt över börvärde ska man behöva värma för tex 20-25 starter per dygn 10 grader  Sc:,h Det är säkert en fin vp men är det sÃ¥ här den ska fungera sÃ¥ kommer man endera förlora en hel del i cop genom övertemp eller ha mÃ¥nga starter tycker nog tillverkaren/installatören borde kunna svara pÃ¥ hur det är tänkt att fungera. Att tvingas flytta givare för att fÃ¥ en ok anläggning lÃ¥ter inte sÃ¥ optimalt pÃ¥ en ny anläggning och verkar inte lösa problemet heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #29 skrivet: 18 januari 2014, 20:32:09 »
Vad säger tillverkaren/installatören ska man behöva flytta givare pÃ¥ nya grejer  Sc:,h eller tycker dom det är ok med 50 starter per dygn.
Man ska inte behöva flytta givare tycker jag. Installatören tycker det är helt ok. Absolut inget man ska oroa sig för. Kompressorn är garanterad för att kunna starta 10 ggr per timme. Men styret har sänkt det till 6 ggr per timme. Ska kolla det en kväll nästa vecka och se om den verkligen räknar rätt också. Flödena är rätt men om det som värmelösaren säger att tempgivaren för undre tank halva sitter väldigt nära inloppet från vp då kan jag förstå att det blir så. Men samtidigt kan jag tycka att en vp tillverkare borde vara smartare än så och ha någon poäng med detta.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!