Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme och vedeldning  (läst 21009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #15 skrivet: 21 februari 2011, 21:06:16 »
Jag är ledsen men det där förstår jag verkligen inte. Utekurvan talar ju inte om för pumpen att den behöver värma huset med 3,9kW, den talar om att pumpen ska leverera 42 gradigt vatten till radiatorerna. Om då ett antal termostater är stängda borde returen bli varmare än om alla är öppna och det således går åt mindre energi för att värma upp det till börvärde igen. Annars har jag missuppfattat något kapitalt.


Om du stryper raddarna så kommer flödet öka i raddarna i andra rum, vilket ger mindre diff där, därmed ökad DT och ökad värmeavgivning.

Tror inte avgiven effekt från raddarna ökar lika mycket med sänkt delta med kanske 2 grader som avgiven effekt från systemet minskar om 2 raddar stänger helt. Vad den nån som fattar vad jag menade Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Svurk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #16 skrivet: 21 februari 2011, 21:14:52 »
Flera bra svar, men inte helt entydiga för mina öron.

I vårt souterränghus finns vedkaminen i souterrängplanet, och i detta plan är samtliga radiatorerna inte strypta utan helt öppna. På övre plan (som är naturligt varmare) är radiatorerna i vissa rum strypta (med termostatinställningen på radiatorn) eftersom det annars blir för varmt.

Jag tolkar det som att: om jag eldar i souterrängplanet kommer returvattnet från radiatorerna till värmepumpen vara lite varmare, utan att radiatorflödet på övre plan egentligen påverkas. På det sättet spar man en del el-energi eftersom framledningsvattnet inte behöver värmas upp riktigt lika mycket av värmepumpen pga att vattnet inte avgivit lika mycket energi. Och att detta gäller även med bara utegivare. Kan det vara rätt uppfattat?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #17 skrivet: 21 februari 2011, 21:17:56 »
Men. Ökad värmeavgivning blir ju högre temperarur. I så fall får väl termostaterna strypa där också om dom vill. Om en termostat står på 22 ºC så ser den väl till att det är det i det rummet så långt den kan. Om man eldar en brasa i varje rum bör väl alla termostater stänga och radiatorretur bli samma som framledning vid pumpen och därmed behöver pumpen aldrig gå igång. Jag påstår inte att jag har rätt men jag kan heller inte förstå vad jag inte förstår.

Om alla termostater stänger när vp går så får du nollflöde i vb-kretsen (under förutsättning att det är tvårör) och då kommer vp stoppa på larm. Inte bra.

En radtermostat kan för övrigt bara strypa flödet. På eller av alltså. De flesta har ett reglerband på bara någon grad, vilket innebär att om du har 21,5 grader i rummet så är det fullt flöde, om du har 22,5 så är det helt avstängt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #18 skrivet: 21 februari 2011, 21:25:11 »
Jag är ledsen men det där förstår jag verkligen inte. Utekurvan talar ju inte om för pumpen att den behöver värma huset med 3,9kW, den talar om att pumpen ska leverera 42 gradigt vatten till radiatorerna. Om då ett antal termostater är stängda borde returen bli varmare än om alla är öppna och det således går åt mindre energi för att värma upp det till börvärde igen. Annars har jag missuppfattat något kapitalt.


Om du stryper raddarna så kommer flödet öka i raddarna i andra rum, vilket ger mindre diff där, därmed ökad DT och ökad värmeavgivning.

Tror inte avgiven effekt från raddarna ökar lika mycket med sänkt delta med kanske 2 grader som avgiven effekt från systemet minskar om 2 raddar stänger helt. Vad den nån som fattar vad jag menade Sc:,h.

Fattar vad du menar. Att all den värme som inte avges där det är nollflöde, inte heller kommer avges där flödet ökar. Vilket borde ge en ökad returtemp totalt sett. Jo jag tänkte också på det, jag är inte helt säker på hur pass linjärt förhållandet DT-avgiven effekt är. Tror ändå att det jag säger blir den dominerande effekten, och jag vet hursomhelst inte om det är läge att ge sig in i en mycket avancerad teoretisk diskussion om detta. Det enkla svaret borde ändå vara att om man vill minska vp värmeproduktion när man aktiverar en annan värmekälla i huset så är det en strategiskt placerad innegivare som gäller.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #19 skrivet: 21 februari 2011, 21:33:49 »
Men. Ökad värmeavgivning blir ju högre temperarur. I så fall får väl termostaterna strypa där också om dom vill. Om en termostat står på 22 ºC så ser den väl till att det är det i det rummet så långt den kan. Om man eldar en brasa i varje rum bör väl alla termostater stänga och radiatorretur bli samma som framledning vid pumpen och därmed behöver pumpen aldrig gå igång. Jag påstår inte att jag har rätt men jag kan heller inte förstå vad jag inte förstår.

Om alla termostater stänger när vp går så får du nollflöde i vb-kretsen (under förutsättning att det är tvårör) och då kommer vp stoppa på larm. Inte bra.

En radtermostat kan för övrigt bara strypa flödet. På eller av alltså. De flesta har ett reglerband på bara någon grad, vilket innebär att om du har 21,5 grader i rummet så är det fullt flöde, om du har 22,5 så är det helt avstängt.

Påstående 1 är ju sant, det är inte bra, men det drar ju mindre el med vp´n stoppad pga hög retur. *roflmao*
Påstående 2 var intressant. Hade ingen aning om att termostater var digitala. Det förklarar tydligare vad du menar. Då kvarstår egentligen bara spörsmålet om den resulterande ökande värmeavgivningen i återstående radiatorer verkligen motsvarar avstängningen av en eller flera radiatorer. Jag är tveksam. Åtminstone om vi inte pratar Optimum.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #20 skrivet: 21 februari 2011, 21:40:12 »
Jag är ledsen men det där förstår jag verkligen inte. Utekurvan talar ju inte om för pumpen att den behöver värma huset med 3,9kW, den talar om att pumpen ska leverera 42 gradigt vatten till radiatorerna. Om då ett antal termostater är stängda borde returen bli varmare än om alla är öppna och det således går åt mindre energi för att värma upp det till börvärde igen. Annars har jag missuppfattat något kapitalt.


Om du stryper raddarna så kommer flödet öka i raddarna i andra rum, vilket ger mindre diff där, därmed ökad DT och ökad värmeavgivning.

Tror inte avgiven effekt från raddarna ökar lika mycket med sänkt delta med kanske 2 grader som avgiven effekt från systemet minskar om 2 raddar stänger helt. Vad den nån som fattar vad jag menade Sc:,h.

Fattar vad du menar. Att all den värme som inte avges där det är nollflöde, inte heller kommer avges där flödet ökar. Vilket borde ge en ökad returtemp totalt sett. Jo jag tänkte också på det, jag är inte helt säker på hur pass linjärt förhållandet DT-avgiven effekt är. Tror ändå att det jag säger blir den dominerande effekten, och jag vet hursomhelst inte om det är läge att ge sig in i en mycket avancerad teoretisk diskussion om detta. Det enkla svaret borde ändå vara att om man vill minska vp värmeproduktion när man aktiverar en annan värmekälla i huset så är det en strategiskt placerad innegivare som gäller.

Håller med det är innegivare som gäller om man ska spara pengar på att elda *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #21 skrivet: 21 februari 2011, 21:50:50 »
Kollade lite pÃ¥ en radiator typ p22 det skiljer 154 watt mellan 55-47 och 55-55 och sÃ¥ lÃ¥gt delta kan man nog inte fÃ¥. Men innegivare  Thumbsup.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #22 skrivet: 22 februari 2011, 10:54:25 »
Jag är inte så påläst kring detta... men är det inte bättre med termostat på slinga istället för
innegivare?
Innegivaren, kopplad till BVT då, kommer göra att pumpen stannad pga att det är varmt på ett ställe medans
termostaten på slingan stryper slingan för det rummet som är varmt.
Det tidigare ger förmodligen fler oönskade stopp och varierande temperaturer i resten av huset.
Men som sagt jag har inte påläst. :)
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #23 skrivet: 22 februari 2011, 10:58:55 »
En VP som larmar och stänger av sig om den inte får tvinga på huset energi
som inte behövs är enligt mig felinstallerad. Sådana felaktiga installationer
borde vi väl inte blanda in i diskussionen över huvud taget?

En rumstermostat som har ett reglerområde på en hel grad är inte alls on/off,
den reglerar steglöst inom detta område. Att den skall stänga resp. öppna helt
inom ca en grad är helt logiskt eftersom detta är en väldigt stor förändring när
det gäller rumstemperaturen. Det är också i den storleksordningen som folk i
lokalen börjar märka temp.skillnaden. Om tempen snabbt skulle öka mer än en
grad i rummet, så anser jag att det är väldigt bra att termostaten stänger omedelbart.

@GregS: Värmepumpsfolket är rädda för termostater eftersom snålvarianten av
VP och styrning förutsätter att VP skall kunna bli av med all energi från en hel
kompressorcykel oavsett om det behövs eller inte  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #24 skrivet: 22 februari 2011, 11:05:05 »
Jag är inte så påläst kring detta... men är det inte bättre med termostat på slinga istället för
innegivare?
Innegivaren, kopplad till BVT då, kommer göra att pumpen stannad pga att det är varmt på ett ställe medans
termostaten på slingan stryper slingan för det rummet som är varmt.
Det tidigare ger förmodligen fler oönskade stopp och varierande temperaturer i resten av huset.
Men som sagt jag har inte påläst. :)

Ja, innegivaren är förstås bara relevant att diskutera om kaminen är placerad så att dess värme sprids till huset. Annars får man väl se det som mysvärme i ett rum.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #25 skrivet: 22 februari 2011, 11:09:18 »
Värmepumpsfolket är rädda för termostater eftersom snålvarianten av
VP och styrning förutsätter att VP skall kunna bli av med all energi från en hel
kompressorcykel oavsett om det behövs eller inte  Thumbsup
Rädd vet jag inte. Skriver dock under på devisen "Keep it simple". I de flesta hus funkar snålvarianten strålande och det finns ingen anledning att bränna pengar på något annat. Och i snålvarianten räknar jag in en 700-kronors innegivare för de som ibland vill tända en brasa.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #26 skrivet: 22 februari 2011, 12:16:12 »
När jag sett att min bergvärmepump pga kylan inte orkar beta av gradminuterna har jag testat att dra igång en luftvärmepump som sitter och skräpar på väggen. Detta medför en omedelbar inverkan på bergvärmen som börjar beta av gradminuterna och tillskott kan undvikas. (Har inte innegivare) Låt oss nu inte gå in på om mitt förfarande är ekonomisk eller inte. Nu har det blivit en vana hos familjen att förste man ur sängen på morgonen drar på luftpumpen för att snabbt och enkelt höja tempen någon grad lagom till frukost. Efter någon timma stänger vi av den.
Men det har en odiskutabel påverkan på bergvärmepumpen. Det vore naturligtvis samma sak om vi istället tände en brasa i kaminen, som ska installeras till nästa vinter...
En innegivare är bra. Den hjälper till (genom att öka skillnaden mellan beräknad och faktisk Vb) att snabbare beta av gradminuterna vid värmeöverskott. Men jag hävdar att detta fungerar bra även utan givaren.
Tycker det är märkligt att diskutera om vedeldning är ekonomiskt eller inte. Huset drar vad huset läcker. All energi som tillförs huset påverkar den ekvationen. Vedeldning är alltid ekonomisk (om veden är billig, förstås) och medför lägre elräkning. Och värmepumpen kommer att gå mindre om energi kommer från annat håll.
Om man tillförar mer energi än vad huset läcker (t ex värmepump och kamin samtidigt) kommer det naturligtvis att bli varmare inne. Och i alla rum. så var innegivaren sitter spelar egentligen inte så stor roll så länge man undviker direkt olämpliga platser som t ex vid ytterdörren eller intill kaminen.
//2000
« Senast ändrad: 22 februari 2011, 15:11:19 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #27 skrivet: 04 mars 2011, 20:13:00 »
Jag ser tydligt att min 1245a får kortare drifttider då solinstrålning höjet inne tempen trots att ute tempen är konstant, och jag har ännu inte installerat innegivare. Nibe rekomenderar inte innegivare om man har golvvärme via platta på mark pga trögheten.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #28 skrivet: 04 mars 2011, 20:26:19 »
Cyklotron Thumbsup Errol är en ikon
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #29 skrivet: 04 mars 2011, 23:17:26 »
cyklotron

Jag ringde till Termotech i torsdags av exakt samma anledning som du snackar om och alla andra med golvvärme kan/har problem med om man eldar på och sen går och lägger sig och vaknar till en kall utkyld platta.

Det finns en hjälp mot det för ett par 10kronor...

ladda ner Termotech golvvärmesystem i pdf sidan 175. Där snackar de om det.

Deras Art nr 50017, "bypass bricka, braskaminsventil mm" som inte helt stänger av utan att det pissar igenom lite så plattan håller sig varm men inte ger värme i normala fall.

Andra lev bör ha samma grejer.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!