Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Yttertempmätare - Felaktigt värde  (läst 1844 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RFL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
    • Blogg om hus och renovering
Yttertempmätare - Felaktigt värde
« skrivet: 11 oktober 2007, 23:09:38 »
Har en CTC EcoEL 1550 + 107:a.

Yttertempmätare visar för hög temperatur med 1-2 grader, är det normal felvisning eller skall den kalibreras på något sätt?

CTC EcoEL 1550 v3 + EcoAir 107 - Bloggar på http://huset.rfl.se

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Yttertempmätare - Felaktigt värde
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2007, 07:43:31 »
Det kan nog skapas litet värme från VP som höjer denna givare. Dock tycker jag att det är bra! Givaren har bara 2 funktioner; Att dra upp utefläkt till högfart vid +10° och att stänga av vid -10° eller -15° (beroende på om den går med ecologic eller ej). Alltså skall du nog vara glad för felvisningen!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Yttertempmätare - Felaktigt värde
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2007, 11:46:24 »
På menyn visas två utetemperaturer, dels allra först "Ute", och sedan längre fram på menyn "Ute VP". Märligt nog kan det ibland skilja en eller två grader på de här visningarna, det verkar nästan som pumpen har en egen givare. Min utegivare sitter en bra bit ifrån pumpen, så om det finns en i pumpen också, så kan det mycket väl skilja någon grad mellan dem.
« Senast ändrad: 12 oktober 2007, 11:55:45 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Yttertempmätare - Felaktigt värde
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2007, 16:07:14 »
Har en CTC EcoEL 1550 + 107:a.

Yttertempmätare visar för hög temperatur med 1-2 grader, är det normal felvisning eller skall den kalibreras på något sätt?

Jag förutsätter att du menar utegivaren och inte givaren i pumpen. Min givare avviker från en annan termometer som jag har, och avvikelsen är åt båda hållen. Min förklaring är att den är monterad på väggen och följer väggens temperatur, i mitt fall en tegelvägg. Detta har dock ingen praktisk betydelse och eventuella avvikelser inne hanteras av rumsgivaren.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Yttertempmätare - Felaktigt värde
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2007, 17:24:35 »
Jag kollade schemat för pump och panna. Det finns en utegivare för pumpen och en för pannan.

Pumpens givare styr om fläkten ska gå hel- eller halvfart under resp över +10 grader samt att pumpen stängs av vid i mitt fall -15 grader.

Pannans givare styr radiatorvattnets temperatur tillsammans med värmekurva och innegivare. Det här förklarar varför jag vid något tillfälle har fått en liten skillnad på dessa temperaturer.

Om någon av givarna skulle slå fel på en grad kan inte ha någon betydelse för funktionen, det styrs upp av inställningarna för övrigt.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!