Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe fighter 1200 5kw effektlös.  (läst 2329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

T0mpa

  • Gäst
T0mpa
Nibe fighter 1200 5kw effektlös.
« skrivet: 23 februari 2014, 10:46:54 »
Hejsan!

Jag har en Nibe Fighter 1200-5 ifrån 1997 som inte har mycket uteffekt längre. Vi har ett hus på 160kvm, byggt 1960, snittförbrukning på ca 15500kw/år. Radiatorslinga på merdelen av huset men nyligen installerat ca 40kvm värmegolv. Jag har labbat en del med pannan, ställt om KB cirk.pumpen. Monterat tempgivare på in/ut. Har just nu +3in och 0 till -0,5 ut. Så effekt verkar den ta ut ifrån hålet. Men den orkar inte värma upp radiatorslingan. Har labbat med cirk.pumpen där också och ju mindre cirkulation desto mer orkar den värma med bieffekten att returen blir lägre. Just nu orkar den pumpa ut +30-31grader och returen är +26grader. Denna panna styrs av innegivare och går på fullt tills att den nått innetemperaturen. Jag har mätt lite temperaturer på rör och liknande i pannan och själva kompressorn är knappt ljummen upptill. Det går ett tjockare rör till kondensorn som håller närmare +60grader och det tunnare röret håller ca +30grader ut i botten. Kan felet vara kondensorn? När magnetventilen slår till så sjunker temperaturen på detta rör men det kanske det ska göra då den ska värma tappvattnet? Jag har säkert glömt en del men tänkte höra med er ifall ni vet vad jag ska göra? Pannan är gammal och eftersom jag vill ha jämn värme i golven så funderar jag på att byta ut denna med en ny med acc.tank och shunt funktion och styra med utetemp. istället, för det gör väl alla dom nya? Borrhålet är bara 80m djupt men verkar fungera då jag hade +5grader i höstas och har bara sjunkit 2grader hittills. Är den nya Daikin pannan överkurs i detta fall?

Mvh Tompa

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe fighter 1200 5kw effektlös.
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2014, 13:17:25 »
Det är troligen inget fel på kondensorn. 60 grader på röret från kompressorn är en normal temperatur. 30 grader på röret från kondensorn likaså.

Ködbärartemperaturerna är lite förbryllande. +3 grader in vid den här årstiden är en mycket hög temperatur med tanke på att borrhålet bara är 80 meter. Hur många timmar per dygn går pumpen för närvarande?

Är inomhustemperaturen vad den ska vara? Om det är så är nog problemet att det nylagda värmegolvet värmer huset så bra att det inte behövs så hög framledningstemperatur. Då blir radiatorerna svala. Lösningen är en shunt för golvvärmeslingan.

« Senast ändrad: 24 februari 2014, 08:46:16 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

T0mpa

  • Gäst
T0mpa
SV: Nibe fighter 1200 5kw effektlös.
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2014, 16:53:47 »
Problemet är just att den går dygnet runt och blir det kallare än -2grader så går elpatronen då jag ställt den vid en viss inomhus temperatur. Den här pannan arbetar på ett lite annorlunda vis då det bara finns av och på läge. Inomhusgivaren reglerar pannans av och på läge vid 0,2graders differens. Borde den inte orka värma med +10grader in/ut? Är +3 grader på KB för bra menar du?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe fighter 1200 5kw effektlös.
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2014, 18:43:34 »
Att pumpen bara går av/på är det normala.
 
Var ligger huset? Ligger det i höjd med Mälardalen eller söderut är det inte konstigt att den inte klarar mer än -2. Man dimensionerade pumpar så på den tiden den installerades. Elen var billig i förhållande till värmepump och borrning. Det blev bra ekonomi om man dimensionerade pumpen för 50 % av husets maximala effektbehov. Gör man så klarar pumpen noll eller några minusgrader utan elpatron.

Pumpen skulle orka höja temperaturen med 10 grader om värmebärarflödet sänks men det är ingen mening med det. Det försämrar troligen situationen.

Det är ett väldigt bra borrhål om givarna visar rätt. I och med att temperaturdifferensen på köldbäraren är rimlig verkar det så. Det är inte sannolikt att bägge givarna visar fel men att differensen ändå blir rimlig. En 5 kW pump med 80 meter borrhål som går dygnet runt skulle normalt ha -2 på ingående köldbärare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 1200 5kw effektlös.
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2014, 07:27:13 »
Hej!
Prova att sänka värmebärarflödet lite, en tempdiff på 7-8 °C på värmebäraren brukar anges som optimalt.
Sen behöver du som sagt en shunt med egen cirkpump till golvet för att få jämn och rätt värme där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

T0mpa

  • Gäst
T0mpa
SV: Nibe fighter 1200 5kw effektlös.
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2014, 13:34:25 »
Hej igen och tack för svaren.

Jag har egen cirkulationspump till nya golvvärmen men tyvärr så sjunker cirkulationen i radiatorerna så pass mycket att det blir problem. Så nu är det bara radiatorpumpen som är i drift. Jag har försökt med alla möjliga inställningar. detta fungerar bäst i nuläget.

Jag har bestämt mig för att byta ut denna då 6kw elpatronen tillverkar varmvattnet på sommaren då pumpen ej är i drift. Vad rekomenderar ni för pump? Daikins nya verkar ju vara läcker men kanske dyr?

/T0mpa

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 1200 5kw effektlös.
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2014, 08:56:34 »
Jag har egen cirkulationspump till nya golvvärmen men tyvärr så sjunker cirkulationen i radiatorerna så pass mycket att det blir problem. Så nu är det bara radiatorpumpen som är i drift. Jag har försökt med alla möjliga inställningar. detta fungerar bäst i nuläget.

Det måste finnas en shunt på golvvärmen (= en bypass före cirkpumpen på golvvärmen) så att denna inte påverkar flödet på radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!