Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny metod?  (läst 7345 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Re:Ny metod?
« Svar #15 skrivet: 01 oktober 2004, 10:30:43 »
Jag vet inte :-[

Men en fördubbling av längden ger 4 ggr högre difftryck.

Med ledning av det så borde dina 10 meter inte spela så stor roll, är du orolig kan du väl sätta upp två inne/ute-termometrar vid VP:n sätt utomhusgivaren inuti isoleringen på de två inkommande KB-ledningarna.

(kolla först att de visar likadant) Får du sedan temperaturskillnader på de två slingorna så bör den som är kallare (in) strypas något.

/Rickard

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
Re:Ny metod?
« Svar #16 skrivet: 02 oktober 2004, 23:12:31 »
Jag såg den på en mässa för några veckor sedan, men vet inte om den skall stå eller ligga i marken.

Kollektorn var ca 120 X 120 cm (ungefär) så skall den läggas i marken bör diket vara lite bredare än så kan man väl anta.

Om man ställer den så borde man kunna gräva smalt men djupt - ca 2 meter.

Var på Hem&villamässan i Stockholm igår. IVT hade kompaktkollektorn där, och den var mycket riktigt ungefär en meter. Dock så pratade jag med en säljare och då visade det sig att det som fanns i montern bara var en modell... I själva verket är "kompakt"-kollektorn två meter! Att gräva ner den stående ter sig alltså knappt genomförbart utan en riktig monstermaskin till grävare...

Dessutom så förutsätter kompaktkollektorn återladdning under sommarhalvåret, dvs man måste installera en frånluftsmodul (som värmer brinen) också.
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Ny metod?
« Svar #17 skrivet: 03 oktober 2004, 08:36:14 »
Jag kom ned till 2.5m,utan problem med en bobcat med grävaggregat när jag anslöt ett avlopp på tomten så det behövs ingen större grävmaskin än så.
Däremot så har kanske inte så många 3 meter jordmån på tomten. det går ju att lägga dom också eller luta dom.

Sytemet bygger på att kompaktkollektorn ska återladdas året runt, därför ska det finnas frånluftsmodul.
Pumpen ska dimensioneras för 100% täckning för att få pumpstopp även vid sträng kyla så att kollektorn kan återladda.

Systemet är till för hus med frånluftspump som har stort effektbehov och nybyggnation.
Hus med små tomter och inte har möjlighet att borra kan tänkas också.

Enligt IVT så är kompaktkollektorn framtagen främst för Europa marknaden där det visat sig vara enormt struligt att borra energibrunnar i villaområdena där.

I Sverige är det sällan problem, men det har ju borrats här i över 20 år också.

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
Re:Ny metod?
« Svar #18 skrivet: 03 oktober 2004, 09:49:19 »
Jag har tittat lite pÃ¥ amerikanska hemsidor upprättade av deras energimyndighet.  Det jag är i första hand intresserad av är kompkta markvärmeväxlare och "Slinky"

Man beskriver system med två eller fyra slangar per schakt. System med en slang per schakt verkar inte förekomma mer än i teorin. Detta tolkar jag som att man kommit längre när det gäller effektiva installationer.

TvÃ¥ slangar per schakt är cirka 60 procent effektivare än en slang. Med fyra slangar kan man förkorta schaktet ned till en tredjedel av ett schakt med tvÃ¥ slangar.  

(Systemet med fyra slangar motsvarar effektivitetsmässigt det som beskrivs som "Slinky".)

Möjlighet till effektivare markanvändning finns sÃ¥ledes.  Det verkar helt enkelt inte vara svÃ¥rt att även pÃ¥ en liten tomt kunna installera markvärmeväxlare. IVTs projekt är lovvärt om det för med sig oräddsla för nya lösningar.







Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
Re:Ny metod?
« Svar #19 skrivet: 03 oktober 2004, 21:11:38 »
Jag kom ned till 2.5m,utan problem med en bobcat med grävaggregat när jag anslöt ett avlopp på tomten så det behövs ingen större grävmaskin än så.
Nej, jag menade det naturligtvis relativt när jag skrev monstermaskin. Som jag ser det är den huvudsakliga målgruppen villaägare med väldigt små tomter. Där kan man ofta inte komma in med annat än 1,5-tons minigrävare och de kommer oftast inte ner djupare än drygt 2 meter.

När du skriver 100% täckning så menar du alltså effekt? Det låter som om det blir en fantastiskt dyr lösning. Först en jättestor pump och dessutom en frånluftsmodul.
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Ny metod?
« Svar #20 skrivet: 05 oktober 2004, 19:59:32 »
Den huvudsakliga målgruppen är nog övriga europa.
Och det är 100% effektäckning på dom anläggningarna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 424
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!