Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektvaktkort IVT 490 elpatron  (läst 6408 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BBertill

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Effektvaktkort IVT 490 elpatron
« skrivet: 10 november 2013, 14:45:13 »
Hej igen!
Tänkte ta detta i en separat tråd, hoppas det är ok!
IVT 490 från 2001 med lite skumma menyer i förhållande till manualer som inte kopplar in elpatronen.
När man kör pannan så säger den värmebehov 0% och varmvattenbehov 0% i menyerna.
Temperaturerna nu under uppstart är GT1 (framledningstemp) 13.8, GT2(Utetemp) 6, GT3:1 (tappvatten) 11, GT3:2 (varmvatten):13.7, GT3:3(värmevatten)14.2, GT6(kompressor) 56.
Jag tycker att pannan borde dra igång elpatronerna, endast "duschikon" och kompressor ikon lyser grönt.
Jag har återgått till fabriksinställningar så standardvärden används, även kollat i servicemeny:erna där återfann jag att man kan starta eltillskott manuellt. även om detta startas manuellt så drar inte reläerna på kraftkortet så det skickas ingen ström fram till patronerna.
Om pannan körs i manuellt läge så kan framledningstemperaturen regleras med den manuella termostaten och det stora värmeelementet (Y-kopplade) med det stora reläet fungerar.
Nu till mina funderingar :) det sitter ett sk effektvaktkort i pannan. Jag har googlat runt på nätet men inte hittat så mycket info om detta. Nåväl kortet har byglingar för säkringstal, effekt på pannan och spänning.
Pannan har tidigare varit inkopplad med treströmkännare som förmodligen varit anslutna via plint A, B, C och D. Antar att en plint för respektive fas och sedan en gemensam ledare för alla, någon som vet? Jag borde kunna kolla på kretskortet.
Nåväl kan det vara så att detta kortet blockerar kraftkortet från att dra reläerna till elpatronerna?
Kortet har tre lysdioder en av dem blinkar grönt, skall alla lysa eller vad betyder det någon som vet?
Jag har gammal mjukvara så har inte alla funktioner under kap 8 inställningar för tillskott.
Är det någon som vet vart man kan få tag i manualen till effektvakten hittade inte den på ivt:s hemsida?
Kan man koppla bort effektvaktkortet på något sätt? Blir pannan tokig om man bara ryker bandkabeln som går från kraftkortet?

Tacksam för råd och hjälp!

Bertil L



Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Effektvaktkort IVT 490 elpatron
« Svar #1 skrivet: 10 november 2013, 16:11:57 »
En fundering bara, har du kollat överhettningsskyddet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvaktkort IVT 490 elpatron
« Svar #2 skrivet: 10 november 2013, 16:31:55 »
Det finns en meny tillgänglig under service/installatörsbehörigheten med inställningar för effektvaktskortet. Troligen behöver du stänga av där och sedan kan du, naturligtvis med strömmen avslagen på arbetsbrytaren, dra ur bandkabeln, och starta upp maskinen igen. Det låter från beskrivningen som en trolig orsak på problemet, jag vet inte hur effektvakten beter sig utan strömtransformatorerna inkopplade.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad BBertill

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvaktkort IVT 490 elpatron
« Svar #3 skrivet: 10 november 2013, 19:12:23 »
Överhettningsskyddet är intryckt sÃ¥ det skall nog vara ok med tanke pÃ¥ att pannan gÃ¥r manuellt. Överhettningsskyddet mÃ¥ste ju vara aktiverat bÃ¥de vid manuell drift och automatisk drift i och med att det är ett säkerhetssystem ifall pannan skulle skena.  Tyvärr har jag inte sÃ¥ fin meny i den här äldre pannan dvs den saknar dessa menyer under 8.19 som jag tror du menar "inställningar effektvakt". Ser även i IVT:s installationsmanual att 8.19.1 inställning av spänning=400V och säkringsamp=16A är fabriksinställningar. Jag misstänker att mina tre kort (kraft,styr och effektvakt) är äldre sÃ¥ mitt effektkort har byglingar istället för inställningar i menyer.. men som sagt bara en gissning, men det är ingen annan som har lysdioder pÃ¥ effektkortet?
Jag får kolla om hur den beter sig utan anslutet kort, eller köpa några spolar runt faserna, ivt borde väl sälja sådan ännu det är ju säkert bara en plastbit och en bit kabel frågan är ju hur många varv de har och vilken area...för den mäter väl bara srömmen genom kabeln precis som en tång amperemätare antar jag.


Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Effektvaktkort IVT 490 elpatron
« Svar #4 skrivet: 14 november 2013, 19:59:53 »
Strömtransformatorerna skall kopplas sÃ¥ här,  L1 till A, L2 till B, L3 till C, D är nollan.
Lysdioden ovan den gröna, blinkar röd då effektvakten begränsar.
Vill man testa att sätt vakten ur funktion då transformatorerna ger ström är det bara att kortsluta A, B,C till D
Jag har begagnade strömtransformatorer liggande.
Skicka e-post om du är intresserad av dessa transformatorer.

 
« Senast ändrad: 15 november 2013, 09:11:43 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad BBertill

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvaktkort IVT 490 elpatron
« Svar #5 skrivet: 20 november 2013, 22:32:08 »
Tackar för erbjudandet, jag har tyvärr varit i kontakt med IVT- och fick RSK nr 6240812 på strömtrafos:en som jag har beställt :(. (Tror det är bra vinster på det där grejerna då det verkar vara en kärna med x antal varv tråd som inte ens går att öppna för att underlätta montering). Det verkar finnas två kort ett som heter/kallas Bosch R400 och R800 förmodligen så är R800:an det som kan kommunicera bra med styrkortet och visa värden i menyer antar jag. Inte varit här o kollat på ett tag men tack för inkopplingsanvisningen :). Att bygla ihop det borde funka för att sätta vakten ur spel som du skriver. Jag googlade lite och strömtrafosen verkar ha 1:300 i förhållande, dvs om 20A är inställt så blir strömmen i kretsen 20A/300=67mA växel. Den där ATMEL-kretsen som sitter innehåller väl lite kod och mäter spänningen över 100ohms motståndet ? U=RxI=100x0.067=6.7V om man byglar utgångarna A-D B-D C-D så blir strömmen noll och således spänningen och då sätts den rimligt ur spel om det inte finns något fiffigt i koden som säger att något är fel..

 En annan grej jag funderat pÃ¥ är att man skall ju kunna konvertera sin 13.5kW panna till 12kW genom en "svart" sladd eller vad det stÃ¥r i IVT:s manual. Jag funderar pÃ¥ om det inte är kabeln som gÃ¥r frÃ¥n TRIAC:en till värmeelement B, pga att den belastar L1 och förmodligen används flitigast i regleringen? Ã… andra sidan känns ju TRIAC:en bättre att ha än ett relä, nÃ¥gon som vet om det är kabel 10?

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Effektvaktkort IVT 490 elpatron
« Svar #6 skrivet: 06 december 2013, 22:13:45 »
Varför vill du sänka effekten på detta vis? I Intallatörsinställningarna kan du ju välja vilken (medel)max effekt du tillåter.
Kanske så att så länge vakten inte är installerad finns den inte i menyn att tillgå.
Kollade på dinvvsbutik.se där finns både R400 och R800, R400 lev. utan transringar (Strömtransformator förmodar jag)
 och R800 med ringtransformator. BÃ¥da är för Autoterm VP 615 enl. dinvvsbutik.se. SÃ¥ vad skillnaden är framgÃ¥r inte.
« Senast ändrad: 07 december 2013, 22:05:00 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Effektvaktkort IVT 490 elpatron
« Svar #7 skrivet: 07 december 2013, 19:36:34 »
R400 betyder att kortet är till rego400
Och R800 betyder att kortet är för rego800
Det har inget med strömtransfomatoret att göra.

Autoterm 615 är rego800 och r800 kort kan inte prata med en ivt490 som har styrsystem rego 400.
Köp rätt kort.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!