Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lyxproblem v.v laddning  (läst 8616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Lyxproblem v.v laddning
« skrivet: 25 januari 2011, 12:47:40 »
Egentligen är detta inget problem,men jag kan ju ta upp det ändå:

Om det är kallt ute säg -25,så hinner integralen räkna ner rätt så rejält vid en v.v körning

Detta innebär för min del att jag brukar få en övertemp i huset.

Jag kör tiden för v.v på 20 min,men om jag ökar den så får jag väl ändå samma fenomen?
Om jag minskar den däremot sÃ¥ fÃ¥r jag mer  starter pÃ¥ pumpen.

Har innegivare,men den verkar inte riktigt hänga med med så pass snabba kast.

Ett lyxproblem egentligen,men man har ju snöat in pÃ¥ optimal optimerig  *roflmao*
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2011, 13:04:33 »
Varför skulle du fÃ¥ flera starter om du minskar tiden?  Sc:,h

Om du minskar tiden så kör den väl VV en stund och byter sedan till värme, utan att stanna. När den sedan gjort värme ett tag byter den tillbaka till VV, eller funkar inte Thermia så?

Att öka tiden kommer ju att förvärra problemet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2011, 13:06:08 »
Detta är ett typiskt problem som uppkommer av att man styr mot utetemp
och kurva. Innegivare i sådana system brukar inte ha direkt inverkan på
om pumpen skall gå eller inte, den ändrar bara kurvan.....

Varje gång jag påpekar problemen med utegivare och kurva så brukar jag få höra
att jag beskriver ett icke existerande problem  ;)

Ju lättare konstruktion man har i husets stomme desto större är sannolikheten
att övertemperaturer uppstår. En tung konstruktion har hög värmekapacitet och
det märks inte lika mycket på temperaturen att för mycket energi avlämnas till huset.

Mitt förslag till lösning är att mäta verklig innetemperatur och lura t.ex. VP:s utegivare
att det har blivit 25 grader varmt. Då stannar VP och startar inte igen förrän temperaturen
inomhus har sjunkit till rätt nivå. Nu låter vi åter VP få "se" den riktiga utegivaren och VP
startar igen....

Det som behövs är alltså ett termostatstyrt relä och ett fast motstånd som har den resistans
som motsvarar +25 på den ordinarie givaren.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2011, 13:14:22 »
Jag tänkte att om jag sätter v.vladdnig på säg 10 min så hinner den ju knappt dra igång att värma,så slår
den över och börjar göra värme,då måste den väl starta flera gånger innan den hinner värma v.v till max.
 
Eller har jag missat nåt?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2011, 13:19:14 »
Jag tänkte att om jag sätter v.vladdnig på säg 10 min så hinner den ju knappt dra igång att värma,så slår
den över och börjar göra värme,då måste den väl starta flera gånger innan den hinner värma v.v till max.
 
Eller har jag missat nåt?

Vv-tid och värmetid används ju bara vid samtidigt behov av värme och varmvatten. Kompressorn kommer inte stoppa utan det är bara växelventilen som slår om baserat på de tider du ställt in.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2011, 13:23:29 »
När VP tror att det är +25 grader ute sÃ¥ har den ju all tid i världen pÃ¥ sig att göra varmvatten  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2011, 14:25:41 »
Jag tänkte att om jag sätter v.vladdnig på säg 10 min så hinner den ju knappt dra igång att värma,så slår
den över och börjar göra värme,då måste den väl starta flera gånger innan den hinner värma v.v till max.
 
Eller har jag missat nåt?

Vv-tid och värmetid används ju bara vid samtidigt behov av värme och varmvatten. Kompressorn kommer inte stoppa utan det är bara växelventilen som slår om baserat på de tider du ställt in.
Jamen så är det ju naturligtvis! Åhh....! Då kan jag ju prova att sänka tiden och kolla av. Sobris: Tack för tipset om Relä,men
problemet är i sig inte så stort att jag tycker att det behövs just för tillfället,men de klart snöar man in tillräckligt mycket så blir det
kanske aktuellt i framtiden
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2011, 20:59:35 »
Vet inte hur styrningen på thermia funkar men går det inte att öka på rumsgivarens möjlighet att reglera utan att gå till överdrift och styra helt på innetemp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2011, 11:07:17 »
Det finns en "Rumfaktor"  som är graderad 1-4 där jag har den högsta inställd.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2011, 12:50:08 »
Det som behövs är alltså ett termostatstyrt relä och ett fast motstånd som har den resistans
som motsvarar +25 på den ordinarie givaren.


Jag håller med Sobris, att bara styra på utetemp är en sisådär lösning om man verkligen vill optimera sin anläggning. Är det 0 grader ute, slagregn och kuling så blir det för kallt, är det istället vindstilla och solsken så blir det för varmt. Att använda sig av en innegivare, eller Sobris on/off lösning förbättrar situationen avsevärt men det är fortfarande bara styrning, inte reglering av värmesystemt.

Det bästa är väl att styra  framledningstemp efter utetemp och sedan använda radiator eller golvvärme termostater för att reglera sÃ¥ att varje rum fÃ¥r rätt temperatur?

Det bästa hade förstås varit att använda en riktig regulator (PID) men någon sådan har jag inte hittat.
MVH
« Senast ändrad: 26 januari 2011, 13:31:51 av Pjotor2009 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2011, 13:52:30 »
Alla värmepumpar med centralt placerad rumsgivare borde spärra kompressorstart om ärvärdet är x.x°C grader över börvärdet, det vore väl vara hur enkelt som helst att bygga in i styren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2011, 15:24:30 »
Jag undrar hur det funkar med dom som är uppkopplad mot SMHI (Har då för mig att det finns en sån styrning)
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2011, 15:33:24 »
Skit! Nu skrev jag "dom" igen ;D
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2011, 16:23:33 »
Alla värmepumpar med centralt placerad rumsgivare borde spärra kompressorstart om ärvärdet är x.x°C grader över börvärdet, det vore väl vara hur enkelt som helst att bygga in i styren.

Om ärvärdet är över börvärdet borde väl inte kompressorn starta elle Sc:,hr då räknas ju inte gradminuterna ner och då startar ju inte kompressorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2011, 16:33:51 »
Kör bara med utegivare och tycker det funkar väldigt bra,Har tempmätare både på undervvåning och övervåning
har en diff på 1gr när jag läser av mätarna(min-max)under dyngnet och räknat av nattsäkning(2gr).
Gammal kåk och inte så bra isolerat ingen acktank.Om det känns kallt vid noll så ställ kurva noll på 2.
Thermia tws 8 lagt ner lite tid på intrimmning och har väll på tur med rätt placerad utegivare :)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!