Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mjukstart  (läst 11500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mjukstart
« Svar #15 skrivet: 09 september 2007, 13:07:59 »
jaa det stämmer !  :(

lag låste fast mig vid en beskrivning hos en elgrossist


Citat:
Motorkontroller RSE
 

Motorkontrollrelä RSE, mjukstart/stopp
Fabrikat Carlo Gavazzi
Kapslingsklass: IP 20
Kontrollrelä för mjukstart- och stopp av 3-fas motorer. Start- och stopptider samt startmoment ställs in med frontpotentiometer. Reläet justerar motorspänningen vid start/stopp för 2 faser, den tredje fasen är opåverkad vid mjukstart/stopp. Motorskyddsbrytare/överlastskydd är ej inbyggt och måste installeras separat.
Manöverspänning: 3×400 VAC
Styrspänning: A1-A2: 24-110 VAC/DC (mjukstart/stopp)
A1-A3: 110-480 VAC (mjukstart)
Temp. område: -20° till +50°C
 

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Mjukstart
« Svar #16 skrivet: 10 september 2007, 08:57:11 »
kolla på application sid 3

använder du "line" så är det bara softstart (fig 2) och använder du kontakt mellan A1-A2 så är det softstart-softstop (fig 3)
http://217.56.53.219/pdf/UK/RSE_B.pdf
Njae...  Vad de har gjort i fig1 och fig2 är att koppla mjukstarten EFTER en kontaktor inte ISTÄLLET för en kontaktor.  De lÃ¥ter A1 och A3 matas direkt frÃ¥n L1/L2 (fig1) alternativt lÃ¥ter A1 ligga fast mot nolla och A3 matas direkt frÃ¥n L2 (fig2).  När kontaktorn C1 dÃ¥ slÃ¥r till sÃ¥ kommer A3-ingÃ¥ngen att aktiveras samtidigt som hela mjukstarten fÃ¥r spänning och alltsÃ¥ genomför en mjukstart.  När kontaktor C1 slÃ¥r ifrÃ¥n, sÃ¥ kommer mjukstarten att bil strömlös och kommer alltsÃ¥ INTE att utföra nÃ¥gon mjukstopp (eftersom den inte har nÃ¥gon möjlighet till detta dÃ¥ den ju är strömlös).

Men sÃ¥ som Nibe kopplar in mjukstarten sÃ¥ ERSÄTTER man kontaktorn med mjukstarten och mjukstarten har alltsÃ¥ hela tiden ström pÃ¥ L1/L2/L3.  När kontrollsignalen frÃ¥n CPUn kommer pÃ¥ A3 sÃ¥ genomför den en mjukstart och när signalen försvinner gör den en mjukstopp.  Det är precis som i fig3, förutom att det är A3-ingÃ¥ngen som används oh inte A2 (för att man använder 230V som A2 inte klarar).


PÅ min Nibe 1115 (och 1215) ersätts inte kontaktorn med mjukstartrelät, utan relät /motorskyddet ligger draget hela tiden. Varför mjukstarten startar och stoppar ensamt.
Till vilken vp hör de ritnigar du kollar på Ridax.

///AndersA

Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Mjukstart
« Svar #17 skrivet: 10 september 2007, 09:25:05 »
PÅ min Nibe 1115 (och 1215) ersätts inte kontaktorn med mjukstartrelät, utan relät /motorskyddet ligger draget hela tiden. Varför mjukstarten startar och stoppar ensamt.
Till vilken vp hör de ritnigar du kollar på Ridax.
JodÃ¥, kontaktorn är ersatt med mjukstarten pÃ¥ även din VP (1115 och 1215).  FrÃ¥n början har/hade dessa pumpar tvÃ¥ kontaktorer och ett motorskydd.  Först en kontaktor (68 - startkontaktor) som slÃ¥r till vid start och sedan ett motorskydd som hänger direkt pÃ¥ den kontaktorn.  Efter motorskyddet sÃ¥ kommer ytterligare en kontaktor (69 - driftkontaktor) som slÃ¥r till när kompressorn skall starta.  Det är denna kontaktor som ersätts med ett mjukstartsrelä.

Oavsett, så är mjukstarten spänningssatt hela tiden, vilket man ju kan se på att den gröna dioden lyser.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Mjukstart
« Svar #18 skrivet: 10 september 2007, 14:28:25 »
Ok
Jag var inte medveten om att man tidigare hade 2 kontaktorer i serie. Lite owerkill kanske.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Mjukstart
« Svar #19 skrivet: 10 september 2007, 15:16:51 »
Ok
Jag var inte medveten om att man tidigare hade 2 kontaktorer i serie. Lite owerkill kanske.
Jo, jag har ocksÃ¥ undrat över varför man hade det?  Finns säkert nÃ¥gon enkel logisk förklaring, nÃ¥gon som vet???
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mjukstart
« Svar #20 skrivet: 10 september 2007, 16:21:12 »
Spetsarna på en kontaktor kan svetsa ihop. Det är inte bra om den kontaktor som riskerar att svetsa är samma som sköter motorskyddet.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Mjukstart
« Svar #21 skrivet: 10 september 2007, 16:27:44 »
Spetsarna på en kontaktor kan svetsa ihop. Det är inte bra om den kontaktor som riskerar att svetsa är samma som sköter motorskyddet.
Aha...  Thumbsup
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Mjukstart
« Svar #22 skrivet: 10 september 2007, 20:57:01 »
Ok
Jag var inte medveten om att man tidigare hade 2 kontaktorer i serie. Lite owerkill kanske.
Jo, jag har ocksÃ¥ undrat över varför man hade det?  Finns säkert nÃ¥gon enkel logisk förklaring, nÃ¥gon som vet???

Jo driftkontaktorn (den första) är liksom ett skydd som gör att systemet kan göra kompressorkontaktorn strömlös vid nått larm etc..
 all manöver till första kontaktorn bryts av reläkortet om man fÃ¥r lp-larm hp/ms larm samt om finsäkring pÃ¥ reläkortet gÃ¥r sönder.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!