Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med IVT C5  (läst 19368 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Norman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tavelsjö, UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Problem med IVT C5
« skrivet: 08 november 2004, 15:14:15 »
Hej! Jag är en nybliven värmepumpsägare och har lite problem. Tycker först och främst att tillskottet går lite väl mycket.., det har ju inte varit så kallt än. Men ändå så kör pumpen med tillskott ganska ofta.
Hur är det med inställningar och sånt?
Jag tar gladeligen emot tips och råd ang injustering av denna pump.
Har jordvärme med 400meter slang.

Tacksam för svar

Anders

admin

  • Gäst
admin
Re:Problem med IVT C5
« Svar #1 skrivet: 08 november 2004, 15:41:11 »
Öppna alla rumstermostater för fullt, sänk sedan kurvan i reglerdatorn tills du får en lagom temp i huset.

Det tar ca ett dygn innan du ser var tempen i huset hamnar efter en justering.

Utloggad Gunnar A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Re:Problem med IVT C5
« Svar #2 skrivet: 08 november 2004, 16:49:03 »
Jag hade samma problem med min IVT D5.
Gör först som Rickard förelår. Kolla sedan att startfördröjningen för tillskottet är minst en timme. Detta görs i meny 8.1. För att komma till meny 8 måste du in i servicemoden: håll menyknappen intryckt ca 15 sekunder tills displayen visar Access= Service. Tryck meny igen och ratta fram till meny 8. Jag tycker i o f s att tillskottet går in för lätt ändå så jag manövrerar tillskottet för hand istället/också.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Problem med IVT C5
« Svar #3 skrivet: 08 november 2004, 21:54:25 »
Tyvärr riktigt klurigt att få det att funka bra på IVT.

Men kolla när det blir lite kallare du skall ALLTID ha 24 timmar på kompressorn vid svinkyla, ge dig inte innan du har det. tillsottet kan starta lite dygn när man har några få VP stopp, men det skall va max 1-2 timmar tillskott och 23-24 timmar på kompressorn.

Har du tillskott samtidigt som kompressorn inte går 24 timmar/dygn då får du skandalöst dålig verkningsgrad!!!!!!!!

Men som jag tidigare sagt loggning av timmar mm. handpåläggning nån klapp då o då lite (mycket) skruvning i datorn tillslut så funkar det.

der sjukaste är att det här är installatörens jobb, han har redan fÃ¥tt betalt för injustering  :o :o :o

Kräv noggrann genomgång av styren, även injsutering.
Logga noggrannt timmar spännande att höra timmar på VP och tillskottet
Meny 7.1 och 7.3 (kan minnas fel!!)

Det fixar sig ska du se  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:Problem med IVT C5
« Svar #4 skrivet: 09 november 2004, 21:52:23 »
Vad hade du för förbruknng tidigare? Kan ju vara så att du har fått för liten pump. Kolla annars mina inställningar http://www.abc.se/~m5938/ Säskilt punkt 8.3.5 är viktig för att pumpen verkligen ska gå 24 timmar/dygn när det är kallt. Tillskottet har jag därimot satt lågt, 15 min annars kan det bli kallt när man duschar.
« Senast ändrad: 10 november 2004, 19:29:26 av lubbis »
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Anders Norman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tavelsjö, UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Problem med IVT C5
« Svar #5 skrivet: 15 november 2004, 11:25:33 »
Hej!

Nu har jag ändrat lite inställningar på pumpen. Dels har jag gjort som Rickard sa.., öppna alla termostater och satt kurvan till 3,8.
Sen har jag även gjort inställningar efter Lubbis råd från hans länk.
Har varit borta över helgen och loggade från onsdagkväll 10/11 till söndagkväll 14/11. Och på 96 timmar så har vp totalt gått 85 timmar, varav tillskottet i 3 tim.... Tycker ändå att det är lite för mycket för tillskottet... eller?

/Anders

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Problem med IVT C5
« Svar #6 skrivet: 15 november 2004, 11:57:47 »
Som Bertil påpekade är IVT:s reglering inte helt bra. Har själv en C5:a och kör normalt med tillsatsen frånkopplad. Det gäller bara att komma ihåg att koppla in den om man är bortrest några dagar vintertid. Pumpen kan ju gå sönder.

85 drifttimmar av 96 möjliga lÃ¥ter lite för mycket med tanke pÃ¥ Ã¥rstiden och den senaste tidens väder. Kan det vara för snÃ¥l dimensionering? Har du nÃ¥gra värden pÃ¥ tidigare förbrukning?  

Klarar du att hålla huset varmt med 3,8 är du att gratulera, det blir bra verkningsgrad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:Problem med IVT C5
« Svar #7 skrivet: 15 november 2004, 12:22:44 »
måste hålla med roland...
3,8 i inställning.
det känns som en en önskedröm ,
hoppas att jag kommer ner till det nån gång!

kan bara ha som lägst 5.0 annars känns inte huset inte varmt......

får nog lägga lite mer pengar på isolering..

/ ville

Inloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:Problem med IVT C5
« Svar #8 skrivet: 15 november 2004, 15:00:33 »
Det verkar som om du har en underdimensionerad pump. Du har en drifttid på ca 89 %. Motsvarande tid har jag haft ca 58 % och inget tillskott. Du har ju inte använt något varmvatten under den tiden så det är ju ännu sämre. Kurva 3.8, finsjustering 2.0 ger stadigt +22 grader inne hos mig.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Anders Norman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tavelsjö, UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Problem med IVT C5
« Svar #9 skrivet: 23 november 2004, 16:05:41 »
Hej igen!

Har haft kontakt med en kollega som hjälpt mig med lite uträkningar kring pumpen och effekt. Det verkar som att pumpen ska klara mina behov och att den inte är underdimensionerad.
Har även pratat med säljaren på Energitjänst som vi köpte pumpen av och han säger att tillskottet skall gå ca 700-800 timmar per år!!!! Det låter ju inte riktigt klokt!
Har även loggat lite och tillskottet går ju väldigt mycket...
Måste ju finnas lite inställningar att göra. Har gått igenom hela menyn, både i "service" och i "fabrik" och kollat.
Men det är mycket jag inte förstår än... det tar ju ett tag! :)
Te.x Vad är skillnaden på temp i Retur Rad(GT1) och på VB UT(GT8), VB IN(GT9)...?
Och har hastigheten på dom två cirkulationspumparna nån betydelse... isåfall vilken?

//Anders

Inloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:Problem med IVT C5
« Svar #10 skrivet: 23 november 2004, 17:03:08 »
Med en uppvärmd yta på 180 kvadratmeter skulle jag säga att 700-800 timmar är ok. Jag har 100 kvadratmeter uppvärmd yta och ca 250 timmar elpatron.

Min svåger har 140 kvadratmeter och en C7 och det fungerar bra.

Du har en underdimensionerad pump om du vill köra utan elpatrondrift och dessutom skulle du behöva förlänga slangen det dubbla.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Anders Norman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tavelsjö, UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Problem med IVT C5
« Svar #11 skrivet: 23 november 2004, 17:31:05 »
Med en uppvärmd yta på 180 kvadratmeter skulle jag säga att 700-800 timmar är ok. Jag har 100 kvadratmeter uppvärmd yta och ca 250 timmar elpatron.

Min svåger har 140 kvadratmeter och en C7 och det fungerar bra.

Du har en underdimensionerad pump om du vill köra utan elpatrondrift och dessutom skulle du behöva förlänga slangen det dubbla.

Jasså.., kan det vara så jävligt! :) ja iofs så låter ju det logiskt. De flesta bekanta jag jämfört med har ett borrhål i stället för jordvärme. Och det blir ju inte en snäll jämförelse.
Men enligt Energitjänst's kalkyl så skall inte det vara så många timmar/kwh på tillskottet.
Sen den 21 augusti, då vi fick byta Rego600 pga elfel i kåken, så har tillskottet gått 105 timmar (08.50 imorse)!!
Och det är först nu senaste veckan som det har varit kallare än -5 grader...
Men det är mycket skruvande kvar innan man blir nöjd säkert... :)
IVT kommer och skall kolla justeringarna den 1:a dec.., så då får vi se om dom vill göra rätt för pengarna...


Utloggad Anders Norman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tavelsjö, UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Problem med IVT C5
« Svar #12 skrivet: 23 november 2004, 17:42:31 »
Från den 21 augusti till den 10 november så hade tillskottet gått i 9 timmar!
Så att från den 10 nov till idag så har alltså tillskottet gått i 96 timmar... !!!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Problem med IVT C5
« Svar #13 skrivet: 23 november 2004, 23:10:57 »
5 kw till 170 m 2 är väl lite klent...
Men vad sa kalkylen om antalet tillskottstimmar!!???
Kan man härleda det till offerten??

Hävda med envishet värre än en åsna här har ni LOVAT att det ska gå xx anatl tillskottstimmar, men eftersom det inte stämmer så då får ni byta ut vp.
Testa går om inte annat kanske dom försöker seriöst o justerar till det bästa!!
En vet jag fick en större pumo, men då stod det i offerten vilka data den skulle uppnå.
Tyvärr säljs ju inga pumpar om inst tar till  i storlek
då väljer alldeles för många en för vek pump!!
Därför är ofta fastprisofferter lite snålt tilltagna.

Men står det tydlig antal timmar hävda att dom ska byta pump, han som fick en större pump fick kosta på djupare borra själv, men det är det värt!!

Iofs vet du ju inte antalet tillksottstimmar på ett år man kanske inte ska måla faaxxn på väggen än???

Lycka till kör med dom  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Anders Norman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tavelsjö, UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Problem med IVT C5
« Svar #14 skrivet: 24 november 2004, 12:10:27 »

Men det är mycket jag inte förstår än... det tar ju ett tag! :)
Te.x Vad är skillnaden på temp i Retur Rad(GT1) och på VB UT(GT8), VB IN(GT9)...?
Och har hastigheten på dom två cirkulationspumparna nån betydelse... isåfall vilken?

//Anders


Hej! Jaa.., men om det är så klent vet jag väl kanske inte. Men det är klart.., jag har inte väntat mig att kunna köra helt utan tillskott, men inte såhär mycket.
Har inte kalkylen framför mig nu, men är ganska säker att det rörde som om ungefär 2000-2500kwh.
Och det stämmer ju om tillskottet går in med max 3kw, men som det är nu så går det mycket på 6kw..., och då tror jag inte att det håller!

Men det återstår ju att se. Ska slåss med Energitjänst så långt det går... ;D

Vad tror ni om frågan jag ställde tidigare, se citatet?!

/A

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!