Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av effektvakt (Ej orginal men kanske ändÃ¥)  (läst 4567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Jag har en effektvakt som varit inkopplad till min elpanna. Den ser exakt ut som Nibes men det skiljer på inkopplingen.

Det som skiljer är att Nibes har "styrningen" (som kopplar bort kontaktorerna) på nedsidan (plint 6 och 7) och dessa är märkta med en jordsymbol samt 5v. Inkopplingen sker sedan på lågspänningssidan (12v) av reläkortet i Nibe 1115.

Den effektvakt som jag har har dessa plintar men dom är inte märkta. Min effektvakt har ett relä som kopplar ihop  plint 12, 13 och 14.

För att se om det fanns något i den som kan styra plint 6 och 7 lyfte jag på kåpan. Under kåpan finns det en del elektronik som är ansluten till plint 6 och 7 vilket får mig att tro att det är samma effektvakt som Nibe har med den skillnaden att Nibes har annorlunda märkning. Antagligen tillverkas bara en modell som märks olika beroende på vilken kund som beställt den.

Skulle jag ha fel i min tankegång kan jag ju alltid använda den till att bryta nollan från kontaktorerna till ETS 11. NAckdelen med detta är att jag kopplar bort eltillsatsen helt och inte som i "orginal" fallet med ett steg i taget vid "överlast.

Är det någon som vet vem som tillverkar denna effektvakt ? Tänkte i så fall ringa och höra med dom om mina misstankar stämmer.

Den enda märkningen jag hittar på den är "Effektvakt 100" vilket inte säger så mycket.
Här är Nibes version om någon vill se hur den ser ut:http://www.nibeonline.com/pdf/411281-4.pdf
« Senast ändrad: 10 december 2004, 17:03:33 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Inkoppling av effektvakt (Ej orginal men kanske ändå)
« Svar #1 skrivet: 10 december 2004, 17:41:31 »
kan inte hjälpa dig med märkningen av effektvakten. Man kan tala om att min pump en 1215 är förberädd för att kuna styras av en icke orginal effektvakt, & så har jag även gjort, min effektvakt sitter i mitt proppskåp på en helt annan våning & sen är det en styrström som går mellan pump & effeltvakt som i sin tur talar om för kontaktorn att bryta tilskots elen. denna styrning er bara en på/av för hela tilskottet, nibe kan med sitt relä spärra steg för steg.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Inkoppling av effektvakt (Ej orginal men kanske ändå)
« Svar #2 skrivet: 10 december 2004, 17:44:04 »
Så här står det i min manual, kolla i den.

Bortkoppling av hela eleffekten åstadkommes
genom att ansluta en extern potentialfri slutande
kontakt till plint (30) pös 1 och 2.
Bortkoppling av hela eleffekten men med möjlighet
att använda "Extra varmvatten" under bortkopp
lingstiden åstadkommes genom att ansluta en
extern potentialfri slutande kontakt till plint (30) pös
1 och 3.
Bortkoppling av eleffekten i steg åstadkommes
genom att ansluta tillbehöret "Effektvakt EBV 200"
till plint (30) pös 1 och 2.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Inkoppling av effektvakt (Ej orginal men kanske ändå)
« Svar #3 skrivet: 10 december 2004, 17:51:57 »
Det står samma sak i manualen till 1115. Tänkte inte på det när jag skrev det där om att bryta nollan.

Om det som jag tror vill jag ju naturligtvis kunna stega ner effekten. Annars får det bli allt eller inget på patronen
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!