Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borrdjup till en Thermia Optimum G2 10kW m.m?  (läst 6242 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krafer.se

  • Gäst
Krafer.se
Borrdjup till en Thermia Optimum G2 10kW m.m?
« skrivet: 16 augusti 2010, 00:28:50 »
Halloj,

Är nybörjare inom denna vetenskap och undrar på lite saker:

Hur vet man vilket borrdjup som är optimalt? Har fått 177m i offerten jag tackat ja till och litar till fullo på min installatör då det är en gammal kamrat. Borde jag öka på borrdjupet och varför/varför inte? Vill ju ha ett hål som räcker till och duger om x år då det är dags att byta pump.

Har haft flera installatörer här och en av 6-7 ville bygga om mitt en-rörsystem till tvårör och resterande 6-7 sa att det var lugnt varav en inte hade gjort så på sina 31 år i branschen. Grannarna satte in en VP år -90 nångång och där var det inte nog varmt inne första vintern, ca 14 grader inne då pumpen slog igen då returen var för varm pga strypningarna före termostaterna i radiatorerna. Detta är något jag är rejält bekymrad över då jag inte vill frysa i vinter. För att komma förbi detta ev. problem skall det sättas in två st fläktradiatorer, en i rummet där pumpen skall stå och en i hallen. Den i hallen står väl mitt på slingan men den i "pannrummet", skall den ligga först eller sist på slingan för att sänka returen och har det betydelse för effektiviten på systemet/ värmehållning i resten av huset var på slingan den är placerad?

Ska inom en snar framtid renovera badrummet  :-\ och skall dÃ¥ sätta in badkar modell bubbel för minst 2. Räcker det med beredaren i VP eller bör jag komplettera med en 300 liters direkt?

Svar mottages tacksamt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Borrdjup till en Thermia Optimum G2 10kW m.m?
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2010, 07:16:48 »
Rekommenderat borrdjup är beroende av geografin, bor du i skåne/blekinge/halland så är nog borran tillräcklig. Men det är inte fel att ha lite marginal på borrdjupet, just som du skriver så vill man ju kunna återanvända borran då det är dags för nästa VP om ca 20 år och då är de säkert effektivare och kräver djupare borra.

Har du nån aning om hur varmt vatten som radiatorerna kräver en kall vinterdag?

Fläktradiatorerna bör ha egen matning och inte sitta på slingan eftersom det sabbar balansen i ditt ettrörsystem, flödet i slingan och konvektorerna måste sen anpassas mot varandra så att returtemp blir ungefär lika.

G2 ska kunna ge rejält med varmvatten, vet du hur stort badkar det blir?
Ska du komplettera så räcker säkert en 100-liters VVB, alternativet är att du satsar på en Duo + MBH 300.
« Senast ändrad: 16 augusti 2010, 08:15:23 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Krafer.se

  • Gäst
Krafer.se
SV: Borrdjup till en Thermia Optimum G2 10kW m.m?
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2010, 08:50:47 »
Rekommenderat borrdjup är beroende av geografin, bor du i skåne/blekinge/halland så är nog borran tillräcklig. Men det är inte fel att ha lite marginal på borrdjupet, just som du skriver så vill man ju kunna återanvända borran då det är dags för nästa VP om ca 20 år och då är de säkert effektivare och kräver djupare borra.

Har du nån aning om hur varmt vatten som radiatorerna kräver en kall vinterdag?

Fläktradiatorerna bör ha egen matning och inte sitta på slingan eftersom det sabbar balansen i ditt ettrörsystem, flödet i slingan måste sen anpassas (likaså i konvektorerna) så att returtemp inte blir för hög.

G2 ska kunna ge rejält med varmvatten, vet du hur stort badkar det blir?
Ska du komplettera så räcker säkert en 100-liters VVB, alternativet är att du satsar på en Duo + MBH 300.

Bor i Värmland. Ja det är ju det som är tanken, så man slipper borra nytt.

Kör idag pellets med schuntautomatik och har en framledningstemp från pannan på 78grader. Schuntautomatiken stryper dock ner det till 55-65 (mina radiatorer har aldrig varit så där varma så man kan känna strålningsvärmen på håll utan man har alltid kunnat hålla handen på dem. Jag vet inte om under dessa tre år vi nu kört pellets att någon någonsin har tyckt elementen varit riktigt varma men. ) då jag inte vill att barnen ska bränna sig på radiatorerna. Har aldrig haft det kallt men legat runt 18-19 grader inne. Har även en kamin vi eldat i om vi varit frusna.

Vad det gäller Optimum G2 så har jag hört att det ska komma en duo men det är obekräftade uppgifter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Borrdjup till en Thermia Optimum G2 10kW m.m?
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2010, 09:09:05 »
När man väl är nere i berget så kostar det inte så mycket att borra några meter till. Du kommer aldrig att ångra det, till skillnad från ett för kort borrhål...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Krafer.se

  • Gäst
Krafer.se
SV: Borrdjup till en Thermia Optimum G2 10kW m.m?
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2010, 09:25:22 »
När man väl är nere i berget så kostar det inte så mycket att borra några meter till. Du kommer aldrig att ångra det, till skillnad från ett för kort borrhål...
Nej det är sant som det är sagt men frågan är hur djup man ska borra. Har fått offert på 177m så hur många meter ska man lägga till?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Borrdjup till en Thermia Optimum G2 10kW m.m?
« Svar #5 skrivet: 16 augusti 2010, 10:06:00 »
Jag skulle nog säga ca 20 meter till.

Har du termostater också?
65 ºC framledning klarar ju de flesta värmepumpar idag så det är ju ingen katastrof annars.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Krafer.se

  • Gäst
Krafer.se
SV: Borrdjup till en Thermia Optimum G2 10kW m.m?
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2010, 10:17:39 »
Jag skulle nog säga ca 20 meter till.

Har du termostater också?
65 ºC framledning klarar ju de flesta värmepumpar idag så det är ju ingen katastrof annars.
Ok, ska alltså försöka lägga mig på ett djup av 200m. Får ringa min installatör och rådfråga igen då =)

Krafer.se

  • Gäst
Krafer.se
SV: Borrdjup till en Thermia Optimum G2 10kW m.m?
« Svar #7 skrivet: 16 augusti 2010, 21:19:31 »
Jag skulle nog säga ca 20 meter till.

Har du termostater också?
65 ºC framledning klarar ju de flesta värmepumpar idag så det är ju ingen katastrof annars.
Ok, ska alltså försöka lägga mig på ett djup av 200m. Får ringa min installatör och rådfråga igen då =)
Talade med installattören idag och nu känns det bättre. Vi ökade på borrhålet till 200m och vad det gäller enrörssystemet så var det lugnt. Det finns en mängd åtgärder att ta till innan man som i worst case scenario konverterar till tvårör.

Fokusererar jag på fel saker? Hur hade ni gjort?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Borrdjup till en Thermia Optimum G2 10kW m.m?
« Svar #8 skrivet: 16 augusti 2010, 22:05:32 »
Fokusererar jag på fel saker? Hur hade ni gjort?

Nejdå, tvärtom. Viktigast är att kollektorn (borran) är tillräcklig och att värmesystemet klarar värma huset vid någorlunda låg framledningstemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Borrdjup till en Thermia Optimum G2 10kW m.m?
« Svar #9 skrivet: 20 augusti 2010, 21:05:21 »
Jag har sedan 10 år en Nibe 10kW-pump i mitt 170 kvm stora, tilläggsisolerade hus från 1870-talet som är placerat i stockholmstrakten. Förbrukade tidigare 30.000 kWh för värme och 12.000 för hushållsel (vi slösar en hel del med varmvatten och har mycket lampor tända samt har en gäststuga som är direktuppvärmd och används ibland på såväl sommar som vinter). Nu blir det 9000 kWh för värmepumpen (inkl. varmvatten), totalt 21.000 kWh.
Hålet är på 170m och det fungerar utmärkt. Har +1 grad upp och -2 grader ner när det är som kallast i februari och +8 grader upp för frikyla under augusti. Det var dålig vattentillförsel när man provpumpade brunnen.
Det kan ju finnas en del variation på olika orter och i olika berggrunder, så om man vill vara helsäker kan man ju lägga på ytterligare 10 % marginal. När jag borrade ansåg man dock att 170 m var med god marginal och det har som sagt fungerat bra i 10 år.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Krafer.se

  • Gäst
Krafer.se
SV: Borrdjup till en Thermia Optimum G2 10kW m.m?
« Svar #10 skrivet: 23 augusti 2010, 09:06:52 »
Jag har sedan 10 år en Nibe 10kW-pump i mitt 170 kvm stora, tilläggsisolerade hus från 1870-talet som är placerat i stockholmstrakten. Förbrukade tidigare 30.000 kWh för värme och 12.000 för hushållsel (vi slösar en hel del med varmvatten och har mycket lampor tända samt har en gäststuga som är direktuppvärmd och används ibland på såväl sommar som vinter). Nu blir det 9000 kWh för värmepumpen (inkl. varmvatten), totalt 21.000 kWh.
Hålet är på 170m och det fungerar utmärkt. Har +1 grad upp och -2 grader ner när det är som kallast i februari och +8 grader upp för frikyla under augusti. Det var dålig vattentillförsel när man provpumpade brunnen.
Det kan ju finnas en del variation på olika orter och i olika berggrunder, så om man vill vara helsäker kan man ju lägga på ytterligare 10 % marginal. När jag borrade ansåg man dock att 170 m var med god marginal och det har som sagt fungerat bra i 10 år.


Ja jag tror nog att ett borrdjup på 200m ska räcka till. Det verkar som om det är i överkant efter vad jag hört med nära och bekanta. Vi har idag en relativt låg elförbrukning, ca 10000 kWh då vi har luftvärmepump i garaget och kör avfuktare i källaren året om. Värmer huset med 6-8 pallar pellets om året. Enligt kalkylerna så kommer vi spara en del kronor men i huvudsak så är det väl att pannan kommer göra sitt inom en inte alltför avlägsen framtid samt att vi fått ett pris på 119.000:- för pumpen m. borrning och installation med inkluderat två fläktkonvektorer, uppföljande servicar och 10 års trygghetsförsäkring. Sen stiger ju värdet på huset med nästan det samma som installationen så jag ser det som en bra investering. Köpte en siemens elmätare som säljs i webshopen här på sidan för att följa elförbrukningen på pumpen. Det ska bli mycket intressant att följa upp och se hur det kommer bli.

Krafer.se

  • Gäst
Krafer.se
SV: Borrdjup till en Thermia Optimum G2 10kW m.m?
« Svar #11 skrivet: 27 augusti 2010, 16:01:06 »
Så då var borrandet igång. Har beställt ett borrdjup på 200m. Men nu kanske det blir så att det blir för högt vattentryck, då det är rejält vattensjukt i området, vid borrandet så borrkillen trodde att det var läge för två borrhål istället.

Vad är för och nackdelar med två borrhål?

Krafer.se

  • Gäst
Krafer.se
SV: Borrdjup till en Thermia Optimum G2 10kW m.m?
« Svar #12 skrivet: 30 augusti 2010, 18:52:07 »
Så då var det färdigborrat. 180m aktivt djup med ett vattenflöde på 8000 liter/h, är det bra eller mindre bra?

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Borrdjup till en Thermia Optimum G2 10kW m.m?
« Svar #13 skrivet: 05 september 2010, 17:02:06 »
Hej Magnus! För mig låter det superbra. Jag hade inte så mycket vatten på ett dygn ens och det har som sagt fungerat klanderfritt i tio år. Med mycket vattenflöde kan man ju klara sig med mindre borrdjup eftersom den bortförda energin snabbt återladdas från närliggande mark, åtrminstone om vattnet flödar även när man inte pumpar upp det.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!