Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beställning  (läst 2122 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Beställning
« skrivet: 16 november 2006, 13:40:39 »
Så var etapp ett avklarad, beställning av bergvärme är gjord.

Det blev en IVT greenline HT plus E 11, med fristående vv-beredare 300 l (pga låg takhöjd). Borrhål 215 m vilket är vad borren klarar. Borttagning av panna och tank, komplettering med en radiator i källaren och rördragning till två radiatorer i bv. Expansaionskärl. Innegivare.

(villa från 1906, olja minst 4 kbm med snåleldning)

Pris: facila 176 000 kr. (tillkommer: inköp och renovering av två begangnade gjutjärnsradiatorer modell sekelskifte, avgår 2500 kr villägarrabatt)

Enligt installatören själv ligger de i mellanprisklass. Och de tre offerter som jag fick ligger alla i samma härad. Vi bor i Stockholm.
Avgörandet låg på ett proffsigt och snabbt bemötande, att företaget har stor vana av bv-installationer samt har eget folk till allt: borrning, el och vvs.

Preliminär tid för installation är i mitten av januari. Känner mig lite som i väntans tider  ;D
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Beställning
« Svar #1 skrivet: 17 november 2006, 18:13:23 »
kul att du köper gamla härliga gjutjärnsraddisar, det gäller att behålla den gamla stilen i ditt hus.
Se till att de inte är slut bara, spara inget annat änn raddarna, vreden brukar läcka som FAAN.

NÃ¥gon som vet var man hittar gamla radiatorer med lejontassar ? (eller nyprod)
(jag ska inte sno din tråd)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Beställning
« Svar #2 skrivet: 17 november 2006, 22:08:08 »
kul att du köper gamla härliga gjutjärnsraddisar, det gäller att behålla den gamla stilen i ditt hus.
Se till att de inte är slut bara, spara inget annat änn raddarna, vreden brukar läcka som FAAN.

NÃ¥gon som vet var man hittar gamla radiatorer med lejontassar ? (eller nyprod)
(jag ska inte sno din tråd)

Vet inte om de kan fås med lejontassar, men dessa är väl det mest klassiska man kan hitta:
http://www.stjernradiator.se/main.aspx?pageID=81

SÃ¥g sÃ¥dana pÃ¥ hotellet i Mont Martre i Paris förra Ã¥ret, och de var *inte* nyproducerade.  :D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Beställning
« Svar #3 skrivet: 18 november 2006, 14:51:45 »
Citera
vreden brukar läcka som FAAN.

"Slottsvreden" kan man packa om, dom é ju kult!!!

Jag har tvÃ¥ i källaren för övrigt, det är i en koja inget slott  ^-^  Den ena lÃ¥ter sig vrida bara med hjälp av milt vÃ¥ld!

Nere till höger finns nya sådana...

http://www.vvs.just.nu/



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Beställning
« Svar #4 skrivet: 18 november 2006, 15:27:52 »
Här finns nytillverkade med lejontassar.
http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/

Här finns nya slottsvred.
http://www.mma.se/sv/flik/katalog.asp
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Beställning
« Svar #5 skrivet: 20 november 2006, 11:08:58 »
kul att du köper gamla härliga gjutjärnsraddisar, det gäller att behålla den gamla stilen i ditt hus.
Se till att de inte är slut bara, spara inget annat änn raddarna, vreden brukar läcka som FAAN.

NÃ¥gon som vet var man hittar gamla radiatorer med lejontassar ? (eller nyprod)
(jag ska inte sno din tråd)

Vet inte om de kan fås med lejontassar, men dessa är väl det mest klassiska man kan hitta:
http://www.stjernradiator.se/main.aspx?pageID=81

SÃ¥g sÃ¥dana pÃ¥ hotellet i Mont Martre i Paris förra Ã¥ret, och de var *inte* nyproducerade.  :D

Jag har kollat upp dessa i butiken i Täban. Riktigt snygga, rejäla och snordyra! I alla fall om man ska ha lite storlek pÃ¥ radiatorerna. Vi vill ha vita och dÃ¥ tillkommer dessutom 25% pÃ¥ priset. I vÃ¥rt fall skulle det gÃ¥ lös pÃ¥ typ 35 000 vilket känns lite väl häftigt för tvÃ¥ radiatorer.  :o
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Beställning
« Svar #6 skrivet: 20 november 2006, 11:15:06 »
kul att du köper gamla härliga gjutjärnsraddisar, det gäller att behålla den gamla stilen i ditt hus.
Se till att de inte är slut bara, spara inget annat änn raddarna, vreden brukar läcka som FAAN.

NÃ¥gon som vet var man hittar gamla radiatorer med lejontassar ? (eller nyprod)
(jag ska inte sno din tråd)


Menar du lejontassar "pÃ¥ riktigt" eller bara snygga fötter i gammaldags stil?  Vi bor i Stockholm och jag har kollat Miljöantiken i Sumpan, som har ett rätt begränsat utbud av sekelskiftesradiatorer. Tror att Nacka byggnadsvÃ¥rd har ett bättre sortiment, ska dit och reka i veckan. Vet tyvärr inga andra ställen. NÃ¥gon annan som vet?

Nytillverkade i gjutjärn finns som sagt på Stjernradiotor i Täby. Fina men snordyra.

Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!