Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det verkligen värt det?  (läst 8122 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Är det verkligen värt det?
« Svar #15 skrivet: 21 april 2011, 19:35:55 »
Inte lika säker på det jag, om inte stora mängder VV förbrukas..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är det verkligen värt det?
« Svar #16 skrivet: 21 april 2011, 19:38:20 »
smurfen har rätt

och jag rekommenderar att sätta upp kalkylen. räntor ammortering och allt. hushållsel, rubbet. kolla hur mycket kalaset kostat på 10 år. Bv kommer vinna

jag räknar med utbyte av llvp var 7e år och bv var 15e

Om man räknar på längre tid så att hålet används andra gången då drar bv ifrån.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Är det verkligen värt det?
« Svar #17 skrivet: 21 april 2011, 19:40:43 »
med annuitet där avskrivningen är satt till förväntad livslängd behövs inte detta. hål = 40-50 år eller vad man anser rimligt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är det verkligen värt det?
« Svar #18 skrivet: 21 april 2011, 19:41:06 »
Inte lika säker på det jag, om inte stora mängder VV förbrukas..

menar du att driftkostnaden blir lika låg med luft/luft kanske inte skiljer så mycket i kostnad men i komfort och det tycker jag är det viktigaste Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är det verkligen värt det?
« Svar #19 skrivet: 21 april 2011, 19:44:56 »
med annuitet där avskrivningen är satt till förväntad livslängd behövs inte detta. hål = 40-50 år eller vad man anser rimligt

Visst är det så men vill man räkna på så lång tid jag personligen vill nog att det ska vara betalt på 10-15 år. Vad vet man om 15 år kanske elen är så dyr så den inte används till uppvärmning och olja är så billig så alla måste elda olja igen ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Är det verkligen värt det?
« Svar #20 skrivet: 21 april 2011, 19:57:58 »
jo så kan det bli :)

men jag tycker att saker som antages fallahuset till värde skall investeringsmässigt beräknas med kapitalkostnad överlivslängdens period. oavsett om man väljer att betala den tidigare. detta har att göra med att du ju binder kapital, endera genom lånet eller genom kontant betalaning som gör att du måste låna till något annat.

dvs man räknar med ränta och ammortering även om man inte lånar eller ammorterar

personligen skulle jag inte ta med konvertering till vattenburet i en kalkyl. det ser jag som en renoveringskostnad eller löpande underhåll. hål och bv pump är relaterat till besparingen
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är det verkligen värt det?
« Svar #21 skrivet: 21 april 2011, 20:27:03 »
Själv är jag sÃ¥ dÃ¥lig pÃ¥ att räkna sÃ¥ jag kör pÃ¥ det jag tror pÃ¥ utan kalkyl  ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Är det verkligen värt det?
« Svar #22 skrivet: 21 april 2011, 20:30:21 »
ja så gör man. eller så bestämmer man sig för vad man vill ha och sedan konstruerar man en kalkyl som ger det svar man söker :))
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!