Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 1245 problem med kompressor / Gradminuter  (läst 10453 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad s99anders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
NIBE 1245 problem med kompressor / Gradminuter
« skrivet: 04 januari 2011, 19:29:43 »
Fick igår NIBE 1245 installerad (Så jag är novis på området). Tycker att pumpen verkar gå hela tiden. Har följande service info:

Framledning:                 45,1
Beräknad framledning:     42,3
Gradminuter                  -47

Kompressor info:
Starter 13 (Är troligen omstarterna som installatören gjorde vid på och avslagningar vid installation)
Driftid 25 h
Vara av vatten 3 timmar

Som jag förstår det så ska kompressorn starta när -100 gradminuter nås. Som det ser ut nu ligger -47 i gradminuter låst och rör inte på sig.

Vad skulle kunna vara fel och kan jag åtgärda det själv med en inställning?

Tack på förhand

Anders Pettersson


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1245 problem med kompressor / Gradminuter
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2011, 19:40:19 »
Fick igår NIBE 1245 installerad (Så jag är novis på området). Tycker att pumpen verkar gå hela tiden. Har följande service info:

Framledning:                 45,1
Beräknad framledning:     42,3
Gradminuter                  -47

Kompressor info:
Starter 13 (Är troligen omstarterna som installatören gjorde vid på och avslagningar vid installation)
Driftid 25 h
Vara av vatten 3 timmar

Som jag förstår det så ska kompressorn starta när -100 gradminuter nås. Som det ser ut nu ligger -47 i gradminuter låst och rör inte på sig.

Vad skulle kunna vara fel och kan jag åtgärda det själv med en inställning?

Tack på förhand

Anders Pettersson



Gradminuterna funkar så att framledning 45,1 minus beräknad framledning 42,3 blir 2.8 gradmin per minut. Pumpen bör stanna om ca 18 min om allt är normalt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad s99anders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 1245 problem med kompressor / Gradminuter
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2011, 19:56:11 »
Tack för svar.

Nu har framledningen ändrats till 47,1 och gradminuter står nu på -44.

Om det skulle fungerat som jag tolkar det skulle skulle kompressorn ha stannat och antal starter på kompressorn skulle ändrats till starter 14?

Verka som att det inte slår av sig?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1245 problem med kompressor / Gradminuter
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2011, 20:23:24 »
Kan vara så att pumpen gjort vv och sen börjat om med värme körning. Om den inte stannar borde det bli varmt inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad s99anders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 1245 problem med kompressor / Gradminuter
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2011, 20:45:54 »
Kollade av VP:n igen.
Nu står gradminuterna på -85 fast beräknade står på -60.
Antal starter är fortfarande 13 och drifttiden är nu 27 timmar. Dvs det verkar som att den inte slår av sig.

VP:n surrar hela tiden som ett kylskåp. Kan jag höra om kompressorn slår av sig, dvs blir VP:n tyst?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1245 problem med kompressor / Gradminuter
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2011, 21:01:06 »
Kollade av VP:n igen.
Nu står gradminuterna på -85 fast beräknade står på -60.
Antal starter är fortfarande 13 och drifttiden är nu 27 timmar. Dvs det verkar som att den inte slår av sig.

VP:n surrar hela tiden som ett kylskåp. Kan jag höra om kompressorn slår av sig, dvs blir VP:n tyst?

Om vp surrar så går den låter i stort sett inget när den står.
Om du går in i info menyn så ser du om pumpen gör värme eller vv på symbolen längst ner en vatten droppe = vv
ett hus = värme
blå pil = kb pump går
röd pil = radpump går
Använder du extern framledningsgivare bt 25
Du skriver att beräknade gradmin -60 menar du start av kompressor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad s99anders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 1245 problem med kompressor / Gradminuter
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2011, 21:27:13 »
Nej, den surrar konstant.
Under extern framledning står det bara --

Tittar man på framledningstemp så upplever jag att den troligen gör rätt, men att den bara inte slår av sig när den nått rätt temp.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1245 problem med kompressor / Gradminuter
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2011, 21:33:38 »
Nej, den surrar konstant.
Under extern framledning står det bara --

Tittar man på framledningstemp så upplever jag att den troligen gör rätt, men att den bara inte slår av sig när den nått rätt temp.

Den ska inte slå av vid rätt temp den ska gå tills det är 0 i gradmin. Den kan ligga några grader över börvärde ganska länge om du kollar på vp när framledningen ligger över börvärde då ska gradmin öka men du måste kolla några minuter.
Inget fel att det står -- vid extern framledning en givare som används bara vid speciela inkopplingar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad s99anders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 1245 problem med kompressor / Gradminuter
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2011, 21:44:39 »
Gradminuterna ökar när graderna i framledningen ökar. Så det ser rimligt ut, utöver att kompressorn inte går i viloläge.
Ska göra ett test och ställa gradminutern till ett lågt värde för att se om det kan få kompressorn att börja slå av sig.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1245 problem med kompressor / Gradminuter
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2011, 21:51:37 »
Gradminuterna ökar när graderna i framledningen ökar. Så det ser rimligt ut, utöver att kompressorn inte går i viloläge.
Ska göra ett test och ställa gradminutern till ett lågt värde för att se om det kan få kompressorn att börja slå av sig.


Vart ska du ställa ett lågt värde Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad s99anders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 1245 problem med kompressor / Gradminuter
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2011, 21:56:15 »
:) menade att ställa om gradminuten för start av kompressor till ett lågt värde. Dvs jag tolkar att det borde innebära att kompressorn ska göra flera starter. Inte bra i längden förståss, däremot så kanske det kan få den att reagera....?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1245 problem med kompressor / Gradminuter
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2011, 22:15:18 »
:) menade att ställa om gradminuten för start av kompressor till ett lågt värde. Dvs jag tolkar att det borde innebära att kompressorn ska göra flera starter. Inte bra i längden förståss, däremot så kanske det kan få den att reagera....?

Om du absolut måste pilla ställ om nuvarande gradmin översta värdet i samma meny som gradmin start kompressor till kanske -2 då kommer den att stanna snart sen så startar den och har glömt att nån har varit och pillat på inställningarna Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad s99anders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 1245 problem med kompressor / Gradminuter
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2011, 22:26:00 »
Ställde ned gradminut för start av kompressor till -30 som var lägsta värdet. Det som hände var att den för första gången gick i viloläge.

Hur ska jag tolka detta? Att -60 som är orginalinställningen är för högt?



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: NIBE 1245 problem med kompressor / Gradminuter
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2011, 00:35:07 »
Ställde ned gradminut för start av kompressor till -30 som var lägsta värdet. Det som hände var att den för första gången gick i viloläge.

Hur ska jag tolka detta? Att -60 som är orginalinställningen är för högt?




Bara för att inte skapa för mycket förvirring: -30 är ett högre värde än -60.  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!