Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LjudnivÃ¥ pÃ¥ EcoHeat 8,5  (läst 1540 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 350SL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Ljudnivå på EcoHeat 8,5
« skrivet: 17 oktober 2010, 11:02:22 »
Jag installerade en EcoHeat 8,5 förra året. Startade den 09-09-15. (timräknaren visar idag 9720 tim).
Jag har kört den ganska hårt då jag kopplade bort eltillskottet redan från start.
2010-01-08 gick den 24 timmar av 24 men den har alltid klarat både värme och varmvatten.
Jag loggade allt varje dag fram till 2010-07-21 (semester) sedan blev jag lat. Det händer ju inte så mycket då behovet bara är varmvatten.
Jag måste nog sätta igång igen nu när temperaturen kryper under nollstrecket.
Som sagt så har jag ganska dålig koll just nu men om jag jämför siffrorna sedan tidigare och jämför utetemp, drifttid, köldbärartemp osv. så ser det normalt ut men - kompressorns ljudnivå har ökat avsevärt. Den låter inte illa eller konstigt på något sätt - bara högt.
Om jag i tanken jämför så låter den nog lika mycket nu med fronten monterad som den gjorde utan front i början.
 
Finns det erfarenhet av detta ute i landet?

/Bosse

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Ljudnivå på EcoHeat 8,5
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2010, 09:56:20 »
Hej,

Är det kompressorljudet du tycker är högre eller allmänt mer oljud?
Jag hade ett av kb-rören för nära genomförningen i sidokåpan, det gav resonansljud överallt, framförallt när kompressorn startade och stoppade.
Mitt rÃ¥d är att trycka och dra (bara lite mÃ¥ttligt) pÃ¥ kompressor och diverse rör (inte hetgasen  fiR:) för att leta om ljudet förändras. Hela kassetten är gummiupphängd och den kan ju rört sig lite sedan installationen
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad 350SL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Ljudnivå på EcoHeat 8,5
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2010, 18:49:01 »
Det är kompressorn som låter mera än tidigare. Har sökt resonansljud på olika sätt, hålla här, trycka där, kollat gummidämpare osv. men utan resultat.

/Bosse   

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Ljudnivå på EcoHeat 8,5
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2010, 21:08:58 »
- Då är det nog bara att gilla läget :'(, eller sätta mer dämp-matta i fronten.
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!