Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög  (läst 6471 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög
« skrivet: 03 mars 2009, 11:22:05 »
Tjena,

Jag har en Greenline 11D från 1999 som löser på kompressor temp hög vid varmvatten drift.
Vvb är en IVT 300 liter vv med 200 liter mantel. Vid värme drift ligger kompressorn på 70-80 grader, DT är lite högt men det snurrar på. Men när det ska göras varmvatten sticker tempen iväg. Tempen går inte upp jämt, en stund stiger det med 0.1 varje 1-2 sekunder, sedan kan det stå stilla i flera minuter. Då sticker kompressor tempen iväg.
Ibland där den lyckas komma upp i rätt vv temp och stannar skramlar det förfärligt om kompressorn i typ 10 sekunder innan den tystnar. Garantin går ut i sommar så kompressorhaveri i September är ju ointessant :-)

Några förslag?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2009, 19:47:13 »
Vad är det för värmebärartemperaturer normalt och när kompressortemperaturen sticker iväg? Är det möjligen så att utgående värmebärartemperatur sjunker med lite fördröjning när kompressortemperaturen ökar? Hur högt kan den stiga?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2009, 20:16:18 »
Värme bärare ut och in ligger på 40-45 respektive 50-55 typ, borde vara ok. Tror inte den sjunker som du föreslår.
Kompressor tempen drar upp till 100-110 och upp, efter 115 går det fort upp till 125 sedan är det stopp.

Växel ventilen är ganska trög men den verkar göra vad den ska. Tänkte att den kanske börjar läcka till radiatorerna när det blir varm nog.

Kompressor givaren satt löst för någon vecka sedan, fäste den med ett bunt band, så nu är den stabil igen.

OlaM

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2009, 09:15:18 »
Tycker det vore idé att kontakta leverantören om det här, 125 grader är hög temperatur. Tanken bakom min frÃ¥ga var att är det ett läckage i kompressorn kommer kompressortemperaturen att öka och avgiven effekt att minska vilket skulle göra att temperaturen pÃ¥ utgÃ¥ende värmebärare skulle minska. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2009, 09:36:47 »
Ok, Jag har gjort det. Dom är inte på hugget precis.

Jag har inte sett fenomenet du beskriver, ska kolla det igen.

Pratade med IVT på Vi I Villa mässan i Malmö igår, de tyckte att jag ska kontakta deras service ombud i Helsingborg med en gång, kompressor haveri verkade imminent. Min trygghetsförsäkring går ut den 22 juni i år...

Jag kan droppa leverantörens namn lite senare, deras företags profil föreslå att dom är något lite extra på området... HA

Tack så länge

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2009, 09:24:42 »

Kollat, Framledningen till varmvattenberedaren faller inte när kompressorn stiger, DT ligger på < 10 grader hela tiden.
Med läckage menade jag växelventilen inte kompressorn.

Service/felsökning bokad till den 17:e. Får se då.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2009, 14:19:38 »
Nu har IVT serviceombud, Kylcenter i Helsingborg varit här.
Massor av skit i värme växlare och flexslangen till den (sot flagor från oljeeldningen som åkte ut för 9 år sedan). Spolades ren(are). Tydligen riktigt vanligt efter 10 år, ibland får man visst byta slangen.
Bytte växelventil och en gammal cirkulations pump. Fick ner DT till 12, den var typ 18-20 under värme körning.
Får se hur det går nu under årets sista kalla nätter.



Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2009, 09:01:39 »
Jaha, då var det färdigt igen, silar rensade, DT 8 grader under varmvatten körning och Kompressorn går varm igen. Stannade 3 ggr under uppvärmning av 300 liter varmvatten mellan 42 och 47 grader. Fortfarande "Komressor temp hög" alltså. Detta har alltså aldrig förrut hänt om det inte varit -5 grader eller kallare.

Finns det verkligen ingen som sett detta innan?

Ola

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2009, 09:35:56 »
Är det säkert att givaren i varmvattenberedaren fungerar visar rätt värde? Kan det vara så att den verkliga temperaturen är högre än den visade. Temperaturen under en varmvattenkörning verkar öka lite konstigt.

Hur kan sot frÃ¥n oljepannan ha kommit in i radiatorsystemet? Var det inte järnoxider? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2009, 09:53:13 »

Visst är det konstigt...
Svårt att säga om givaren visar helt rätt, framledningen stiger till runt 53 och returen runt 45, men kompressorn stiger fortare... Ungefärliga temperaturer, det är alltså inga överdrifter där iallafall. Tappvarmvattnet är inte varmare än det varit förr, lite för varmt för fingrarna. Verkar inte som om givaren har fel för sig.

Jag vet inte vad det är för mög som åker runt i systemet, svart och oljigt och det fanns en oljepanna på systemet för 8 år sedan. Köpte en luft vatten pump som gått tillsammans med en oljepanna, den var hel kladdig i rören... Inte viktigt.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2009, 10:38:46 »

Nu ska värmeväxlaren rensas/avkalkas. Tänkte ta av slangen pÃ¥ framledningen och koppla den direkt pÃ¥ cirkulations pumpen och köra runt  ett tag med ett citronsyra.

Några pigga förslag på en sådan åtgärd?



Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2009, 14:17:09 »
Kolla Varmvattengivaren, är den intryckt i givarröret tillräckligt. Isåfall byt givaren.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2009, 14:46:58 »

Givaren är bra och sitter rätt, vv tempen blir bra. Det hörs/känns när den bottnar, har till och med mätt avståndet.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög
« Svar #13 skrivet: 27 mars 2009, 08:39:21 »
Det jag menar är att GT3 kanske aldrig kommer upp i önskat värde pga av defekt givare.
Den maskinen du har startar och startar varmvatten laddningen på GT3, visar den lite fel så kanske den aldrig kommer upp i önskat värde.
Prova att sänka värdet på varmvattnet 1 grad och kolla hur det blir.

Jag hade en likadan givare som vid vissa temperaturer sjönk 0,5 grader och orsakade larm.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Greenline 11D 1999 med Kompressor temp hög
« Svar #14 skrivet: 27 mars 2009, 12:03:43 »
Ok, Jag förstår vad du menar. Den kommer ibland upp i temperatur men ibland får den spel och kompressor "springer ifrån" varmvatten tempen och man får stå och passa den...
Maskinen är från 99, varmvatten tempen är mellan 42-47. Varje grad behövs... Den kan larma på vilken temperatur över 42 som helst.

Jag skruvar ner temperaturen 3-4 grader när vv inte behövs på ett par dagar, då brukar den klara sig. Om jag drar upp den 40-50 cm blir det ännu lättare... Den sitter nerstucken uppifrån i ett rör som går ner i botten på tanken.

Ska som sagt spola rent värmeväxlaren ordentligt med avkalkning. Hoppas hinna det i morgon. Vi har haft "fethårt" vatten, 25-35, avhärdare installerade jag i december.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!