Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatten-luft (inte luft vatten)  (läst 2466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Vatten-luft (inte luft vatten)
« skrivet: 12 december 2010, 00:36:24 »
Jag vill använda sjövatten till värmepump och sedan distribuera värmen luftburen i huset.
Har nu direktel och tänkte slippa installera vattenburet.
Finns det någon standardinstallation som löser detta?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten-luft (inte luft vatten)
« Svar #1 skrivet: 12 december 2010, 07:34:01 »
Det vanligaste är att man monterar ett par centralt placerade fläktkonvektorer.
Sen finns även denna modell:

http://www.siriusab.se/~siriusab/page.php?page=bris
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vatten-luft (inte luft vatten)
« Svar #2 skrivet: 12 december 2010, 08:18:30 »
Pris på denna lösning?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad niffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Vatten-luft (inte luft vatten)
« Svar #3 skrivet: 16 december 2010, 21:31:58 »
Jo, jag förstår att man måste ha fläktkonvektorer inne i huset för värmeavgivningen. Men jag undrar hur man kan överföra värmen från värmepumpen till konvektorerna. Via acktank, direkt eller ? Skulle gärna se ett kopplingsförslag med angivna komponenter. Hur effektivt kan det vara jämfört med vattenradiatorer resp golvvärme?
Det kanske finns någon värmepumpsleverantör som redan har ett sådant system?
Problemet är den dåliga värmen som min luft-luft värmepump avger vid kall väderlek. Jag vill fortsätta med luftburen värmedistribution och inte installera vattenradiatorer. Jag har elektrisk golvvärme i nästan alla rum.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten-luft (inte luft vatten)
« Svar #4 skrivet: 17 december 2010, 08:33:02 »
Du måste ha en acktank på grund av att fläktkonvektorerna har för liten vattenmängd.
Enklast är att ha en tank (minst 25 liter/kW VP) i serie med fläktkonvektorerna.
Det finns ingen färdig "sats" att köpa utan man får plocka ihop det som behövs.

Ett sånt system kan du senare komplettera med vattenburen golvvärme den dag det är dags att renovera lite.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vatten-luft (inte luft vatten)
« Svar #5 skrivet: 17 december 2010, 10:03:29 »
Jo, jag förstår att man måste ha fläktkonvektorer inne i huset för värmeavgivningen. Men jag undrar hur man kan överföra värmen från värmepumpen till konvektorerna. Via acktank, direkt eller ? Skulle gärna se ett kopplingsförslag med angivna komponenter. Hur effektivt kan det vara jämfört med vattenradiatorer resp golvvärme?
Det kanske finns någon värmepumpsleverantör som redan har ett sådant system?
Problemet är den dåliga värmen som min luft-luft värmepump avger vid kall väderlek. Jag vill fortsätta med luftburen värmedistribution och inte installera vattenradiatorer. Jag har elektrisk golvvärme i nästan alla rum.

Alla värmepumpar som kan ta energi från sjövatten som jag sett, är sk vätska-vätska-vp, alltså samma som används vid bergvärme och jordvärme. Det innebär att du kommer stå där med varmt vatten inne i huset. Vill du inte konvertera helt till vattenburet är då, under förutsättning att planlösningen är öppen, det bästa valet ett par strategiskt placerade fläktkonvektorer. Med strategiskt menar jag dels att rördragningen dit blir enkel, och att de sitter så till att det diskreta fläktsusandet inte stör, men framför allt att de kan sprida värmen till hela uppvärmda ytan. Som Carl N säger så kommer dock två fläktkonvektorer och rören till dem bara bli några få liters vattenvolym, vilket gör att din vp kommer funka dåligt. Då måste du öka volymen med en volymtank som sitter kopplad på fram- eller returledning. Den kan alltså sitta var som helst, de flesta har den bredvid värmepumpen men som sagt, var som helst där du har plats med en tank går bra. Dock får du tänka på att tanken, trots att du förstås ska ha en isolerad tank, kommer läcka lite värme. Därför är det bra att tanken står i ett utrymme där du vill ha värme så du inte eldar för kråkorna. Man kan förstås kalla den här tanken för acktank om man vill, men jag tycker det är bra att hålla isär begreppen. En acktank installerar man för att man vill ackumulera värme, alltså skapa ett magasin av värme som sen kan portioneras ut under längre tid. Det är inte den funktionaliteten du är ute efter, och en stor acktank kommer göra att din vp jobbar med lite sämre COP. Det du ska ha är en enkel volymtank med två anslutningar, en i toppen och en i botten. Storlek 20-30 liter/kW kompressoreffekt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad niffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Vatten-luft (inte luft vatten)
« Svar #6 skrivet: 22 december 2010, 21:19:07 »
Tackar för era fina svar. Ska genast börja leta lämpliga konvektorer. Förslag mottages förstås mer än gärna. Sen ska man ju väja lämplig VP också.

Utloggad Deg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vatten-luft (inte luft vatten)
« Svar #7 skrivet: 22 december 2010, 22:04:47 »
(Varför) Finns det inte behovsstyrda inverters pÃ¥ vatten/vatten vp ?  Sc:,h
Är det bättre med on/off pumpar ?
1,5 plan 150m2 -81 i mellanskåne, Jula 6kW LVVP okt-09 dockad på Nibe elpanna-81 +30l VVB, R22 LLVP golvmodell 3kW på sista versen. Från tot ca. 20(elpanna) -> 17(+LLVP) -> 13(2*VP) MWh/år. 5 personer 2 katter o pool (solvärmd). 100% elberoende men nyfiken även på solvärme o vm-kamin.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten-luft (inte luft vatten)
« Svar #8 skrivet: 23 december 2010, 08:33:52 »
(Varför) Finns det inte behovsstyrda inverters pÃ¥ vatten/vatten vp ?  Sc:,h
Är det bättre med on/off pumpar ?

Det finns, av de större svenska märkena finns IVT X11 och X15 samt Nibe 1150/1250.
De är bra mycket dyrare än on/off.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!