Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Billigt boende?  (läst 45576 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Billigt boende?
« Svar #120 skrivet: 29 december 2016, 22:22:42 »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Billigt boende?
« Svar #121 skrivet: 29 december 2016, 22:43:41 »
Nu har du chansen igen Ewald.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-1rum-sanna-timra-kommun-asang-419-10615896

 tummenupp

Vad kul o läsa igenom tråden igen! tummenupp

Vet inte hur det gick för Dig Ewald? Men hoppas du mår bra! Apropå hitta rätt i livet vad det än må handla om kärlek boende osv... Handlar ofta om tillfälligheter har jag upptäckt! "love"
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #122 skrivet: 07 januari 2017, 18:56:32 »
Vad kul o läsa igenom tråden igen! tummenupp

Vet inte hur det gick för Dig Ewald? Men hoppas du mår bra! Apropå hitta rätt i livet vad det än må handla om kärlek boende osv... Handlar ofta om tillfälligheter har jag upptäckt! "love"

Jag bor i Stockholm i en hyreslägenhet för tillfället. Men drömmet med att köpa hus är inte över :-)

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Billigt boende?
« Svar #123 skrivet: 11 januari 2017, 22:12:00 »
Jag bor i Stockholm i en hyreslägenhet för tillfället. Men drömmet med att köpa hus är inte över :-)

Att finna en hyreslägenhet i Sthlm är lite som att få alla rätt på Lotto.
Även om man hyr i andra hand tummenupp

Finns mycket billiga hus fortfarande ute i landet. Om Du kan stå ut med mörker o ingen kollektivtrafik osv..... :)

Tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #124 skrivet: 28 januari 2017, 23:46:16 »
Att finna en hyreslägenhet i Sthlm är lite som att få alla rätt på Lotto.
Även om man hyr i andra hand tummenupp

Finns mycket billiga hus fortfarande ute i landet. Om Du kan stå ut med mörker o ingen kollektivtrafik osv..... :)

Tyke :D

Nja, att hyra i andra hand fungerar  tummenupp, men visst, ett hus på landet kan vara ett bra alternativ. Det finns pendeltåg från Gnesta.

Annars går det också tåg från Katrineholm. Det tar ca. 1 timme från Katrineholm till Stockholm.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #125 skrivet: 28 januari 2017, 23:47:47 »
Att finna en hyreslägenhet i Sthlm är lite som att få alla rätt på Lotto.
Även om man hyr i andra hand tummenupp

Finns mycket billiga hus fortfarande ute i landet. Om Du kan stå ut med mörker o ingen kollektivtrafik osv..... :)

Tyke :D

Jag bor inte så längt från Stockholms mässa. Blir alltid en fin promenad till mässan :-) ... sen kan man ta pendeltåget in till Centralstationen därifrån.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Billigt boende?
« Svar #126 skrivet: 29 januari 2017, 22:28:55 »
De flesta billiga husen kommer aldrig ut på annons, antingen görs det affärer mellan släktingar / bekanta eller också uppmärksammar köparen ett hus som ser mer eller mindre övergivet ut, kontaktar ägaren och så småningom slutar det med affär.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Billigt boende?
« Svar #127 skrivet: 29 januari 2017, 22:55:10 »
Jag bor inte så längt från Stockholms mässa. Blir alltid en fin promenad till mässan :-) ... sen kan man ta pendeltåget in till Centralstationen därifrån.
Där du bor var det rena landet på 50-talet. Och på 80 talet sålde svärföräldrarna sitt hus där för 6-700tusen, som de byggt själva för en bråkdel av det. Nu får du slanta upp 10ggr mer för dom småhusen (men då ingår tomten oxå)..Så länge stan växer så växer bubblan! Lider med dig och alla ungdomar!
« Senast ändrad: 29 januari 2017, 22:56:42 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Billigt boende?
« Svar #128 skrivet: 29 januari 2017, 23:09:37 »
Där du bor var det rena landet på 50-talet. Och på 80 talet sålde svärföräldrarna sitt hus där för 6-700tusen, som de byggt själva för en bråkdel av det. Nu får du slanta upp 10ggr mer för dom småhusen (men då ingår tomten oxå)..Så länge stan växer så växer bubblan! Lider med dig och alla ungdomar!

Instämmer till fullo! Antar att vi pratar om egna hemsbyggen som vart poppis efter WW2 kriget. Apropå lidande o noll respons ifrån våra folkvalda apropå boenden till våra egna barn.... Så har min äldsta med flickvän nödgats belåna sig för att hitta ett boende om de inte vill bo hos sina föräldrar tills de passerat 30 år. Vet att det kommer komma kommentarer om varför inte flytta till tex Piteå.... ;) Men är inte så aktuellt IOM utbildning o jobb för deras del!

Anser att bland de som sviks mest i detta land är våra barn/ungdomar. Synd bara att de inte förstår det själva IOM att De belånar sig till döds.....
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billigt boende?
« Svar #129 skrivet: 30 januari 2017, 08:07:31 »
Finns gott om lediga jobb i Piteå, speciellt för de som studerat.
Och vi har en Kommunledning som skriker efter inflyttning, hon skulle säkert få jobb på Kommunen om hon bara har en utbildning som de har användning av.
Även om hon inte behövs.
Problemet är att husen börjar bli dyra här också, mellan 1-2 miljoner för de som vill bo inom 15 km från centrala stan, lite billigare om man kommer längre ut.
Men de "bästa husen" (Lämpliga för en modern barnfamilj och med "bra läge") även i Hemmingsmark (2 mil från stan) kostar idag över miljonen.
« Senast ändrad: 30 januari 2017, 08:09:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Billigt boende?
« Svar #130 skrivet: 30 januari 2017, 09:14:17 »
Märkligt!
 Förr flyttade folk till de stora städerna för att få jobb.
 Nu tvingas man nästan flytta långt bort ifrån städerna för att hitta boende.
 Om man nu inte önskar att bo kvar hemma eller skuldsätta sig för livet!...
 Bostadskön här är iaf är ett skämt sedan länge. O inte har det blivit bättre av Öppna våra hjärtan politiken....
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billigt boende?
« Svar #131 skrivet: 30 januari 2017, 10:13:36 »
"öppna våra hjärtan " eller ej, som medlemmar i EU har vi inte mycket till val, det är ju därför Brexit inträffade.
Antingen måste folk acceptera att öppna sina hjärtan, EU ändra sin immigrations och "rörlighetspolitik", eller så kommer nog fler länder att hoppa av.

Det finns civiliserade länder som agerar vettigt, som t.ex. Australien.
D. Trump kanske överreagerar, men i grunden tror jag det finns en strömning bland rätt många människor att globaliseringen har gått lite för långt, kanske just när det kommer till blandandet av olika kulturer, och egentligen främst olika religioner.
De religiösa har har historiskt aldrig kunnat låta bli att kriga och döda varandra, och tyvärr verkar det inte vara någon skillnad nu, glöm inte att det var gud som sagt åt Bush att gå in i Irak...

Det tråkiga med huspriserna i Stockholm är väl vad det gör med folk, alla måste tjäna mer, och för att göra det så blir det allt fler som agerar bedrägligt för att tillskansa sig pengar på olika sätt.
En av dessa sätt är att driva upp priserna på allt från tomter, markarbeten, anslutningsavgifter, hantverkstjänster, och sist men inte minst huspriser/hyror.
Frågan är om vi avreglerat bostadsmarknaden för mycket för att det skall vara samhällsekonomiskt vettigt?
« Senast ändrad: 30 januari 2017, 10:17:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Billigt boende?
« Svar #132 skrivet: 30 januari 2017, 12:21:13 »
Det finns civiliserade länder som agerar vettigt, som t.ex. Australien.

Vad består det vettiga i deras policy i?

Nu har jag inte studerat det men deras policy att dumpa flyktingar på väg mot Australien i andra länder verkar väl sisådär vettigt enligt mig.

https://www.nytimes.com/2016/10/27/opinion/australias-poisonous-refugee-policy.html?_r=0
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billigt boende?
« Svar #133 skrivet: 30 januari 2017, 12:51:10 »
De har och har alltid haft stränga immigrationsregler då det alltid varit intressant för en massa olika folkslag att ta sig dit för att hitta sin lycka.
Om de inte "alltid" haft hårda kontroller och visakrav så skulle de varit totalt överhopade med folk från när och fjärran.
Att placera flyktingar på öde öar kanske inte är "så bra", men det skickar ju signaler till andra som är på väg att fly/emigrera.
Lite som vi gjorde med våra "öppna armar" som gjorde att det stod hundratustentals på kö för att komma in.

I dagens tidevarv med internet som "säger" vart man kan/skall/är välkommen/har bästa mottagandet/bästa välfärden o.s.v - så blir det lätt en kö till det landet/de länderna, så signalvärdet har stor betydelse.
Att köra ut folk till norrlands inland, eller i tältläger i skåne, eller på en "öde ö" utanför Australien kanske inte är vad flyktingarna tänkt sig precis - och då gör detta att trycket på de länderna minskar.
Detta trots att man tar emot dem.

Det här med flyktingarna är en svår fråga, men min åsikt är att det hade varit bättre om vi skänkt mer pengar till de flyktingläger som finns i Libanon (som gjort en stor insats) och liknande länder i anslutning till oroshärdarna.
Om JAG skulle fly från Krig i Sverige skulle jag hellre sitta i ett läger i Norge eller Danmark än känna mig som en parasit i ett land med annan kultur och religion och där befolkningen i grunden inte skulle vilja ha mig där.
Det skulle också underlätta och möjliggöra återflytten till hemlandet när kriget var över.

Omvänt så tror jag inte heller att "immigrationsfrågan" hade varit så stor i Sverige om det varit Danskar och Norrmän som flytt hit.

Vad vi skulle kunnat göra hade varit att "rädda" kristna som förföljs i de nu krigshärjade länderna, det tror jag också hade gett en större acceptans bland befolkningen här, men det kanske inte skulle förminska motsättningarna mellan olika religioner.
En svår fråga.
Att förbjuda tro på en högre makt kanske vore något.  ;)
« Senast ändrad: 30 januari 2017, 12:54:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Billigt boende?
« Svar #134 skrivet: 30 januari 2017, 20:27:36 »
Australien agerar vettigt i så måtto att de sätter landet och medborgarna främst.
Det finns speciellt ett land till, som verkligen borde göra detsamma.
Vilket? Det får ni lista ut själva.  ::)
I övrigt instämmer jag till fullo i Rickards inlägg ovan.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!