Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimal diff tmp mellan fram och Ã¥terledning  (läst 7448 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad urk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Optimal diff tmp mellan fram och återledning
« skrivet: 20 november 2005, 21:55:52 »
Jag skulle vilja ha hjälp med om det lönar sig att ställa om radiator cirk pumpen för att optimera COP.
Vilken diff är optimal för VP? Vid riktigt kalla temp bör öka cirk för att minska max fram temp? Om regleringen sker på returen ska jag sänka börvärdet om jag minskar cirk.

Jag skulle också vilja veta hur mycket framledningstemperaturen varierar under "en arbetsperiod" , jag antar att det beror på VP effekten och flödet eller??
MVH/Urk :) 

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal diff tmp mellan fram och återledning
« Svar #1 skrivet: 20 november 2005, 23:32:36 »
Beträffande dem andra frågan så har flera av forumets medlemmar publicerat kurvor för sina hus. För VP i vårt hus : http://web.telia.com/~u31807324/El_COP_0504.htm
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimal diff tmp mellan fram och återledning
« Svar #2 skrivet: 20 november 2005, 23:59:28 »
En värmepump med R407C som köldmedium skall ha ca 7-8 graders tempdiff mellan fram och returledning.

Börvärdets inställning gör du sedan du ser resultatet av rätt difftemp fram/returledning.

Varierandet beror på hur pass långa stopptider och gångtider du har. Ju längre stopp/gångtider, desto större variationer.

Om vi visste vilken värmepump du har skulle det vara lättare att förklara hur du styr start och stopptider.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad urk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Optimal diff tmp mellan fram och återledning
« Svar #3 skrivet: 21 november 2005, 13:22:20 »
Jag har ingen VP än men planerar att skaffa en IVT C11.
Orsaken till frÃ¥gan är att jag nu med min oljepanna har en diff vid 0 grader utetemp pÃ¥ 2 grader och 10 vid - 15.  Framledings temp  är 60 grader vid -15 och 38 vid 0.
Varierar jag flödem ned cirkpumpen sÃ¥ kan jag ändra diffen till 5 grader vid 0 ute. -  men hur gÃ¥r det dÃ¥ vid -15??

Om jag ska uppnå 5-7 diff för hela temp områder - hur gör jag det?
/Urk

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimal diff tmp mellan fram och återledning
« Svar #4 skrivet: 21 november 2005, 13:31:54 »
Tempdiffen stiger naturligtvis med stigande framledningstemp, man ställer in flödet så att tempdiffen blir 7-8 grader när värmepumpen gått så länge att radiatorsystemet nått sin maxtemp. Ca 35-60 minuter brukar det ta för värmepumpen att värma upp hela radiatorsystemet.

En värmepump går alltid med full effekt när den går, den tillförda effekten styrs med förhållandet mellan drift och stilleståndstiderna, ju kallare det är ute, desto längre perioder måste kompressorn arbeta för att hålla huset varmt.

När du setter in din värmepump skall du se till att alla termostarer på dina radiatorer är fullt öppna, får du för varmt i något rum skall du stypa på grundflödet genom den eller de radiatorer som värmer det rummet, du skall inte justera på termostaterna. (det förstör difftempen över värmepumpen och kan/kommer att resultera i att din värmepump löser ut på HP-pressostaten.)

Läs så många inlägg som möjligt i forumet så lär du dig nog förstå hur det hela fungerar.

Principen för intrimmning av radiatorsystem är förklarad MÅNGA gånger sedan tidigare. Använd sökfunktionen.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad urk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Optimal diff tmp mellan fram och återledning
« Svar #5 skrivet: 21 november 2005, 14:40:36 »
Jag blir ännu mera konfunderad över att om jag beräknar temphöjningen genom VP med en effekt pÃ¥ 8 KW och ett flöde pÃ¥ 0,37 l/s sÃ¥ ger det en temphöjning pÃ¥ 5 grader.  MAO det är effekten i VP och flödet som bestämmer diffen eller?
Betyder det att diffen är konstant men att det tar olika lång driftstid på VP för att hålla den önskade retur temperaturen?
Betyder det ocksÃ¥ att flödet bör minskas när VP effekt avtar med stigande temp?  Det lÃ¥ter konstigt- det innebär ju att man behöver ännu högre framlednings temp? Eller är det sÃ¥ att man inte kan köra med optimal diff över hela tempomrÃ¥det? 
Många frågor är det!



Formeln jag använde :     diffi grader =  VP effekt(W)/(4186*flöde (l/s))
/URK

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Optimal diff tmp mellan fram och återledning
« Svar #6 skrivet: 21 november 2005, 14:56:46 »
Koppla in en begagnad elmätare till värmepumpen.
Så kan du själv experimentera.

Skrothandlarna får in mängder med begagnade elmätare just nu på grund av övergång till elektroniska elmätare med fjärravläsning.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Optimal diff tmp mellan fram och återledning
« Svar #7 skrivet: 22 november 2005, 15:16:11 »
Eller köp en elektronisk av Rickard!

Ang temp..
 
Citera
MAO det är effekten i VP och flödet som bestämmer diffen eller?

Så är det, men med hög tillförd effelt så ökar ju rumstempen, då ökar diffen åga av att mindre effekt avges till rummet.
Har man en VP då avger den dessutom lägre effekt ju högre tempen blir. Det kan skilja flera kw, lite beroende på typ av VP (kompressor)

Flödet är (skall va) konstant hela tiden!

På min Thermia har jag en STÖRRE tempdiff vid låg temperatur fram till radiatorerna, eftersom den avger en högre effekt då! Men det rör sig om ca 1grad, iofs når jag bara 42 grader fram vid kontinuerlg drift. Kunde jag nå 55 skulle diffen bli lite mindre.

Har man lite vatten i systemet då når man stabil temp fram snabbt (maxtemp)
Har man en stor volym (som min) då når man nästan aldrig maxtemp!

Men som Rickard sa kör ett tag (en rejäl stund) då ser man tempdiffen. Så kritiskt är det nog inte heller om det diffar lite upp o ned..

Ang URK´s siffror dom verkar skumma! Sån skillnad på tempdiff vid olika utetemp, det tyder på termsotatventiler som stryper flödet MYCKET kraftigt vid kyla!!
Dom ska du inte använda om du köper en VP
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Optimal diff tmp mellan fram och återledning
« Svar #8 skrivet: 22 november 2005, 15:51:03 »
Hej.
Jag vill bidraga med ett exempel.
Jag har två vvp i serie. Varje pump ger 8 C temperaturuppsättning. Cirkulationspumpen går på max (har inte flödet i skallen).
Returen ligger alltid pÃ¥ ~20C (stor rdiatoryta, nästan alla termostatventiler fullt öppna). VVP'erna styrs  endst av rumstermostater, on/off. 0,5 gr diff mellan termostaterna, (20,0 resp 20,5C).
P-O
2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Optimal diff tmp mellan fram och återledning
« Svar #9 skrivet: 22 november 2005, 15:56:11 »
poan

Har du ständigt kring 20 på returen då har du för låg cirkulation.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Optimal diff tmp mellan fram och återledning
« Svar #10 skrivet: 22 november 2005, 20:03:06 »
Jag ber om ursäkt.
uppgifterna ang returen är helt fel. Givaren var satt i felaktig position.
Jag skall be att få återkomma.
Temperaturuppsättningen är betydligt lägre.
De angivna framledningstemperaturerna är korrekta. 1 VVP = 28C, 2 VVP = 36C vid 20C rumstemp. ~0C ute.
Det blir nog att köpa en riktig logger.
P-O
2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad urk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Optimal diff tmp mellan fram och återledning
« Svar #11 skrivet: 23 november 2005, 00:10:46 »

Hur fungerar Thermia Diplomat Optimum - jag har fått för mig att den reglerar cirkpumpen!? - men flödet ska ju vara konstant enl inlägg ovan.

En helt anna fråga: är det ekonomiskt att välja en stor 300 separat VV inte för dess stora kapacitet utan för att tempen kan hållas nere 45 grader för att få högre verkningsgrad?

/Urk

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Optimal diff tmp mellan fram och återledning
« Svar #12 skrivet: 23 november 2005, 01:42:30 »
Vid vv drift jobbar alltid pumpen upp i maxtemp på tex NIBE o Tjermia går inte detta att justera.
Man har nog bedömt att det bövs maxtemp.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Optimal diff tmp mellan fram och återledning
« Svar #13 skrivet: 23 november 2005, 09:16:58 »
Visst gick det att ställa i NIBES nya.. eller?  Sc:,h
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Optimal diff tmp mellan fram och återledning
« Svar #14 skrivet: 23 november 2005, 12:06:12 »
Meny 1.5 stopp VV ställbart mellan 30 och 60 grader.
Sen har du
Meny 1.7 Stopp kompressor extra VV ställbart mellan 50 och 60 grader.

Meny 1.6 är väl elpatronens stopp vid exytra VV

Osså det som jag tycker saknats förrut.

Periodtid
Tex meny 1.3 maxtid för vv produktion. Den kan va bra om man har enstor ack. Särskilt på sommaren då är det bara att höja den. Då behöver ju inte befaras tempdipp inne pga lång vv tid!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!