Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hurdan L/V värmepump till golvvärme samt bruksvatten?  (läst 2681 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GeForce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Hej!
Är ganska så novis inom detta ämne så har en fråga.

Har lagt märke till att vissa L/V pumppars varmvattenbredare är indelade i lågvärme(golvvärme, nedre delen av tanken) samt högvärme(bruksvatten, övre delen av tanken). Te.x. Sanyo co2 marknadsförs på detta sätt.

I vissa bredare måst man installera en shunt för att kunna använda sig av både golvvärme och bruksvatten p.g.a temperturskillnaderna.

Stämmer detta att det finns två sånahär olika "modeller"?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hurdan L/V värmepump till golvvärme samt bruksvatten?
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2011, 07:15:17 »
CTC:s värmepumpar använder denna princip, sen är väl Sanyo CO2 ett samarbete mellan CTC och Sanyo så då blev innerdelen till denna VP av samma sort, och båda modellerna har inbyggd shunt.

Övriga modeller har oftast en växelventil i innerdelen som växlar mellan att värma varmvatten och radiatorerna. Värmen till radiatorerna går då inte via nån shunt eller tank utan direkt från VP till radiatorerna, värmen regleras genom on/off-regelring eller frekvensreglering (om det är en inverter) av kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GeForce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Tack för svaret!
Jag frågar vidare.
Lönar det sig att satsa på en sådan värmepump som använder detta system, alltså med inbyggd shunt, då man har golvvärme?
När du talar om radiatorerna i andra stycket, menar du då även golvvärme?

//Johan

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Om du har ett golvvärmesystem och vill ha en LVVP så är en R410A maskin typ Airwell ett bra alternativ. R410A funkar fint i dem applikationer när vi inte måste lyfta temperaturen så högt.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hurdan L/V värmepump till golvvärme samt bruksvatten?
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2011, 13:56:01 »
Tack för svaret!
Jag frågar vidare.
Lönar det sig att satsa på en sådan värmepump som använder detta system, alltså med inbyggd shunt, då man har golvvärme?
När du talar om radiatorerna i andra stycket, menar du då även golvvärme?

//Johan


Jepp, radiatorer/golvvärme värms på samma sätt.

Vilken modell du ska välja vill jag inte blanda mig i, det finns fördelar och nackdelar med båda varianterna.
En shunt ger jämnare framledningstemp men värmepumpar med shunt har lite sämre verkningsgrad.
CTC:s värmepump är inte heller känd för att ha obegränsat med varmvatten, fast det brukar räcka för normalhushållet.

En VP med växelventil ger ojämnare framledningstemp, speciellt vid växling mellan husvärmning/varmvattenberedning så kan dessa temperaturväxlingar ge upphov till knäppningar i värmesystemet. Växelventiler är också en vanlig felkälla till problem, de kan börja kärva och krångla efter ett tag.

Airwell har inget komplett system för värme+varmvatten, jag brukar rekommendera såna grejer till de som redan har en acktank med VVB eller väldigt gärna vill ha en sån.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GeForce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Tack för det utmärkta svaret, då vet jag vad jag skall söka efter i fortsättning.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Oh gud vad svÃ¥rt det är att fixa det CarlN.   Själva VP:n är överlägsen CTC:s färdiga lösning, och sen kan man bara bygga det som man vill.   

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hurdan L/V värmepump till golvvärme samt bruksvatten?
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2011, 18:22:21 »
Oh gud vad svÃ¥rt det är att fixa det CarlN.   Själva VP:n är överlägsen CTC:s färdiga lösning, och sen kan man bara bygga det som man vill.   

Nja, ska man ha en lösning som värmer både varmvatten och hus så är det fast kondensering som gäller för Airwell.
CTC:s lösning med bivalent shunt och är väl lite halvflytande så COP torde bli bättre?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Fast kondensering?  Nja det tror jag inte va, inte om man inte vill det :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!