Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytta med IVT HT plus??  (läst 1954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanneL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nytta med IVT HT plus??
« skrivet: 18 mars 2008, 08:24:15 »
Hej på er!

Jag undrar om man drar nytta av en IVT HT plus som kan ge 65 ºC framledningstemp i följande fall:

Ett stort hus med många panelradiatorer, alltså på gränsen till högtempsystem och eventuellt i behov av hög framledningstemp som HT plus kan leverera. Men eftersom radiatorerna är många så kommer den totala avgivna effekten från dessa vara hög. I detta fall ca 15kW vid 55/45/20. Om jag då installerar en HT plus C11 som avger säg 10kW vid 50 ºC så orkar pumpen upp i framledningstemp där radiatorerna avger 10kW? Enligt mina beräkningar ligger då temp ungefär på 45/40/20. Eller kan pumpen leverera 65 ºC vatten och man då får ut mer effekt ur radiatorerna? Jag blandar inte in någon tillskottseffekt här.

MÃ¥ste jag gÃ¥ upp i storlek pÃ¥ värmepump för att fÃ¥ nytta av högre framledningstemp? Har jag i sammanhanget missat nÃ¥got?  Sc:,h

Mvh Danne

Nibe Fighter 1135-12 kW och en kamrörsberedare KV300,
borrat 2 x 120m. Installerat oktober 2008.
Tegelvilla enplans 175m2 med inredd källare, byggt 1975.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nytta med IVT HT plus??
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2008, 09:02:49 »
På radiatorsidan ska du inte sträva efter att låta pumpen jobba med hög temperatur. Klarar du dig med 10 kW när det är som kallast, så kommer du att få ett grymt bra årsmedelvärmefaktor på din pump.

Du har nytta av HT+ om du av utrymmesskäl inte kan dimensionera volymen på varmvattenberedaren efter förbrukning. Då kan du istället ha hög temp på den inbyggda beredaren, och därigenom få lite mer volym varmvatten. Till en 11:a rekommenderar jag en separat tank oavsett förbrukning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytta med IVT HT plus??
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2008, 13:00:58 »
Om ditt hus skulle behöva uppåt 65 ºC framledningstemp då det är som kallast ute så måste elpatron hjälpa till att få upp temperaturen i ditt fall, fördelen med HT+ i så fall är att kompressorn då fortfarande står för en del av värmen.

Men som Lexus skriver så är det främst att man kan få mer varmvatten med en HT+ och den inbyggda VVB:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DanneL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytta med IVT HT plus??
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2008, 13:38:23 »
Tackar för svar!

Ang varmvattnet så är det ju alltid bra med lite extra volym, tänker inte ha bubbelbad utan endast standardkar. Lexus, menar du att C11:an är i största laget dimensionerad för den inbyggda beredaren? Skulle en E11 med separat vvb vara så mycket bättre att det försvarade den större kostnaden. Vet inte hur mycket det skiljer i pris?

Ok, så jag kommer få 65 ºC framledningstemp oavsett hur mycket effekt mina radiatorerna avger, med lite hjälp av elpatron då. Jag tänkte att begränsningen av framledningstemp låg i pumpens avgivna effekt. Säg att elpatron är bortkopplad, då kommer jag alltså inte upp i mer än 45 ºC.

Har en beräknad effekt på 13,8kW vid DUT -20. (Örebro)
Nibe Fighter 1135-12 kW och en kamrörsberedare KV300,
borrat 2 x 120m. Installerat oktober 2008.
Tegelvilla enplans 175m2 med inredd källare, byggt 1975.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Nytta med IVT HT plus??
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2008, 15:38:08 »
Pumpen kommer att kunna leverera 55 grader vid rätt dimensionering, men räcker inte det, gÃ¥r tillskottet in. Om du installerar större radiatorer, som avger en större effekt kommer behovet av  en hög framledningstemperatur att sjunka. b00k
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nytta med IVT HT plus??
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2008, 16:18:49 »
Jag tänkte att begränsningen av framledningstemp låg i pumpens avgivna effekt. Säg att elpatron är bortkopplad, då kommer jag alltså inte upp i mer än 45 ºC.

Rätt av dig. Din framledningstemp stannar vid 45°, så länge du har 20° inomhus och elpatron inte har aktiverats. Med 21° rumstemp blir framledningen 46° osv.


Citera
Lexus, menar du att C11:an är i största laget dimensionerad för den inbyggda beredaren?


Ja, jag tror det endast är 50-60 liter i yttermanteln på en inbyggd beredare. Med 10-11 kW effekt från kompressorn värmer man den volymen snabbt. Det innebär att värmeöverföringen mellan yttermanteln och innermanteln sker till största delen efter att kompressorn stannat, som i sin tur ger en ny kompressorstart inom kort tid. Naturligtvis beroende på förbrukat tappvatten.

Med badkar i huset, är valet lätt. C-modellen faller bort.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nytta med IVT HT plus??
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2008, 17:08:48 »
En C11:a i drift.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nytta med IVT HT plus??
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2008, 18:40:31 »
Med en IVT HT+ behöver man inte bry sig om radiatorerna är lite för små som är problemet med +55 maskinerna, att man kanske kommer att få 18-19 grader inne när det är -20 ute.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad DanneL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytta med IVT HT plus??
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2008, 20:22:54 »
En C11:a i drift.
Kanon! Nu har jag fÃ¥tt plugga pÃ¥ lite vad alla givare stÃ¥r för ocksÃ¥!  Thumbsup Jag förstÃ¥r ocksÃ¥ att en stor pump med för lite vattenvolym ger korta körningar. Jag har däremot lite svÃ¥rt att uttyda ur diagrammet hur det borde se ut? Du har kanske ett diagram för en mindre modell alternativt ett med separat vvb som jag kan jämföra med?

Med en IVT HT+ behöver man inte bry sig om radiatorerna är lite för små som är problemet med +55 maskinerna, att man kanske kommer att få 18-19 grader inne när det är -20 ute.

Det är nog precis så, att jag inte vet om radiatorerna är lite för små för en "vanlig" värmepump. Och jag ska installera pumpen innan jag flyttar in...
Nibe Fighter 1135-12 kW och en kamrörsberedare KV300,
borrat 2 x 120m. Installerat oktober 2008.
Tegelvilla enplans 175m2 med inredd källare, byggt 1975.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytta med IVT HT plus??
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2008, 20:39:45 »
I detta fall ca 15kW vid 55/45/20.

Har en beräknad effekt på 13,8kW vid DUT -20. (Örebro)

Stämmer detta så har du lågtempsystem och behöver troligen då inte någon HT+.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nytta med IVT HT plus??
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2008, 20:43:32 »

Du har kanske ett diagram för en mindre modell alternativt ett med separat vvb som jag kan jämföra med?


E7:a + VVB 200/90 i drift

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!