Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor till ni som kör med acktank och LV-VP..  (läst 2381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
Vilken volym kör ni på era ackar/tekniktankar?
Kör ni fast eller flytande kondersering? Isf vilken temp?
Är det rena LV-VP system, eller har ni acken för att kunna ha alterntiva värmekällor?
Värmer ni hela acken med VP'n eller har ni acken som energibuffert, och sen för över till värmeslingan eller vvb för att stötta VP'n när det är (som nu snorkallt)?

Har frÃ¥gat lite tidigare runt detta, men nu är det snart skarpt läge att specificera och bygga upp en ny anläggning!  tummenupp
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Frågor till ni som kör med acktank och LV-VP..
« Svar #1 skrivet: 14 december 2012, 09:32:17 »
Jag har en 500 liters arbetstank. VP värmer hela tanken. Eller egentligen övre halvan men det blandas en del ändå. Men det är enbart för att jag har en vattenmantlad kamin. Jag kör flytande så gott det går med shunt på tanken.
Men det resulterar ju att jag fÃ¥r köra nÃ¥gra (ca 3 ) grader över än vad jag hade behövt utan tank. Men det sker bara pÃ¥ slutet i körningen. Jag loggar inte mer än att jag kollar till det ganska ofta. Det ser ut som det är en mindre stund VP ligger över Börvärdet för framledningen.  Det fina med tanken vid nästa VP byte är att jag kan sätta in en rejäl vp. Idag har jag en 10 kw som är för klen. Nästa bör vara en 14-16 kw luft vatten. Om inte frugan godkänner att vi satsar mer och sätter in bergvärme ^-^.  Jag ligger som sämst pÃ¥ ca 12 starter per dygn. Jag har en till 500 liters tank med 300 liters beredare.
Jag förvärmer VV i arbetstanken med slinga uppe och nere innan det går in i VVB. Jag utrusta även tanken med solslinga i fall att. Det är dock svårt att motivera solpaneler för att göra VV på sommaren när man har en LV maskin som redan går billigt på sommaren.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Frågor till ni som kör med acktank och LV-VP..
« Svar #2 skrivet: 14 december 2012, 09:52:48 »
Jag har 2 ggr 500 liter. Den ena tanken är en ren radiatortemptank som jag kör topp botten med VP. Den andra, huvudtanken, förvärmer via VP vattnet via två anslutnignar i botten och slutvärms i toppen till vv-temp (elpatron - back up också). VV prod sker via två slingor - förvärme i botten och slutvärme i toppen. Denna tank har även en solslinga- all värme varmvatten april/maj till september + tillskott övriga månader. Om det är för kallt ute (typ nu) så spetsas radioatorvattnet från den tank jag har för VV-produktion via en 4-vägs biv shunt - allt sker automatiskt. Dessutom kan jag köra min vedpanna (gör det nu) för att värma vv/spetsvärme med ved istf el - går mycket lite ved.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Frågor till ni som kör med acktank och LV-VP..
« Svar #3 skrivet: 14 december 2012, 10:15:21 »
Acktank EcoTank (ca 350 l) som bara värms av kökspannan (ved) när det är så kallt att VPn stannat (just nu -10 eller kallare). Därifrån pytsas varmvatten över i lagom takt till EcoEl så länge vattnet i EcoTank är varmare än i EcoEl.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Frågor till ni som kör med acktank och LV-VP..
« Svar #4 skrivet: 14 december 2012, 11:53:19 »
Acktank EcoTank (ca 350 l) som bara värms av kökspannan (ved) när det är så kallt att VPn stannat (just nu -10 eller kallare). Därifrån pytsas varmvatten över i lagom takt till EcoEl så länge vattnet i EcoTank är varmare än i EcoEl.

Är det ditt Eco-system som avgör hur energin ska slussas runt, eller har du ngt separat styr för det.

För en som är van vid en vp som ger överskott även under -20 så känns det lite skumt med en VP som stängs redan vid -10.. Det är väl ett av mina krav, att VP'n ska klara Svenska vintertemperaturer.
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Frågor till ni som kör med acktank och LV-VP..
« Svar #5 skrivet: 14 december 2012, 11:55:30 »
Jag har 2 ggr 500 liter. Den ena tanken är en ren radiatortemptank som jag kör topp botten med VP. Den andra, huvudtanken, förvärmer via VP vattnet via två anslutnignar i botten och slutvärms i toppen till vv-temp (elpatron - back up också). VV prod sker via två slingor - förvärme i botten och slutvärme i toppen. Denna tank har även en solslinga- all värme varmvatten april/maj till september + tillskott övriga månader. Om det är för kallt ute (typ nu) så spetsas radioatorvattnet från den tank jag har för VV-produktion via en 4-vägs biv shunt - allt sker automatiskt. Dessutom kan jag köra min vedpanna (gör det nu) för att värma vv/spetsvärme med ved istf el - går mycket lite ved.

Vad har du för uttemp på tappvarmvattet? Å sköter den själv om att shunta in värmen från vedpannan, eller måste du själv ställa om när du eldar?
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Frågor till ni som kör med acktank och LV-VP..
« Svar #6 skrivet: 14 december 2012, 16:03:18 »
Är det ditt Eco-system som avgör hur energin ska slussas runt, eller har du ngt separat styr för det.

För en som är van vid en vp som ger överskott även under -20 så känns det lite skumt med en VP som stängs redan vid -10.. Det är väl ett av mina krav, att VP'n ska klara Svenska vintertemperaturer.

Det är en separat styrning, CTC:s solstyrning, som sköter både samspelet mellan vedpannan och EcoTank, och samspelet mellan EcoTank och EcoEl.

Vi har lite för små radiatorer på nedervåningen, vilket gör att det krävs så hög framledning att VPn bara kan gå till -10. Jag räknar med att ett byte till större radiatorer kommer att sänka brytpunkten till -15 eller lägre.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Frågor till ni som kör med acktank och LV-VP..
« Svar #7 skrivet: 14 december 2012, 22:14:04 »
Vad har du för uttemp på tappvarmvattet? Å sköter den själv om att shunta in värmen från vedpannan, eller måste du själv ställa om när du eldar?

Jag brukar ligga på strax över 60 när jag spetsar med el. Om jag ruskar igång vedpannan så laddar laddomaten rätt tank. När den är fylld spiller den över via botten till radiatortanken, Här får man var lite diplomat så man inte laddar värmepumpen med 80C vatten - men det brukar inte vara något problem - det går inte mycket ved för att spetsa upp 500 literstanken - helst när man man bara spetsar lite mot radatorerna från denna tank.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!