Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerad VP?  (läst 9400 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonas_pettersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Underdimensionerad VP?
« skrivet: 11 januari 2011, 16:59:51 »
Den 15 oktober 2010 bytte min farfar ut sin kombipanna frÃ¥n -91  ved/olja mot en Nibe f1126-6.
Nu är det sÃ¥ att elpatronen gÃ¥r in redan när det är runt nollan ute, vilket gör att det har blivit väldigt dyrt dom här mÃ¥naderna den har varit inkopplad. Enligt installatören ska den vara rätt dimensionerad, och enligt hans beräkningar ska tillskottet gÃ¥ in vid -8 grader. Dut pÃ¥ -21, bor i Trollhättan, framledning vid dut: 55, retur 45. Totalt effektbehov värme  8,1 Kw.

Huset är ett 1,5-plans timmerhus från 1931. Dom satte på tegelfasad 1973.
Uppvärmd yta är 135m2. Plus en uppvärmd källare på ca 15m2 där VP'n står. Inomhustemperatur ligger på mellan 20 till 21 grader.
Innan eldade han ca 30 m3 ved/år. ej staplat mått. Eller 3-3,5 m2 olja (fram till 1990).

Pumpen är nu inställd på kurva 9. Med en förskjutning på +3 grader. Cirkpumpen på köldbäraren står på ettan, och där är ett delta på ca 3 grader (0,9 in och -2,1 ut) (jordvärme). Gradminuterna står på Start vp 130, och start tillskott 900, med 100 mellan tillskottsstegen.


Cirkpumpen till radiatorerna står nu också på ettan. Se bifogad tabell (om jag lyckas få den infogad).

Skulle någon kunna hjälpa till och räkna energibehovet på huset, och kolla om det stämmer mot vad min installatör säger.
« Senast ändrad: 11 januari 2011, 17:01:47 av Jonas_pettersson »

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Underdimensionerad VP?
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2011, 17:49:14 »
Tror kåken snarare kan ligga runt 10 kW toppeffektbehov, kanske lite mindre. Ventilation? Fönster? Takiso?

 VP-n ger drygt 5 kW vid 55 grader fram. Tycker det lÃ¥ter osannolikt att den ska klara sig till -8 utan tillskott. GÃ¥r kompressorn konstant vid minusgrader?
« Senast ändrad: 11 januari 2011, 17:55:56 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Jonas_pettersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Underdimensionerad VP?
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2011, 18:14:14 »
Ventilationen är självdrag. Många fönster är bytta till treglas, finns ett par tvåglas kvar. Takisoleringen vet jag faktiskt inte.
kompressorn går konstant.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Underdimensionerad VP?
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2011, 19:00:44 »
Kollar man på temperaturdata för Trollhättan dagarna i tabellen verkar det som att hans beräkning av framledning vid DUT är sådär, jag skulle tro att fram behöver bli mer än 60° vid -21 ute.

Hur varmt har han i källaren? 21°? Då går det mycket energi där. Vet du om det isolerades något under nya fasaden?

Ja, som sagt tycker jag det låter klent, magkänslan säger en 8a. Det finns några här på forumet som sitter på dimensioneringprogram, förhoppningsvis är någon sugen på att köra lite med dina siffror.

Du hade förresten nästan 150 timmars vp-drift under tvÃ¥ dagar över jul  ;)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad VP?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2011, 19:37:24 »
Klimatet i Trollhättan och Stockholmstrakten bör vara rätt lika. 3-3,5 m3/år olja, det är vad min oljepanna skulle ha dragit om den inte hade varit tilläggsisolerad. Då är en pump som ger lite över 5 kW för liten om dessutom källaren där pumpen står nu är uppvärmd. Tidigare var det ju pannförlusterna som värmde det utrymmet. En dåligt isolerad källare slukar mycket värme. Jag tror det är där som en stor del av kalkylfelet ligger. Installatören skulle ha räknat med högre verkningsgrad på pannan.

Det var 265 timmar tillsats 9 dec - 9 jan. Jag hade 308 timmar under december. Min pump klarar ca -3 grader ute som jämförelse.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Underdimensionerad VP?
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2011, 20:50:36 »
Är inte sÃ¥ hemskt insatt, men vi kikade pÃ¥ en kompis bergvärmepump i helgen. Han skaffade den vÃ¥ren 2004 och den hade hittils gÃ¥tt 253h pÃ¥ tillskott. Kommer ihÃ¥g att jag tyckte/trodde det var en nÃ¥got liten storlek pÃ¥ VPn...men den mÃ¥ste ha varit kanonrätt. 

Tabellen visar ju ett tillskott på nästan lika mycket på en enda månad som min polare på nästan sju år!!! (å då e det nästan vid polcirkeln...)
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Underdimensionerad VP?
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2011, 20:59:38 »
Gjorde VP'n värme vid alla avläsningar i tabellen?
Om så tycker jag tempdiffen mellan fram- och returledning är lite väl liten.
Kan det finnas nån radiator som kortsluter?
Tempdiff vid uppvärmning bör vara mellan 5-10 ºC. Helst 7-8 ºC enligt experna här.

<Labold> har skrivit en bra instruktion om hur man går tillväga när man stryper in radiatorer.
Hittar det inte, men Labold vet nog :)

Detta kanske kan leda till en lägre framledningstemperatur som i sin tur ger en lägre värmekurva som i sin tur gör att VP orkar med nån eller några grader kallare utan eltillsats.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerad VP?
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2011, 21:01:17 »
Detta är en intressant frÃ¥ga.  Tror de flesta som köper en VP att den ska klara -20 utan spets, bara för att en kompis VP gör det?

Skulle definitivt vara roligt att höra vad ni tycker om detta.

Allt hänger ju på dimensioneringen, och då får man instruera säljaren att dimensionera på det sättet.
Eller tycker ni att man ska behöva det?

LÃ¥t höra vad ni tycker  :) *vinkar*  

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Underdimensionerad VP?
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2011, 21:29:57 »
tog du inte in fler offerter?...och isåfall visade dom samma resultat?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad VP?
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2011, 21:34:40 »
Jag tycker att om installatören skriver att pumpen skall klara att hålla huset varmt ner till -8 och det sen visar sig bli 0, då har man rätt att vara missnöjd. Det blir stor skillnad på behovet av tillsatsel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerad VP?
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2011, 21:39:29 »
DÃ¥ tycker vi samma Roland :)

Jag vill veta vad folk köpte. Vi ser ju denna typ av fråga varje dag.


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Underdimensionerad VP?
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2011, 23:25:41 »
Jag ser att det finns en problematik i det här med dimensionering vad gäller försäljning till privatpersoner.

Värmepumpsbranschen som helhet tjänar antagligen på att värmepumpen upplevs som ett pengasparande alternativ till elpanna, dvs ett rent snyggt skåp som bara ställs dit och sköter om husets värme och varmvatten. Branschen har inget intresse av att värmepumpar framstår som något som man måste lägga ner en massa jobb på för att få den att funka bra, eller att man ska behöva anpassa värmesystemet i övrigt.

Installatören är en del av värmepumpsbranschen och delar alltså till viss del branschens intresse ovan. Men firman är också mer intresserad av att sälja kompletterande tjänster som komplettering av radiatorsystem, arbetstankar, injustering mm. De kan också nå konkurrensfördelar genom att framstå som mer kunniga än andra firmor, vilket de förstås gör om de diskuterar dimensionering och vp-s driftförhållanden på ett intelligent sätt med kunden. Men de får inte framstå som för jobbiga, eftersom de flesta kunder är okunniga som köpare och antagligen tycker det är ganska skönt med den där säljaren från andra firman som är 10000 billigare men ändå lovar att allt kommer funka kanon.

I det aktuella fallet kunde man ju önska sig att installatören satt sig ner med trådskaparen och diskuterat dimensioneringen, kanske tagit fram ett par energiberäkningar med olika vp-effekt, diskuterat osäkerheterna med de gamla förbrukningsuppgifterna och utfallen om hans uträkningar är fel mm. Jag är dock inte säker på att detta hade gjort att han fått jobbet hos 9/10 liknande potentiella vp-köpare. Vi som hänger här på forat och är vp-nördar får väl inse att den stora massan av villaägare inte har någon som helst lust att sätta sig in i hur deras vp funkar, och att det är den stora massan som de flesta värmepumpssäljare ändå inriktar sig på.

I övrigt hÃ¥ller jag med Roland, -0 mot -8 är stor skillnad. 61-62 fram vid DUT mot 55 fram vid DUT är ocksÃ¥ stor skillnad. Sen om det är tillräckligt risigt räknat för att en reklamation ska vara realistisk vet jag inte, det beror pÃ¥ vad som stÃ¥tt skrivet  i den godkända offerten samt vilka löften som givits, detta vet bara trÃ¥dskaparen. Antar att även denna säljare har finstilt i botten av energikalkylen...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Jonas_pettersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Underdimensionerad VP?
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2011, 08:45:21 »
Citera
Gjorde VP'n värme vid alla avläsningar i tabellen?
Om så tycker jag tempdiffen mellan fram- och returledning är lite väl liten.
Den gjorde värme!

Citera
Skrivet av: Nisse-Gurra 
Infoga citat
tog du inte in fler offerter?...och isåfall visade dom samma resultat
Vi tog in sammanlagt tre offerter. En från IVT, har för mig att han räknade på en 7c. och en kom från CTC. Ska ta och leta upp dom och se deras beräkningar.

Jag har gått runt och känt med handen på radiatorerna och dom är varmare upptill än nertill, men bara ett par grader (alltså knappt kännbart med handen) Ska låna en ir-termometer och mäta riktigt. Det är ett tvårörssystem med grova rör. När man eldade så självcirkulerade vattnet.

Citera
I det aktuella fallet kunde man ju önska sig att installatören satt sig ner med trådskaparen och diskuterat dimensioneringen, kanske tagit fram ett par energiberäkningar med olika vp-effekt, diskuterat osäkerheterna med de gamla förbrukningsuppgifterna och utfallen om hans uträkningar är fel mm.
Skulle han gjort det så hade valet varit enkelt. då skulle vi naturligtvis valt en 8'a med en gång. Det skiljer inte många tusenlappar mellan dom.


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Underdimensionerad VP?
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2011, 09:29:04 »
<Labold> har skrivit en bra instruktion om hur man går tillväga när man stryper in radiatorer.

Jag misstänker att du menar de inlägg jag skrev i den här tråden:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38365.0;all
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad VP?
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2011, 10:46:26 »
Det som stör mig i det här fallet är att installatören måste ha installerat en radiator i pannrummet uppenbarligen utan att tänka på att den kommer att ta värme från pumpen som tidigare täcktes av pannförluster. Jag har aldrig sett ett pannrum för en olje- eller vedpanna där det har funnits en radiator. En panna kan läcka upp till en halv kW. Pannrumsradiatorn borde ha fått installatören att tänka till men han kanske tyckte det var marginellt.

Var oljeförbrukningen upp mot 3,5 m3/år skulle jag ha valt en pump som hade gett 7 kW ändå.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!