0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag försökte finna en tråd men lyckades inte trots att det säkert finns en sådan..Vi har nyligen fått en VP (NIBE F1245 6KW) installerad och hela huset konverterat till vattenburet.Installatören gjorde ett fenomenalt jobb utan strul hela vägen och lämnade oss med flaggan i topp.Dock har vi märkt att det i vissa radiatorer och främst på nedervåningen håller nästan 10 grader lägre temp än på övervåningen när dessa är ostrypta.Jag har luftat överallt men nedervåningens radiatorer verkar helt luftfria medans det pyser lite där uppe.Jag har även efter lufting fyllt på så att trycket inte sjunker.Vad jag kan se så är "Stig" och "Retur" rättkopplat på alla radiatorer.Skillnaden mellan Stig och retur är oftast bara runt 4-5 grader så det borde inte vara något fel i VP eller?Jag har även provat att höja cirkulationspumpen i F1245 an till 80% men den började klaga på för hög kondens (troligen för hög värme på returen) så jag tordes inte gå högre än så.Är det någon som har bra tips till en nybörjare??Fridens Liljor!
Oh my god! ThumbsupDet var inte dåligt vad mycket info man kan få om man bara frågar!Alla dina antaganden var korrekt också !Nu en troligen ytterst dum följdfråga, när du säger "strypa" så menar du alltså inte att jag ska använda termostaterna utan det medföljande plastvredet (locket) som kom med radiatorerna eller?Tänkte först att det gör exakt samma sak men så är det ju förstås inte, en termostat reglerar ju hela tiden strypningen till inställd temp... eller.En IR-Termometer har jag men varför ska jag tejpa, är det enklare att läsa av mot rören då?
Hur varmt vatten kör du ut på systemet
Citat från: smurfen72 skrivet 25 december 2010, 19:26:53Hur varmt vatten kör du ut på systemet Det står på max 60 men det beror ju på kurvan och utetemperaturen, just nu ligger jag på 53 och det är -6 ute, det lämnar kanske inte så mycket över till när det blir -25 (bara 7 grader till att ge innan topp) så frågan är hur jag ska få ut maximalt ur radiatorerna?Sänkte nu från 80% på cirkulationen till 70% för jag låg på bara 4 graders skillnad på in/ut, höjde samtidigt tre grader på +- 10 graders skalan så nu får vi se om jag får för hög kond igen.Gonatt och fridens liljor!
Är den/de minst gynnade radiatorn/erna helt öppna?Japp! Dessa två (kök och V-rum) är helt öppna.Är alla termostater bortskruvade från radiatorerna?Alla termostater är borta. Ligger alla radiatorer mellan 5-10 grader i diff?
Hej detta är kopierat från Bosch/IVT s manual för driftsättning.Är lite fundersam över den text som jag fetmarkerat.javascript:void(0);10.5 Kontroll efter driftsättningFör att anläggningen ska fungera optimalt är det viktigtatt temperaturdifferensen på varma sidan kontrolleras.Det rekommenderade värdet är mellan 5-10 °C.För att kontrollera differensen:B Läs av givare T8 (värmebärare ut) och T9 (värmebärarein).Utförs driftsättning vid låg utetemperatur (under 0 °C)ska temperaturdifferensen vara mellan 5-7 °C.Utförs driftsättning vid utetemperatur över 15 °C skatemperaturdifferensen vara mellan 8-10 °C.Flödet över värmesystemet ska vara så stort att hela radiatornhålls varm för att maximera den värmeavgivandeytan. Detta håller ner framledningstemperaturen
har läst hur man balanserar rad systemet, lät roligt och tidsödande..men är det lika viktigt att ha minst 5 grader diff på in och ut från radiatorerna om man har en elpanna ?
Jag har skruvat upp strypningarna nuigen för det kan ju inte varit rimligt att alla radiatorer stod på 1. och
Vad är "1" och varför är inte det rimligt?Känner du att du måste strypa orimligt mycket överallt, kanske det är mat på att ta en titt på inställningarna för c-pumpen?
Eller vänta till vintern Var inte justeringen dom gjorde bra eller
Du får väl fortsätta strypa de varma raddarna då? Du har ju själv konstaterat att tempen i den kalla ökar när du stryper de varma, dvs du gör rätt.
Skulle ju krävas enorma strypningar.Frågan är om det inte borde sitta någon strypsak direkt på slingans rör eller något så jag stryper allt redan vid t-kopplingen...för annars är alla radiatorer nere på max strypning - igen...
Är den kalla radden fullt öppen? Det ska den naturligtvis vara.Vet du hur rören är dragna, finns det nån chans att det står luft kvar i systemet och bromsar?Kalla radden var på näst högst flöde, ändrade nu till högsta...Edit:Förresten, du har en push sitter på golvvärmen va? Vad har du för diff över den? push.. jag kommer bara åt att mäta på plaströren som kommer upp från golvet och då är det bara 1 grad i diff..Edit2:Sen vill jag även påpeka att när diffen är för liten ska man strypa. När den är för stor ska man öppna. Det är lätt att göra en rejäl tankevurpa här, om man inte tänker... det är möjligt att jag gjort denna tankevurpa nyligen men det tänker jag ALDRIG erkänna! Um, okej, är du säker?För jag har strypt de med för hög diff, och ökat flödet på de med förliten diff.... ökar jag borde det ju ge mer värme, å mja, um.... hum...
push.. jag kommer bara åt att mäta på plaströren som kommer upp från golvet och då är det bara 1 grad i diff..
Um, okej, är du säker?För jag har strypt de med för hög diff, och ökat flödet på de med förliten diff.... ökar jag borde det ju ge mer värme, å mja, um.... hum...
Men vilket krångel, räkna ut tryckfallen i systemet och få fram de kv-värden du behöver för varje radiator. Mycket jobb att göra det manuellt men det finns ju program, t ex : http://www.purmo.com/se/purmo-master.htm (Funkade bra för mig, trots att jag inte har just sådana radiatorer, valde de med ung samma mått/effekt.)Sedan kan du ev justera om du inte är nöjd med någon enstaka radiator. I mitt fall har jag 6-lägen på strypningen, ibland hamnar man mitt emellan och får välja högre eller lägre värde.Detta borde installatören har gjort åt dig från början...