Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eleffekt och effektbegränsning  (läst 3412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Eleffekt och effektbegränsning
« skrivet: 19 december 2009, 15:51:34 »
Har följt diskussionen om vilken effekt den övre elpatronen skall ställas in på och har en del funderingar.
6 kW rekommenderas om man har en huvudsäkring på 16 A. Har man en högre huvudsäkring så kan man höja till 9 kW.
Men enligt min mening så är det väl inte huvudsäkringen som är avgörande. Det måste väl vara hur Ecoel och Ecoair är säkrade.
Jag har en huvudsäkring på 20 A, men EcoEl 1550 plus EcoAir 107 är säkrad med 16 A (gjort av installatören).
Detta innebär att min effektbegränsare kopplas in först när uttagen effekt överstiger 20 A,  men eftersom EcoEl plus EcoAir är säkrad med 16 A, sÃ¥ kommer ju 16 A-säkringarna att gÃ¥, om bÃ¥de elpatronen i övre och undre pannan kopplas in samtidigt
Om tex övre elpatronen kopplas in med 9 kW och den undre med 6 kW (om EcoAir har stoppat).
6 plus 9 kW motsvarar enligt CTC ett strömuttag på 21,6 A, vilket således är högre än huvudsäkringen på 20 A. Effektbegränsningen skall då kopplas in.
Men eftersom EcoEl plus EcoAir endast är säkrat med 16 A, så kommer säkringarna att gå innan effektbegränsningen kopplas in.
Frågan är om 16 A ens räcker för 6 kW på övre elpatronen. 6 kW plus 6 KW på nedre elpatronen ger enligt CTC ett effektuttag på 17,3 A, men det klarar väl 16 A kanske.
Lösningen kan naturligtvis vara att säkra EcoEl med 20 A eller ställa in effektbegränsningen till 16 A.
Men som sagt var, man kan inte enbart titta på huvudsäkringen.
Tänker jag fel eller ??
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eleffekt och effektbegränsning
« Svar #1 skrivet: 19 december 2009, 16:57:26 »
Säkrar man EcoEl-EcoAir med lägre säkring i centralen än huvudsäkringen, så bör man väl sätta effektbegränsningen efter säkringen i centralen.
Jag har 16A både som huvudsäkring och i centralen.
Jag tror att man vanligtvis säkrar EcoEl med samma säkring som huvudsäkringen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eleffekt och effektbegränsning
« Svar #2 skrivet: 22 december 2009, 21:11:57 »
Ska man ha selektivit i sin elanläggning så ska man ha större huvudsäkring än vad man har för VP:en. Har man samma storlek så kommer huvudsäkring som regel att lösa ut för att man redan har en belastning på hushållet. Undantag kan vara de som har fasadmätarskåp med huvud säkringar på sitt hus, och det är kallt ute (-5,-10gr) så kan man ligga på en belastning på 25-30A för 16A säkring under 1/2 timme. Har man en belastning på 20A på huvudsäkringarna hela tiden så kommer inte att lösa ut överhuvud tagit.
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Eleffekt och effektbegränsning
« Svar #3 skrivet: 22 december 2009, 21:30:26 »
Ska man ha selektivit i sin elanläggning så ska man ha större huvudsäkring än vad man har för VP:en. Har man samma storlek så kommer huvudsäkring som regel att lösa ut för att man redan har en belastning på hushållet. Undantag kan vara de som har fasadmätarskåp med huvud säkringar på sitt hus, och det är kallt ute (-5,-10gr) så kan man ligga på en belastning på 25-30A för 16A säkring under 1/2 timme. Har man en belastning på 20A på huvudsäkringarna hela tiden så kommer inte att lösa ut överhuvud tagit.

Men om den är "korrekt" installerad har man även kopplat in strömkännaren, vilket begränsar elpatronerna utifrån belastningen på huvudsäkringarna, och då kan du utan problem ha 25A på pannans säkringar men 16A på huvudsäkring.

EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!