Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energiundersökning: Tillaga morötter  (läst 3607 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sevil223

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Energiundersökning: Tillaga morötter
« skrivet: 09 maj 2015, 16:49:43 »
Hej
[/b]

Jag har valt att göra en energiundersökning om hur mycket energi det går åt när man tillagar en grönsak, i detta fall morötter. Alla morötter i denna energiundersökningen har samma storlek, så att tillagningen blir jämt.

Koka: 1L vatten i en medium kastrull på den minsta plattan. (4:e värmeelementet, effekt, kW
1.2 kW)
Steka: I en tefalpanna på den största plattan. (1:a värmeelementet, effekt (kW)
1.8 kW)
Ugnsbaka: 200C (Energiförbrukning konventionell värme (kWh)
0,89 kWh)

Nu undrar jag, hur gör man uträkningen?
Låt oss säga att alla morötter tillagas på 20 minuter.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Energiundersökning: Tillaga morötter
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2015, 19:02:45 »
Om du är ute efter att hitta den energisnÃ¥laste modellen bör du nog inkludera test med tryckkokare ocksÃ¥. 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad redholm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Energiundersökning: Tillaga morötter
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2015, 21:19:51 »
Föresätter du att ugn och plattor gÃ¥r pÃ¥ fullt hela tiden sÃ¥ är det väl enkelt att räkna.  Om de har termostater och reglerar sig själva är det omöjligt att räkna inte tillräckligt med information.

En enkel uppskattning är att mäta tiden för att tillaga morötterna som du vill ha dem.  effekt x tid ger dig energiförbrukning. 

Sen kan du komma på saker som förbättrar/optimerar som lock etc.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Energiundersökning: Tillaga morötter
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2015, 22:04:40 »
värm en liter vatten i en vattenkokare .......som du sedan häller över grönsakerna....i en kastrull med lock. 
Om de blir mjuka av eftervärmen....så är det nog energieffektivt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Energiundersökning: Tillaga morötter
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2015, 23:33:59 »
Nej nej, lägg inte grönsakerna i vatten då försvinner smaken!
EnergisnÃ¥last  vet jag inte men absolut godast grönsaker fÃ¥r du om du Ã¥ngar dem, vi har en grej för det, gjord i bambu, tror den kommer frÃ¥n Kina, man kokar vatten i en kastrull och ställer den ovanpÃ¥ med grönsakerna i och lägger pÃ¥ det fina flätade bamulocket, har tvÃ¥ lager sÃ¥ du kan Ã¥nga tvÃ¥ sorter samtidigt.
Kan nån räkna energiåtgång så gärna det, vattnet ska koka typ 5-7min. Morötterna kanske behöver lite längre tid?

PS jo det var sant, det är en mycket energisnål metod när du kokar t.ex potatis i grytan under grönsaksbehållaren, i princip går det inte åt någon energi alls eftersom du i alla fall måste koka potäterna! DS
« Senast ändrad: 10 maj 2015, 08:16:46 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad sevil223

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energiundersökning: Tillaga morötter
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2015, 15:38:38 »
Nej nej, lägg inte grönsakerna i vatten då försvinner smaken!
EnergisnÃ¥last  vet jag inte men absolut godast grönsaker fÃ¥r du om du Ã¥ngar dem, vi har en grej för det, gjord i bambu, tror den kommer frÃ¥n Kina, man kokar vatten i en kastrull och ställer den ovanpÃ¥ med grönsakerna i och lägger pÃ¥ det fina flätade bamulocket, har tvÃ¥ lager sÃ¥ du kan Ã¥nga tvÃ¥ sorter samtidigt.
Kan nån räkna energiåtgång så gärna det, vattnet ska koka typ 5-7min. Morötterna kanske behöver lite längre tid?

PS jo det var sant, det är en mycket energisnål metod när du kokar t.ex potatis i grytan under grönsaksbehållaren, i princip går det inte åt någon energi alls eftersom du i alla fall måste koka potäterna! DS
Kan hålla med att morötterna tappar lite smak med kokning, personligen gillar jag att ugnsbaka dem i lite olivolja.

Det jag vill komma fram till med energiundersökningen är vilket sätt är mest energisnålt bland kokning, ugnsbaka och steka? Då måste jag naturligtvis visa det med en uträkning förstås.

Utloggad sevil223

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energiundersökning: Tillaga morötter
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2015, 15:45:32 »
Föresätter du att ugn och plattor gÃ¥r pÃ¥ fullt hela tiden sÃ¥ är det väl enkelt att räkna.  Om de har termostater och reglerar sig själva är det omöjligt att räkna inte tillräckligt med information.

En enkel uppskattning är att mäta tiden för att tillaga morötterna som du vill ha dem.  effekt x tid ger dig energiförbrukning. 

Sen kan du komma på saker som förbättrar/optimerar som lock etc.
Jag kommer tillaga dem separat, då jag behöver veta energiförbrukningen på dessa alternativ.
Jag måste då börja med att mäta tiden på hur länge det tar för att vattnet ska koka, 1l kan ta en bra 6-7 minuter, och då måste jag ha med hur mycket energi det tar att koka upp vattnet + när morötterna kokar.
Nu undrar jag bara hur uträkningen ser ut.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Energiundersökning: Tillaga morötter
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2015, 16:25:27 »
Lägger du i morötterna i kallt vatten behöver du inte koka dom lika länge, och det är ju själva kokandet (fasomvandlingen) som tar mest energi
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Energiundersökning: Tillaga morötter
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2015, 17:40:47 »
behöver man kokrörelsen för att färdigställa rätten så spar man massor av energi genom att koka under lock där det är möjligt.


Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Energiundersökning: Tillaga morötter
« Svar #9 skrivet: 10 maj 2015, 19:16:48 »
Lägg dom i en skyla vatten kör i mikron full fart 4 1/2 minut
färdigt
bevarad smak och vitamin
på med flingsalt o smör/olivolja
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad redholm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Energiundersökning: Tillaga morötter
« Svar #10 skrivet: 10 maj 2015, 22:08:35 »
Eftersom trÃ¥den förvandlats till vad som smaker bäst eller vad man tro tar minst energi.  FöreslÃ¥r jag rÃ¥a hand rivna morötter.  Gott och ingen energi för arbetet räknas som motion  tummenupp

Mycket svårt att räkna men går att mäta med amp mätare klocka och lite arbete. Problemet är vad är lika tillagade morötter? Ska dom vara lika mjuka? Jag gillar mina rå-stekta ganska råa men vill ha de förångade mera tillagade och ugnsbakade någonstans mittemellan.

Utloggad sevil223

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energiundersökning: Tillaga morötter
« Svar #11 skrivet: 11 maj 2015, 21:40:55 »
Eftersom trÃ¥den förvandlats till vad som smaker bäst eller vad man tro tar minst energi.  FöreslÃ¥r jag rÃ¥a hand rivna morötter.  Gott och ingen energi för arbetet räknas som motion  tummenupp

Mycket svårt att räkna men går att mäta med amp mätare klocka och lite arbete. Problemet är vad är lika tillagade morötter? Ska dom vara lika mjuka? Jag gillar mina rå-stekta ganska råa men vill ha de förångade mera tillagade och ugnsbakade någonstans mittemellan.

Detta är en skolprojekt som jag gör.
Kokta morötter bör vara mjuka så att man kan göra mos utav dem
Ugnsbakade, någorlunda knapriga inne.
Stekta, antagligen samma som ugnsbakat, om man tar den i låg värme.

Uppgiften ska inte vara mer komplicerat än så.
Man ska göra uträkningen, se hur mycket energi det går åt samt omvandla det till hur mycket kostnaden blir, sedan gör man en statestik utav det hela!

Utloggad redholm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Energiundersökning: Tillaga morötter
« Svar #12 skrivet: 12 maj 2015, 01:40:51 »
OK, laga till morötterna som du gillar dem.  Mät tiden och uppskatta effekten, skriv upp alla antagen.

Tror inte att det är så noga att få allting 100% rätt eftersom energi kostnaden är mindre än råvaru priset some är mindre än arbets kostnaden.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!