Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: säljer Rickard mail adreser?  (läst 7742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ankhati

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
säljer Rickard mail adreser?
« skrivet: 05 juni 2007, 10:35:56 »
Jeg tror att Rickard har såld min mail till XXXXXXX?
« Senast ändrad: 06 juni 2007, 13:50:58 av Rickard »

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: säljer Rickard mail adreser?
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2007, 11:24:02 »
Köp tillbaka den då....

F-låt, retas bara.

Jag tror inte att richard sålt någon mailadress till någon..?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Ankhati

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: säljer Rickard mail adreser?
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2007, 15:03:48 »
Konstigt nog spammas jag numera av XXXXXXX, kan bara undra vart just de har fått min mail adress.
« Senast ändrad: 06 juni 2007, 13:51:26 av Rickard »

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: säljer Rickard mail adreser?
« Svar #3 skrivet: 06 juni 2007, 00:18:59 »
Jag törs nästan våga huvudet på att rickard inte säljer en enda epost adress, se bara hans egen tråd om spam var den nu var.

Nu har du chansen, det är ett svenskt företag så jag tror du har alla möjligheter att lyckas med detta,
http://www.epostreklam.konsumentverket.se/

Är det 20-30 pers här på forumet som besväras av dem så kan ni passa på att rapportera spamen till
http://www.spamhaus.org/ & http://www.spamcop.net/
och med lite tur få dem på en blacklist och därmed störa samtlig mailtrafik från XXXXXXX till alla mottagare av deras epost som använder spamfiltrering.
Det tar sin stund att bli bortplockad frÃ¥n en blacklist samt att alla filter som använder blacklisten ska uppdateras  >:D

Utöver detta kan du passa på att titta i headers på mailen vilken ISP de använder och skicka an anmälan till abuse@(den isp som mailet härstammar ifrån) så har du ställt till med ännu mer stök för dem...

Edit: tog bort några tips som var för elaka.
« Senast ändrad: 06 juni 2007, 13:52:21 av Rickard »
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: säljer Rickard mail adreser?
« Svar #4 skrivet: 06 juni 2007, 00:57:03 »
Innan man gör alla dessa drastiska metoder så kan han ju maila dem och fråga var dom fått adressen ifrån och varför dom mailar. Det kan ju faktiskt vara så att han har mailat dom innan, eller att det helt enkelt blivit ett misstag nånstans...
« Senast ändrad: 06 juni 2007, 13:52:44 av Rickard »

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: säljer Rickard mail adreser?
« Svar #5 skrivet: 06 juni 2007, 11:18:29 »
Innan man gör alla dessa drastiska metoder så kan han ju maila VKG och fråga var dom fått adressen ifrån och varför dom mailar. Det kan ju faktiskt vara så att han har mailat dom innan, eller att det helt enkelt blivit ett misstag nånstans...

Varför?
Du är i din fulla rätt att vidta de ågärder som nämns ovan, VKG har det fulla ansvaret för utskicken. Oavsett om det har blivit ett misstag där så ska man knappast känna sig utsatt för spam vid ett normalt misstag.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: säljer Rickard mail adreser?
« Svar #6 skrivet: 06 juni 2007, 13:50:11 »
Jeg tror att Rickard har såld min mail till xxx?

Jag har som sagt aldrig sålt några e-postadresser, men med tanke på vilken e-postadress du har gissar jag att det kan vara någon på ditt eget företag som sålt eller vidareförmedlat dem (kanske som en väntjänst).
Du kanske skulle kolla med dina arbetskamrater om de också fått e-post av dem.

Å andra sidan, även detta med tanke på din e-postadress, så kan det handla om att du har intresse av att svartmåla företaget ifråga.
(även om jag inte tror det)
I vart fall är detta ett exempel på ett inlägg som jag egentligen borde plocka bort, jag väljer istället att plocka bort det företag du nämner.
Även jag är dock intresserad av att se om fler spammas och misstänker att källan är detta forum, det skulle ju kunna vara så att någon kommit på ett sätt att ladda ned alla e-postadresser som finns registrerade i databasen... och det är jag väldigt intresserad av att bli informerad om.
« Senast ändrad: 11 augusti 2007, 07:32:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ankhati

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: säljer Rickard mail adreser?
« Svar #7 skrivet: 07 juni 2007, 09:15:34 »
Hej Rickard.
Mitt företag är absolut inte kompis med övannämde företag, vi är faktiskt ganska osams, vårt forhållande har även beskrivits i tidningen "kyla". Det är bara därför att jag reagerar på att plötsligt få spam mail ifrån detta företaget.
Jag är ganska selektiv med att ge ut min mail adress, att få ha sin jobbmail fylld med spam är ganska jobbigt :(
Beträffande svartmåla, ett företag som skickar ut spammail måste ju svartmålas eller hur?

Det med spam är något hemsk, tex. for ett tag sen tittade jag efter en ny gräsklippare på nätet. Numera tar jag emot spammail med rubriken "claim your free lawnmower", hur i h...... vet de att just jag titter på gräsklippare? Och at jag har den mail adress jag har?
//Peter
« Senast ändrad: 07 juni 2007, 09:22:26 av Ankhati »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: säljer Rickard mail adreser?
« Svar #8 skrivet: 07 juni 2007, 11:32:44 »
Ja, nu förstÃ¥r jag ju att du verkligen har ett intresse av att svartmÃ¥la företaget ifrÃ¥ga. DÃ¥ tar man ju din kritik betydligt mindre allvarligt.  Du har väl fÃ¥tt ett par mail och inte ens brytt dig om att be dem sluta att skicka dem...   sÃ¥ skall du här annonsera ut att de SPAMar alla möjliga och anta att Rikard säljer adresser?

AlltsÃ¥, jag fÃ¥r ju typ ett par hundra SPAM-mail om dagen och inte ställer jag till med ett hallÃ¥ för det.  FÃ¥r frÃ¥n konkurrenter och alla möjliga.  Du har väl helt enkelt inte varit sÃ¥ försiktig med din mail-adress som du trott...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: säljer Rickard mail adreser?
« Svar #9 skrivet: 07 juni 2007, 15:29:43 »
Vad jag menar är att företaget i fråga kanske känner någon som jobbar på ditt företag och att de den vägen fått fatt i din e-postadress.

Ligger ditt företag i konflikt med det andra företaget så finns det ännu större fog för mig att inte tillåta er att vädra den i detta forum.

Anser du dig vara orättmätigt behandlad av de som skickar mail till dig använd de länkar Piece hänvisar till, detta forum är inte öppet för "lösa" anklagelser av företag eller personer.
(Och jag kan omöjligt ta på mig uppgiften att vara både domstol, jury och domare när det gäller att medla i tvister eller kontrollera sanningshalten i de påståenden som du eller andra redogör för)

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: säljer Rickard mail adreser?
« Svar #10 skrivet: 07 juni 2007, 16:34:56 »
Det med spam är något hemsk, tex. for ett tag sen tittade jag efter en ny gräsklippare på nätet. Numera tar jag emot spammail med rubriken "claim your free lawnmower", hur i h...... vet de att just jag titter på gräsklippare? Och at jag har den mail adress jag har?
Någon som har planterat något elakt virus som lyssnar av din dator kanske? Då kan de ju veta vad du har för mejladress och vad du letar efter på nätet.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: säljer Rickard mail adreser?
« Svar #11 skrivet: 09 juni 2007, 11:26:30 »
Jag törs nästan våga huvudet på att rickard inte säljer en enda epost adress, se bara hans egen tråd om spam var den nu var.

Nu har du chansen, det är ett svenskt företag så jag tror du har alla möjligheter att lyckas med detta,
http://www.epostreklam.konsumentverket.se/

Är det 20-30 pers här på forumet som besväras av dem så kan ni passa på att rapportera spamen till
http://www.spamhaus.org/ & http://www.spamcop.net/
och med lite tur få dem på en blacklist och därmed störa samtlig mailtrafik från XXXXXXX till alla mottagare av deras epost som använder spamfiltrering.
Det tar sin stund att bli bortplockad frÃ¥n en blacklist samt att alla filter som använder blacklisten ska uppdateras  >:D

Utöver detta kan du passa på att titta i headers på mailen vilken ISP de använder och skicka an anmälan till abuse@(den isp som mailet härstammar ifrån) så har du ställt till med ännu mer stök för dem...

Edit: tog bort några tips som var för elaka.

Använder själv spamcop men jag vet inte om det fungerar för det dräller in 5-10 spam likväl varje dygn.
Tycker du ska dela med dig av de elaka tipsen för dom ska inte fÃ¥ annat än h***vee för all skit som sprids.  knUp
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: säljer Rickard mail adreser?
« Svar #12 skrivet: 09 juni 2007, 11:34:17 »
Jag använder gratis-utgåvan av "spamfighter"( http://www.spamfighter.com/Lang_SV/Product_Info.asp ) å den fungerar riktigt bra för mig. Iaf räcker det för mig, då inte mycket spam når mig..., knappt nåt alls numera.

mvh humlan.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: säljer Rickard mail adreser?
« Svar #13 skrivet: 09 juni 2007, 15:13:04 »
Det med spam är något hemsk, tex. for ett tag sen tittade jag efter en ny gräsklippare på nätet. Numera tar jag emot spammail med rubriken "claim your free lawnmower", hur i h...... vet de att just jag titter på gräsklippare? Och at jag har den mail adress jag har?
//Peter

Mycket tyder på att du har en Trojan i burken, om inte flera.
Vilket operativsystem, mailklient och antivirus/brandvägg använder du???

BjörnK

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: säljer Rickard mail adreser?
« Svar #14 skrivet: 09 juni 2007, 15:21:17 »
http://www.spybot.info/ är ett gratisverktyg för trojaner, är dessutom på svenska.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!