0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och sedan, har läst att Propan ger rätt likartad prestanda som R22, men att man kan få allra bäst prestanda om man blandar en blandning av Propan och andra gaser, vilka gaser gäller det, och vilka blandningar?
OK, att tänka på säkerheten är nödvändigt, jag lovar!
Nu vet jag inte hur van du är att skruva med kylmaskiner, men är du inte en kylkille så tror jag på "less is more" D.v.s. ju mer man skruvar det större risk att något blir fel :-) R290 är skitdyrt (typ 1500kr/kg)! Gasol är jättebilligt (10kr/kg.) Torkfilter byter man när man har öppnat ett system, låter du bli att öppna så behöver man inte byta torkfilter (som det normalt bara finns ett av)Dessutom är den gamla mineraloljan inte lika benägen att suga upp fukt. Oljan behöver bara bytas om den har missfärgats av höga hetgastemperaturer eller exponerats för fukt, den slits inte och har inga tillsatser som åldras, tänk inte bil när du tänker kompressorolja :-)
Det var inte dig jag tänkte på, karlmb, utan de som läser tråden. Det är så lätt att förbise saker. Hade människor inte gjort det hade vi inte haft vare sig bränder eller trafikolyckor. Jag själv är hemskare än dig då jag både har gasol o etanol i ena bilen.Apropå MB, etanol o gasol. Mercesdes Benz ville inte använda R-1234yf pga att de ansåg det vara brandfarligt... Undrar om det är det riktiga skälet tro, eller kan det ligga något annat bakom?