Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: När ska VVproduktionen starta Villa 60 -97? +analys av mitt system :D  (läst 1176 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bejan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej allihop!

Först och främst tacka för ett finfint forum!
Jag hittade hit då jag för en vecka sedan fick problem med min Termia Villa 60.
Jag kan ju även nämna att allt jag kan om bergvärmepumpar har jag lärt mig
den senaste veckan från detta forum och några andra experter  ::)

Det började med att jag såg att tillskottsvärmen gick måndag och tisdag morgon
och under natten till onsdag gick den 8h. Det var då -3grader här 5mil söder om Norrköping.
Det har jag efter en hel del läsning här och pillade på maskinen TROLIGTVIS! spårat
felet till att returl max var inställd på 30°C. DVS pumpen fick ju slå av så fort returen blev
30°C och integralen steg i taket. Jag har nog tidigare i somras tryckt aningens för mycket
på knapparna hmm.... a:gl a:gl Dock är jag inte riktigt säker på detta då jag inte är 100 på att returen
var inställd på 30°C men tror det. Nu har jag ändrat till 48°C och nu går den som den ska igen...
Låter det som en trolig anledning?  Sc:,h



Nu har jag ettpar fundering kvar.
Jag har som sagt en Villa 60 -97 installerad -98
Frågan är NÄR ska denna egentligen göra varmvatten?
Jag har VV bör på 44°C.
Såhär gör min pump.
När VV bör sjunker ner till 44°C (ibland räcker det med 45°C för att VV produktionen ska starta ex. just nu när VP just jobbat ner integralen från -60 till 0 (värme) o VV ligger på 45°C så startade den.) så startar VP och ändrar Framl bör till 55°C.
Är det såhär VV produktionen skall fungera? Ska den verkligen värma vattnet till
55°C och sedan låta det falla till 45°C/44°C om bör är inställt på 44°C?



I övrigt har jag dessa inställningar i pumpen just nu:


RUM: 21,8°C (20°C)
DRIFT AUTO
UTE: 8°C
KURVA: 39
RUMFAKTOR: 3
INTEGRAL: -59°MIN (Pumpen startade just)
FRAML: 30°C (29°C)
RETURL: 25°C (48°C)
VV: 45°C (44°C)
VVTID: 20MIN
VVPRESSOSTAT: 1
DRIFT VÄRME
VP AKTIV
DT VP: 27019h
DT TILLS 416h

VÄRMESTOP: 17°C
VPINTERVALL: 20°C
VPHYST: 7
TILLS HYST: 15
VVTILLS: 55(50)
TOPPV.STOP: 60°C
TVINTERVALL: 14°C
KAL.G0
MANUELL: 0
SERVICETID: 0


Borran rymmer 230L = 100-115m??
Villan är byggd -51 i sten/puts
1,5 Plan med källare
Boarea 125m2
Biarea 85m2
Tilläggsisolerad på vinden.
Jag kan inte se vad borra har för temp.
Jag köpte huset i maj och förra ägaren var inte säker på djupen, han sa att de ”tog till” 20% länge borra.
Vi är 2vuxna och 2småbarn i familjen, funderar just nu även på att sätta i frikyla till sommaren.

Använder en Supra braskamin ibland, bör jag ställa upp rumfaktorn till med än 3?
Någonting annat att ändra på? Funderar på o sänka kurvan nu när tempinne har stabiliseratsig på 21-22°C med dessa inst.

Det blev många frågor….  :D

Men jag vet ju att här finns det proffs  studs studs

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!

1: Låter troligt.

2: Helt OK, det sitter en växleventil och styr vattnet mot VVB (mantelberedare) eller mot radiatorerna så VP:n ska jobba med högre temp mot VVB:n. VV-start är 44 ºC men den startar även VV-laddning om integralen når 0 då VV-temp är 45 ºC. VV-stopp brukar ligga kring 55 ºC men det är egentligen en driftpressostat som bryter VV-laddning.

Bästa värdet rå rumsfaktorn får du testa fram i vinter.
« Senast ändrad: 16 oktober 2007, 20:47:41 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!