Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Start/stopp av pump  (läst 5519 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Start/stopp av pump
« skrivet: 03 april 2010, 11:56:39 »
Jag har en Bosch EHP AW 6kw som jag fick installerad i slutet av november. Under november och december när temperaturerna låg över noll, kanske kring 5-10 grader (jag minns inte riktigt), så startade och stoppade utedelen några gånger i timmen. Detta var skönt då vi har problem med ljudnivån från pumpen. Vi räknade och den körde ungefär tre gånger i timmen cirka 5-7 minuter åt gången. När sedan kölden kom så började såklart pumpen gå konstant och sedan dess har den inte stått stilla en enda gång. Och det gäller även nu när temperaturerna är rätt milda. Idag har vi till exempel kring 8 grader och den står och går konstant.

Någon kanske kan förklara för mig hur den funkar och varför det är såhär? Jag tycker att den borde återgå till en mer sparsam körning där den startar och stoppar. Kan jag på nåt sätt göra nån inställning så att den återgår till att arbeta på det sättet? Har prövat läsa lite om kopplingsdifferens men blev inte mycket klokare av det...

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Start/stopp av pump
« Svar #1 skrivet: 03 april 2010, 12:58:35 »
Vet inte varför din är sÃ¥dan, kanske nÃ¥n inställning som ska justeras men lÃ¥ter föga troligt dÃ¥ du hade mindre start/stop innan det blev kallt.. Jag har oxÃ¥ runt 8-9 ºC ute nu pÃ¥ dagarna de senaste veckorna och dÃ¥ startar/stoppar min vp inte värst mkt, gÃ¥r väldigt lite nu pÃ¥ dagarna..  *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Start/stopp av pump
« Svar #2 skrivet: 03 april 2010, 13:50:11 »
Hej, du säger problem med ljudnivån? ja har ett nr större pump men den hörs knappt när den går om man nu inte står precis brevid eller håller huvet över fläkten...
Har du den placerad precis utanför sovrumsfönstret kanske?

Att den sen går mest hela tiden nu måste vara någon inställningsgrej eller möjligen skit i filtret kanske? gjorde rent mitt nu för någon dag sen o det var väldigt mycke i det även om ja gjort rent 5-6gånger tidigare...


Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Start/stopp av pump
« Svar #3 skrivet: 03 april 2010, 14:01:11 »
Ljudnivåproblemet beror på att vi bor i ett radhus och den är placerat under ett fönster. Men den ska flyttas nu när snön har smält så det problemet försvinner.

Vad gäller att den går för fulla muggar så blir jag inte klok på den. Om jag har fattat något rätt så ger pumpen en viss framledningstemp. När givaren ser att framledningstempen överstiger det angivna värdet så ska den slå av och går sen igång när framledningstempen sjunker under ett annat angivet värde.

När jag går in och kollar på aktuella temperaturer så är framledningstempen högre än det angivna stoppvärdet. Ändå står pumpen och jobbar. Så jag börjar undra om det inte är en inställning som är fel utan något som är trasigt. Det är oerhört frustrerande då min installatör är hopplös och det har gått månader sedan jag bad honom skicka hit en servicekille från Bosch.

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Start/stopp av pump
« Svar #4 skrivet: 03 april 2010, 22:12:41 »
Jag kan tillägga nåt riktigt konstigt också. Jag hör ett droppande ljud från innedelen. Ungefär som om pannan är tom på vatten. Och varmvattentempen är nere i typ 30 grader. Det här har hänt tidigare men försvunnit av sig självt, men nu börjar jag undra om det finns nån koppling.

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Start/stopp av pump
« Svar #5 skrivet: 05 april 2010, 15:58:43 »
Dax ringa en ny rörkrökare, eller någon av bosch servic ställen...

Har du prövat lufta ur inne delen?

Skriv gärna av värdena från pumpen under drift så kanske vi kan lista ut något ev fel...

Inga larm iallafall? den frostar av osv?

Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Start/stopp av pump
« Svar #6 skrivet: 06 april 2010, 15:04:55 »
Jo den har larmat faktiskt. "Fasfel eller utlöst motorskydd" har gått av två gånger. Den höll på så i december också, men det kom de och fixade (trodde de). Nu idag står den och droppar i varmvattenberedaren igen och varmvattnet har sjunkit till 40 grader igen. När jag startade om hela systemet så började den jobba med varmvattnet igen.

Jag har ringt och skällt lite på min installatör som ska ta hand om detta idag/veckan genom att släpa hit nån från Bosch. Vi får väl se. Jag är sjukt trött på den här pumpen/situationen nu.

Lufta ur innedelen? Förklara gärna i detalj vad jag ska göra...Vet inte om den frostar av, den har inte larmat för det i alla fall.

OM det inte kommer nån servicesnubbe så återkommer jag med värdena så får vi se om vi kan lösa detta här tillsammans. Tack för hjälpen än så länge.

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Start/stopp av pump
« Svar #7 skrivet: 08 april 2010, 12:02:53 »
Jag blir tokig. Servicekillen som jag blivit lovad i månader ska äntligen komma, men inte förens den 22 april. Detta är ett skämt.

Jag har prövat allt känns det som. Även om jag ställer in pumpen på värmesäsong eller om jag tidsstyr värmen så att den inte ska göra värme mellan vissa klockslag så gör den det ändå, men inget varmvatten. Framledningstemperaturen är i skrivande stund uppe i 35 grader med runt 12-13 grader utomhus. Stopptemperaturen är satt till 26 grader.

Om det är nån som har någon idé eller något tips så blir jag oerhört tacksam! Det enda jag inte prövat är att återställa till fabriksinställningar för det har jag inte vågat.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Start/stopp av pump
« Svar #8 skrivet: 08 april 2010, 21:47:54 »
Hej Kludde,

skulle du kunna skicka in alla dina tempvärde när din pump är i drift? Inte direkt efter start utan när pumpen har gått en stund. Det är alltid bra att börja med temperaturerna när man ska försöka hitta ett fel.

mvh
Mikael

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Start/stopp av pump
« Svar #9 skrivet: 09 april 2010, 10:14:49 »
Mikael: Tack! Jag ska låta pumpen gå hela dagen och sen skriva av alla temperaturer som man hittar i servicemenyalternativet "Temperaturer", för det är dessa du vill ha eller?

Men nu börjar jag komma nån vart. Tillsammans med min installatör har vi lyckats konstatera att pumpen inte klarar värma varmvattnet. Så troligtvis är det en växelventil eller något liknande som inte funkar som det ska (enligt Bosch-supporten). Detta har jag kommit fram till då pumpen jobbar för fullt men varmvattnet blir inte varmare alls. Och nu vet jag att den inte jobbar med värmen för imorse när varmvattnet var uppe i 60 grader (tack vare tillskott) så sänkte jag den önskade innetempen till 15 grader. Då slutade pumpen att jobba tills efter att vi gjort av med en del varmvatten då den satte igång igen, utan att öka tempen. Endast om jag kör igång extra varmvatten med hjälp av tillskott så ökar tempen och när den når gränsvärdet så slutar både pump och tillskott att jobba, som de ska.

Det konstiga som jag ännu inte fått koll på, men det kanske är relaterat, är att pumpen jobbat för fullt (med tillskott också vilket jag antar har gått till att hålla vattentempen) med värme inatt utan att pausa. Detta trots ganska milda temperaturer utomhus.

Vad tror ni, är jag på rätt spår?

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Start/stopp av pump
« Svar #10 skrivet: 11 april 2010, 08:22:57 »
Här kommer temperaturerna efter cirka 8 timmar i drift. Innetempen är 19 grader och pannan är inställd på en önskad innetemp på 18 grader.

T1 Framledning 23,7
  Värme start 26,1
  Värme stopp 30,5
T2 Utetemp 2,8
T3 Varmvattentemp 33,9
  Varmvatten start 52,0
  Varmvatten stopp 53,0
T6 kompressor 35,0
T8 Värmebärare ut 32,2
T9 Värmebärare in 32,2
T10 kondensor 33.0
T11 köldmedie 17,0
T12 Lufttemp 1,5

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Start/stopp av pump
« Svar #11 skrivet: 11 april 2010, 09:56:24 »
Stod något om larm motorskydd. Har inte läst allt, men det är inte så enkelt att motorskyddet löst ut? Det finns bakom frontluckan.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Start/stopp av pump
« Svar #12 skrivet: 11 april 2010, 11:42:12 »
Det skulle ju vara fantastiskt om det vore sÃ¥. Hur kollar jag det? Hur fixar jag det? Jag är helt novis pÃ¥ det här, jag vet dock hur man öppnar frontluckan...  :)

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Start/stopp av pump
« Svar #13 skrivet: 11 april 2010, 14:38:14 »
SÃ¥g att det är en luft/vatten du har. Har ingen aning om var motorskyddet sitter pÃ¥ dem. a:gl  Tyckte att det var lÃ¥g temp pÃ¥ GT6 vilket brukar indikera att kompressorn inte gÃ¥r, vilket den borde göra för att fÃ¥ upp tempen pÃ¥ varmvattnet. Kolla handboken och se var motorskyddet kan sitta.
« Senast ändrad: 11 april 2010, 14:47:01 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Start/stopp av pump
« Svar #14 skrivet: 11 april 2010, 14:56:05 »
Ok, inte sÃ¥ konstigt att jag inte hittade det.  :o

Jag letade och letade innanför frontluckan men hittade inget. Hittar ingen spec i manualerna om var den kan sitta heller.

Innedelen visar en symbol om att kompressorn går, men det behöver inte betyda att den funkar som den ska eller överhuvudtaget går.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!