Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Bergvärme frÃ¥n CTC!  (läst 340329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wolf_edition

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #915 skrivet: 09 november 2015, 15:10:46 »
Hej!
Får väl bli mitt första inlägg dethär =)

Det är ungefär 4 veckor sedan jag fick min ecoheat 408 installerad, dock utan hål pga av att min pelletspanna brann upp totalt så jag behövde en snabb lösning,hålet kommer nästa månad..

Nu kör man med elpatron & jag är förvånad över hur effektiv elpatronen är.. 1700kwh på mätaren för dessa veckor.
vi har ett 1,5plans hus på totalt ca 150kvadrat, hade en kostnad på 1800:-/månad för pellets tidigare oavsett väder & vind..

första veckan gick åt att justera kurvan utan inomhusgivare så att den stämde överrens med utetemperaturens svängingar, det fungerade ett tag utan innergivaren, men när det började svänga upp & ner med tempen så fungerade de inte alls "blev rekomenderad av installatören att endast köra med utegivaren"...

det slutade med att jag införskaffade mig en trådlös givare & det var det bästa jag har gjort, nu har jag mina 21 grader inomhus, om det så blåser eller solen ligger på, dock fick jag justera temperaturen på givaren då den inte visade riktigt rätt jämfört med min andra termostat/väderstation...

Det jag dock är besviken på är när man duschar så räcker inte varmvattnet till för 3 personer på raken & då e det snabbdusch som gäller....

hur ser era inställningar ut ?

är det något jag är intresserad av så är det statistik så grafer lär ni få se framöver =)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #916 skrivet: 09 november 2015, 16:22:41 »
Elpatron är nog inte sÃ¥ effektiv  ;) COP 1.0
Det du däremot ser är hur oerhört ineffektiv din pelletspanna har varit...

Att vattnet inte räcker till för dusch kan bero på vilka inställningarna du har för tappvattnet vid "eldrift".
Har du kollat vilka parametrar som gäller för det driftläget, eller är det samma oavsett om du värmer med värmepump eller elpatron?

Så länge du värmer med elpatron kan du öka temperaturen i VVB för att få tillräckligt med varmvatten, men du lär behöva ställa tillbaks det när du börjar köra med kompressorn.

Jag är dåligt påläst på de där värmepumparna, så det finns säkert andra som kan ge dig bättre råd.
« Senast ändrad: 09 november 2015, 16:25:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Papabomba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #917 skrivet: 01 november 2018, 08:57:23 »
Hej!

Har loggat min pumps aktivitet någtra dagar. Tycker det är onödigt många kompressorstarter. Kan någon utläsa nåt ur dessa filer?

CTC ecoheat 410, 2x400m slang jordvärme. värmer ca 180kvm.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #918 skrivet: 18 juli 2020, 15:33:00 »
Stort förtroende som flesta gillar och tillverkar mest är CTC GSi har inverter än CTC GS har on/off.
Jag har bestämt att välja en CTC GSi 12.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!