0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Grattis! Du har just gjort den isoleringsåtgärd som ger den bästa besparingen. Upp till 50cm brukar vara lönsamt att ha men dina 35 som du nu har kanske är mer optimalt när man kör VP. Ska bli kul att se vad din besparing blir till slut!
är det då lönsamt att lägga på ytterligare 10 cm på vinden eller har jag det största värmeläkaget genom ytterväggen?
Vad jag gjorde:Först penslade jag på berocoll på yttertakets undersida överallt där det fanns svarta fläckar. Sen monterade jag vindavledare (lufta) i takfoten, (använd hjälm, själv körde jag huvet i en spik innan frugan tvingade på mig en cykelhjälm ). Man får dra undan den gamla isoleringen från takfoten vid montering. Till sist lade jag dit 20 cm glasull ovanpå gamla isoleringen.
Det där du Calle låter intressant. Jag sitter med en mustig blandning av sågspån och gullfiber på min vind. Så här på rak arm kan jag inte meddela hur tjockt lagret är. Men jag kan gissa på 15-20 cm.Men att trycka på 20 cm till ovanpå detta kan ju inte vara några problem, till och med jag som har snickartummen mitt i pannan borde klara det. Däremot blir jag fundersam på dina ingrapp med vindavledare. Vad är det för något? Och varför har du satt dit det? Var de svart fläckarna tecken på fukt på vinden eller genomslag från yttertakets ovansida?Slutligen: Finns det någon risk med att bara isolera vinden mer? Kan ett gammalt hus med självdrag bli för tätt då?
Vet inte svaret på Din fråga.Men jag är övertygad om att följande försiktighetåtgärder är bra:1) Lyfta på den gamla isoleringen, lägga ännu ett lager diffusionstät plast mot ovansidan av övervåningens innertak 2) Om ventilationsgallren i gavlarna är små bör man sätta dit större eller komlettera med ventiler i taknocken
Just nu Blåser det uppe på vinden. Står jag på golvet i vinden så ser jag ut genom mellanrummen vid takfoten.
Det är lite svart runt ett rör som går upp.
Citat från: Rippe skrivet 08 mars 2005, 13:23:33Det är lite svart runt ett rör som går upp. Gissar att det läker upp lite luft runt detta rör, lyft upp isoleringen runt, kolla och täta.
Alltså det är bredvid ett rör som går genom yttertaket. Där har det blivit lite svart på insidan av taket vilket man ser när man står på vinden och tittar upp mot detta rör när det penetrerar taket på sin väg upp mot himlen. Det hela är fullt förståligt eftersom jag inte kan se att röret är speciellt bra tätat mot pappen. Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur denna tätning ska gå till eftersom mina snickerikunskaper begränsar sig till målning, vävning, tapetsering, slipning, lackning och håltagning i vägg i samband med exempelvis tavelmontering.
Inte dåligt! Hoppas nu bara att ni inte fått så tätt att ni får problem med andningen......
Förutsättning:det låg ca 15 cm glasull på vinden (precis som enligt orginalritningarna) när jag köpte kåken, enda problemet var lite mikrobiell påväxt (svart) på underidan av yttertak vid takfoten. Jag konstaterade vid husköpet att råsponten inte var murken eller fuktig och ersatte självdragsventilationen med frånluftsfläktar i badrummen för att minska detta problem.
Skall man använda papp beklädd isolermatta vid översta lagret av isolering av vind?
Hmmm tycker det luktar reklam, det du skrev! Marc jobbar du där??ekofiber är en aktör på marknaden.Dom pratar om diffusionsöppet det kan vara i en äldre vägg, jag har ingen plast i mina väggar... funkar kanon.Men jag är ständigt orolig för min vinda... varför då da jo har man diffusionsöppet upp på vindan då kan man samtidigt även ha ett luftläckage (gäller mest äldre hus), det är oftast detta som orsakar mögelvindar. Gärna i kombination med dåligt ventilerad vind!
Hello,har ett 30-tals hus som redan är isolerat på vinden. Vad tror forumet, kan det vara värt att isolera mera?Skulle tro att jag har ca 1-2 lager med traditionell "Rockwool", typo gula rektangulära saker med ungefärlig storlek: 50x10x150cm. Jag tror även det ligger en del plast mellan lagren. Verkar som om de som gjort detta inte orkat ta bort all plast. Arbetet gjort runt 1992 då huset även tilläggsisolerats och man lade på träpanel på putsfasaden.Vinden är stor, runt 85kvm. Vad kan man tjäna på detta och vilket material är att föredra? Lägga på ytterligare 20cm?
I VÄGGARNA HAR JAG TEGEL SEDAN TIMMER OCH CA 5-10CM ISOLERING PÅ VINDEN CA 15CM ISOLERING. HUSET ÄR BYGGT 75 DET ÄR PLAST UNDER "INNERTAKET" ÄR DET OK ATT LÄGGA MERA ISOLERING PÅ TAKET UTAN ATT FÅ PROBLEM? PGA TJOCKA VÄGGAR FÅR JAG KALLRAS I FÖNSTRENA = KONDENS MELLAN GLASEN VORE TACKSAM FÖR LITE TIPPS.
Sorry jag menar nog över "innertaksbeklädnaden"
Detta med tilläggsisolering är lurt. Under förutsättning att ingen fuktig luft kommer upp från boutrymmet (diffspärr eller i mitt fall betongbjlkl) så sitter man tydligen ej säkert i skutan. Snackade med ett par som jobbar på byggteknik (karlstad universitet) och de visste ej vad som var bäst beträffande ventilationen av den tilläggsisolerade vinden. SP har publicerat papper på att vinden i princip ej skall ventileras alls (har ej länk) då man får "för mycket" fuktig luft utifrån vid normal vent, takfot + gavelventiler, som på sikt kan kondensera och orsaka skador. Kanske är det på sikt värt ett "onödigt" värmeläckage uppåt för att få ned RF på vinden och minska risken för skador. Själv har jag 20cm mineralull och har funderat på att spruta på 30-40 till, nu tror jag det får räcka med 20 extra.
(karlstad universitet) och de visste ej vad som var bäst beträffande ventilationen av den tilläggsisolerade vinden. SP har publicerat papper på att vinden i princip ej skall ventileras alls (har ej länk) då man får "för mycket" fuktig luft utifrån vid normal vent, takfot + gavelventiler, som på sikt kan kondensera och orsaka skador. Kanske är det på sikt värt ett "onödigt" värmeläckage uppåt för att få ned RF på vinden och minska risken för skador. Själv har jag 20cm mineralull och har funderat på att spruta på 30-40 till, nu tror jag det får räcka med 20 extra.
CiteraDom som klankar ned på byggbestämmelser mm ska fundera en gång till. Det mesta är faktiskt välment. Ingen vill ju bli lurad att bygga nåt som rasar i hop möglar till ruiner mm.Förklara då gärna byggnormen som alla säger finns, själv vet jag inte om det är så.Man får inte bygga ett badum i en del av köket grovt överdrivet...Jag vill alltså sätta upp en vägg i mitt kök och göra hälften till badrum med utgång till köket .Alla jag har talat med om detta säger att byggnormen säger att man inte får göra så...Trådkapning och offtopic på hög nivå
Dom som klankar ned på byggbestämmelser mm ska fundera en gång till. Det mesta är faktiskt välment. Ingen vill ju bli lurad att bygga nåt som rasar i hop möglar till ruiner mm.
Citat från: Ekke Boo skrivet 06 januari 2006, 19:09:38Hello,har ett 30-tals hus som redan är isolerat på vinden. Vad tror forumet, kan det vara värt att isolera mera?Skulle tro att jag har ca 1-2 lager med traditionell "Rockwool", typo gula rektangulära saker med ungefärlig storlek: 50x10x150cm. Jag tror även det ligger en del plast mellan lagren. Verkar som om de som gjort detta inte orkat ta bort all plast. Arbetet gjort runt 1992 då huset även tilläggsisolerats och man lade på träpanel på putsfasaden.Vinden är stor, runt 85kvm. Vad kan man tjäna på detta och vilket material är att föredra? Lägga på ytterligare 20cm?Du kan säkert lägga på ca 20 cm mineralull, du bör se till att den gamla isoleringen ligger någorlunda jämnt och i ett jämntjockt lager innan du lägger på mer. Sen är det snyggast att ta bort plasten och inte lämna den kvar, slarvigt. Du kan nog tjäna 15-20 % av husets värmebehov tror jag, om befintliga isoleringen är 10 cm.
Hoppla, hoppla, menar du totalt 15-20% då är ju detta en höjdare. Baserat på kalkylen tidigare för kostnaden av mineralull så räknas ju detta hem på typ 2 år. Jag får nog ta mig upp på vinden och städa bort en del skräp.Carl, du skriver mineralull och andra har tidigare refererat till glasull, är det sak samma eller helt olika produkter? Jag är definitivt novis i ull-branschen. Alla tips välkomnas!